Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vakantie in Zweden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vakantie in Zweden?

    Ik heb zin om dit jaar op vakantie te gaan in Zweden.

    We dachten aan een week in de buurt van Stockholm (of zelfs in Stockholm), en dan een week ergens in de natuur, waar er mogelijkheid is om eens rond te varen met een kleine motorboot.

    Iemand ideeën of goed links om iets te vinden.

    O ja, we gaan met de auto.
    Hoe geraak ik daar het beste, er mee rekening houdend dat we denken aan een overnachting in de buurt van Copenhagen of Hamburg op de heenrit, en voor de terugrit zien we wel.

  • #2
    Re: Vakantie in Zweden?

    Is heel lang geleden dat ik er geweest ben en kan dus niet veel recente info geven.

    Je kunt een veerdienst nemen tussen Denemarken en Zweden : http://www.zwedenweb.com/vervoer-naa...n-naar-zweden/
    De ene duurt al wat langer dan de andere.

    Of via de Sontbrug tussen Kopenhagen en Malmö

    Afhankelijk van de periode wanneer je gaat: hou rekening met muggen. Toen wij er vroeger waren (in juli) was het gewoonweg niet te doen.
    Veel bezoeken gedaan in volledige kledij om toch maar zo weining mogelijk steken te krijgen en ook klamboes mee om elke avond over het bed te spannen.

    Persoonlijk zou ik opteren om iets te zoeken in of rond Kopenhagen om te overnachten en dan 's avonds genieten van een avondje daar (mooie stad).

    Het binnenland is te lang geleden en daarjuist wat adressen zitten zoeken maar niet meer teruggevonden.


    groeten en succes

    Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

    Comment


    • #3
      Re: Vakantie in Zweden?

      Ik ben meer dan 20 jaar jaar intensief bezig geweest met Zweden, alleen van de drie grote steden weet ik niks (Göteborg, Malmö en Stockholm). Dat is iets voor als ik te oud ben voor een slaapzak en een tentje.
      Betreft de muggen : ik heb er gruwelijke toestanden meegemaakt maar het verhaal is zeer gevarieerd, het is zeker niet overal even erg. Klamboes in Zweden ? Nooit van gehoord.
      Ik ben ook op alle mogelijke manieren naar Zweden geweest, boot, bruggen....de meest interessante manier is door de boot Puttgarden-Rödby te nemen en vervolgens de Öresund-brug. Vooraf boeken is dan totaal niet nodig waardoor je geen stress moet hebben over de overvolle Duitse Autostraden. De Öresundtunnel start bij Kastrup, dat is zuid-Kopenhagen, je kan ook combineren met de boot tussen Helsingör-Helsingborg, dat kan je combineren met overnachten in Kopenhagen.
      Ipv een motorboot zou ik je een kano aanraden, Zweden kan je iets aanbieden dat we niet meer kennen : stilte.
      Ik heb hier een paar curverboxen met alle mogelijke informatie en kaarten, dus ik zou vragen : barst maar los

      Een tip waarmee je alvast niet verkeerd kan gaan : om van A naar B te rijden : neem de kleinste banen en je ziet een land dat je niet voor mogelijk houdt kwa rust en stilte. Een Tomtom kent alle baantjes die op de topokaarten staan. Maar maak niet de fout om in het binnenland "kortste route te kiezen" tenzij je van Skogvägor houdt.

      Wij kamperen ALTIJD wild en daar mag dat ook (Allmansrätten) maar een mooie hut in de bossen is ook altijd leuk. Deze laatste zijn meestal gratis, ook deze die je vindt op

      Last edited by Guest2; 10 januari 2014, 15:43.

      Comment


      • #4
        Re: Vakantie in Zweden?

        Tijdens onze trip naar de Noordkaap (op de motor, lang geleden) hadden we erg veel last van muggen.
        Als we eventjes stil stonden, dan moesten we ons onmiddellijk insmeren met spul om de beestjes op afstand te houden.
        Dat was vooral in Zweden boven de poolcirkel, Finland (daar zijn we een kort stukje doorgereden), maar vanaf dat we dan in Noorwegen wat dichter bij de kust kwamen hadden we er helemaal geen last meer van (vanaf Alta waren er geen muggen meer).
        Ik denk dat het dus dichter bij de kust minder problemen oplevert omdat er daar meer zout dan zoet water is.
        Hoe meer stilstaand zoet water, hoe meer muggen...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Vakantie in Zweden?

          Muggen kunnen niet tegen wind, koude, vissen en regen en kunnen niks doen met zout water.
          Ik ga ze niet vertellen maar ik heb dingen meegemaakt in de bossen, veel stilstaand water, geen wind, een zwoele dag die naar de avond toe loopt, zo iets rond 6 uur....
          Lappland is door de band erger maar dat is geen regel. Ik stond ooit in het NR van Gysinge met mijn tent en 's morgens vroeg kijk ik door het muggengaas van mijn VE25 naar de binnenkant van mijn buitenzeil. Ik zag het niet zitten om naar buiten te gaan en heb me dus bezig gehouden met een grootteorde-schatting van de muggen. Ik kwam uit bij iets tussen de 5000 en de 10000.
          Naast de muggen heb je dan nog eens de no-see-ums, zoals de Canadezen ze noemen. Ik weet begot niet wat het ergste is.
          Muggendicht geweven textiel dragen is de boodschap en de kwetsbaarste plaatsen zijn de enkels. Ze steken door de kousen.
          Zoals Bart zegt : het is het ergste wanneer je stil staat. Ik heb tijdens wandelingen in de bossen bij het Siljanmeer bewust foto's niet genomen omdat ik het niet zag zitten om te stoppen, camera boven te halen, lenskap er af te halen, te encadreren, te focussen en af te drukken en de kap er terug op te zetten.

          Geloof me, het is écht de moeite waard. Ik heb nog een tijd reisverslagen geschreven, dat moet allemaal terug te vinden zijn.

          Aan te raden lectuur : "nooit meer slapen" van WF Hermans

          Comment


          • #6
            Re: Vakantie in Zweden?

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Muggen kunnen niet tegen wind, koude, vissen en regen en kunnen niks doen met zout water.
            Ik ga ze niet vertellen maar ik heb dingen meegemaakt in de bossen, veel stilstaand water, geen wind, een zwoele dag die naar de avond toe loopt, zo iets rond 6 uur....
            Lappland is door de band erger maar dat is geen regel. Ik stond ooit in het NR van Gysinge met mijn tent en 's morgens vroeg kijk ik door het muggengaas van mijn VE25 naar de binnenkant van mijn buitenzeil. Ik zag het niet zitten om naar buiten te gaan en heb me dus bezig gehouden met een grootteorde-schatting van de muggen. Ik kwam uit bij iets tussen de 5000 en de 10000.
            Naast de muggen heb je dan nog eens de no-see-ums, zoals de Canadezen ze noemen. Ik weet begot niet wat het ergste is.
            Muggendicht geweven textiel dragen is de boodschap en de kwetsbaarste plaatsen zijn de enkels. Ze steken door de kousen.
            Zoals Bart zegt : het is het ergste wanneer je stil staat. Ik heb tijdens wandelingen in de bossen bij het Siljanmeer bewust foto's niet genomen omdat ik het niet zag zitten om te stoppen, camera boven te halen, lenskap er af te halen, te encadreren, te focussen en af te drukken en de kap er terug op te zetten.
            Daar kijk je allemaal écht naar uit, zo'n zalige muggenvakantie, na lang werken.

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Geloof me, het is écht de moeite waard.
            Sure it is
            Je hebt ons écht overtuigd

            Lapland zal ik enkel in de winter doen.
            Heb Zuid-Finland al in de winter gedaan, die -20° had ik er met gemak voor over... muggen niet

            Comment


            • #7
              Re: Vakantie in Zweden?

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Daar kijk je allemaal écht naar uit, zo'n zalige muggenvakantie, na lang werken.

              Sure it is
              Je hebt ons écht overtuigd

              Lapland zal ik enkel in de winter doen.
              Heb Zuid-Finland al in de winter gedaan, die -20° had ik er met gemak voor over... muggen niet
              Ik kan je volgen hoor. Bij één muggenbeet hier thuis is mijn nacht reeds om zeep......laat staan dat er tientallen rond mijn hoofd zoemen.
              Wij werden ooit eens "aangevallen" door een zwerm midges in Ierland.
              Ik krijg nog jeuk als ik er aan denk.
              Die beestjes zijn bijzonder actief in de buurt van meren en hééééél actief wanneer de zon weer tevoorschijn komt na een regenbui, en ik moet jullie waarschijnlijk niet vertellen dat dit nogal eens voorkomt in Ierland.
              Niet dat ik Ierland er voor zou mijden, maar ik zou toch heel goed mijn verblijf uitkiezen en er zeker niet rondtrekken.
              Zweden, Lapland, Finland...enz zal ik dan maar aan mij laten voorgaan, alhoewel ik er van overtuigd ben dat er heel mooie dingen te zien zijn.

              Geef mij maar een stekje langs de (zoute) kust.....

              Comment


              • #8
                Re: Vakantie in Zweden?

                Zowat een maand geleden, ontdekte ik op het internet dat een buurjongen uit mijn kindertijd een Bed and Breakfast uitbaat in Zweden.
                Je wordt er dus in 't Limburgs aangesproken: Storsves.

                't Blijkt wel 250 km boven Stockholm te liggen. Misschien hebben andere mensen er wat aan.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Vakantie in Zweden?

                  Wanneer je in de buurt van Stockholm verblijft zul je weinig of geen last hebben van de muggen aangezien deze stad aan zee ligt. Trouwens een prachtige stad en zeker een paar dagen verblijf waard. Maar eenmaal het binnenland in begint de strijd en dan moet je deet strijken, de ganse dag lang. Koop je deet in Zweden, niet hier. Die in Zweden is sterker en beter. In de buurt van stromend water heb je er niet veel last van. Overigens prachtig land, maar verkies toch Noorwegen!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vakantie in Zweden?

                    Boot Puttgarden-Rödby en Öresund-brug zou ik zeggen. Wij overnachtten onderweg, net voor het nemen van de boot op de heenreis in dit hotel.
                    Het is ook te doen op 1 dag (vb tot Malmö of Göteborg).
                    Stockholm is zeker al een paar dagen waard. Geen last van muggen daar, net zoals aan de andere kusten.
                    Ben je een fietser, dit bvb klik. Heb het niet gedaan doch lijkt me een leuke trip om eens te doen.

                    Bo på Lantgård is een organisatie van boerenbedrijven die overnachtingen op de boerderij aanbieden. Klik. Al paar gedaan en zeer goed meegevallen.

                    Tenzij in de grote steden, verwacht geen bistro's, cafés of gastronomie. Ruimte des te meer!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vakantie in Zweden?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
                      Wanneer je in de buurt van Stockholm verblijft zul je weinig of geen last hebben van de muggen aangezien deze stad aan zee ligt. Trouwens een prachtige stad en zeker een paar dagen verblijf waard. Maar eenmaal het binnenland in begint de strijd en dan moet je deet strijken, de ganse dag lang. Koop je deet in Zweden, niet hier. Die in Zweden is sterker en beter. In de buurt van stromend water heb je er niet veel last van. Overigens prachtig land, maar verkies toch Noorwegen!
                      Dat van de DEET in Zweden klopt niet. Sinds enige jaren is het wettelijk beperkt tot 20%. In België kan je kopen tot 50% (Tropenzorg), in Finland ook.
                      Tijdens een test in Sarek is als beste middel uit de bus gekomen : Beck's Olja, gevolgd door het (jawel) Belgische Mygga/moustimug/muggenmelk. Het wordt ook in Zweden verkocht als Mygga.
                      Het plakt niet en het stinkt niet, wat je van vb Jungle Olja niet kan zeggen. Ik gebruik nog enkel deze en er zijn jaren geweest dat ik het zelfs niet nodig had.
                      Het muggenprobleem wordt dikwijls opgeblazen door mensen die het probleem niet echt kennen.
                      Voor na de prik gebruik ik een eigengemaakt middel, spotgoedkoop en zeer effectief.
                      @Rovaer : ik ben ook zo begonnen met Noorwegen als mijn favoriete land, in 1980. Ik kan dus zeggen hoe het land is veranderd, ik ga er zelf nog hééééél uitzonderlijk. Veel te druk voor mij.
                      Zweden is veeeel desolater en rustiger. Eenmaal op pensioen ga ik allicht mijn mening bijsturen want ik wil de bomen nog zien bloeien in de fjorden en de lente zien aanbreken in Lappland.
                      Maar nu ga ik eerst voor de 6e keer naar IJsland want daar ben ik allang niet op uitgekeken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vakantie in Zweden?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                        Boot Puttgarden-Rödby en Öresund-brug zou ik zeggen. Wij overnachtten onderweg, net voor het nemen van de boot op de heenreis in dit hotel.
                        Het is ook te doen op 1 dag (vb tot Malmö of Göteborg).
                        Stockholm is zeker al een paar dagen waard. Geen last van muggen daar, net zoals aan de andere kusten.
                        Ben je een fietser, dit bvb klik. Heb het niet gedaan doch lijkt me een leuke trip om eens te doen.
                        Van België tot Göteborg is wel vér. Ik ben ooit een paar keren in een ruk van Tjörn naar huis gekomen en dat is toch krap. Zo'n 1400 km denk ik. Op of over de rand van het redelijke.
                        Als wij naar Zweden gaan hebben we een plek op exact 1127 km waar we in alle rust en vrede, in een bos bij het meer onze tent voor de eerste keer kunnen opzetten. Voor Kopenhagen (Piberhus) heb ik ook zo'n plaats maar het passerende verkeer is niet aangenaam en bovendien heb ik altijd een dag of twee nodig om me aan te passen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vakantie in Zweden?

                          Ik zal niet beweren dat je ongelijk hebt. Mijn ervaring dateert van enkele jaren geleden en de deet die ik toen in België gekocht heb werkte niet zo goed als deze in Zweden. Maar waarschijnlijk is de situatie nu veranderd. Ik snap niet dat indien de concentratie wettelijk beperkt is tot 20% dat je dan bij Tropenzorg een 50% oplossing kunt kopen, zijn zij dan niet onderworpen aan de wetgeving?
                          En wat het desolate in Noorwegen betreft: ga eens in april of mei dan heb je alle rust van de wereld! In juli en augustus dan zit je inderdaad temidden van de Hollanders en de Duitsers. Twee jaar geleden was ik er nog eens in september en dan had ik bijlange na geen last van de drukte.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vakantie in Zweden?

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Dat van de DEET in Zweden klopt niet. Sinds enige jaren is het wettelijk beperkt tot 20%. In België kan je kopen tot 50% (Tropenzorg), in Finland ook.
                            Tijdens een test in Sarek is als beste middel uit de bus gekomen : Beck's Olja, gevolgd door het (jawel) Belgische Mygga/moustimug/muggenmelk. Het wordt ook in Zweden verkocht als Mygga.
                            Het plakt niet en het stinkt niet, wat je van vb Jungle Olja niet kan zeggen. Ik gebruik nog enkel deze en er zijn jaren geweest dat ik het zelfs niet nodig had.
                            Het muggenprobleem wordt dikwijls opgeblazen door mensen die het probleem niet echt kennen.
                            Voor na de prik gebruik ik een eigengemaakt middel, spotgoedkoop en zeer effectief.
                            @Rovaer : ik ben ook zo begonnen met Noorwegen als mijn favoriete land, in 1980. Ik kan dus zeggen hoe het land is veranderd, ik ga er zelf nog hééééél uitzonderlijk. Veel te druk voor mij.
                            Zweden is veeeel desolater en rustiger. Eenmaal op pensioen ga ik allicht mijn mening bijsturen want ik wil de bomen nog zien bloeien in de fjorden en de lente zien aanbreken in Lappland.
                            Maar nu ga ik eerst voor de 6e keer naar IJsland want daar ben ik allang niet op uitgekeken.
                            Maak ik ook zelf, water en een deel ammoniak (zou het percentage moeten opzoeken).....héél effectief.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vakantie in Zweden?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
                              Ik zal niet beweren dat je ongelijk hebt. Mijn ervaring dateert van enkele jaren geleden en de deet die ik toen in België gekocht heb werkte niet zo goed als deze in Zweden. Maar waarschijnlijk is de situatie nu veranderd. Ik snap niet dat indien de concentratie wettelijk beperkt is tot 20% dat je dan bij Tropenzorg een 50% oplossing kunt kopen, zijn zij dan niet onderworpen aan de wetgeving?
                              En wat het desolate in Noorwegen betreft: ga eens in april of mei dan heb je alle rust van de wereld! In juli en augustus dan zit je inderdaad temidden van de Hollanders en de Duitsers. Twee jaar geleden was ik er nog eens in september en dan had ik bijlange na geen last van de drukte.
                              Betreft periode heb ik voorlopig niet de nodige speling om met kennis van zaken te spreken.
                              De wetgeving betreft DEET is in België en Zweden verschillend. DEET is niet gezond. Er staat op de verpakkingen in Zweden dat het niet wordt aangeraden om meer dan 3 g per dag te gebruiken. De resterende voorraden van 50% zijn indertijd (in Zweden) massaal opgekocht. Volgens mij is de 50% ook in Finland nog verkrijgbaar. In Afrika kan je door een mug serieuze gezondheidsproblemen oplopen, in Zweden word je alleen maar gek. Het is een afwegen van de voordelen tegen de nadelen.
                              Voorlopig ben ik nog in staat om 100% DEET aan te kopen, het volstaat om die te verdunnen met ethanol tot het gewenste percentage. Als er zich iemand geroepen voelt....
                              Ik denk zelfs dat het voor een particulier in GB mogelijk is om in paardenmiddens de 100% versie aan te kopen.

                              Comment

                              Working...
                              X