Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

    hallo,

    graag zou ik een camera kopen waarmee ik hele mooie foto's kan maken.(heel duidelijke kwaliteitsfotos)
    ik heb me laten vertellen dat ik dan een spiegelreflexcamera moet kopen.
    Ik heb geen enkele ervaring hiermee.
    ook wil ik er niet teveel geld aan uitgeven -rond de 400 euro.
    ik had al wat rondgekeken en er waren me er 2 opgevallen nl;
    de nikon d3200+af-s dx 18-55mm vr

    en

    de canon eos600d +18-55mmdc

    Welk toestel is het beste van deze 2 of is er nog een ander toestel wat u me kan aanbevelen.
    alvast bedankt

  • #2
    Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

    Ik denk dat het geen verschil uitmaakt of je een leek bent of een geestelijke . Loop eens een winkel binnen, neem de twee in de hand en kies. Zowel Nikon als Canon als nog andere merken hebben goede instappers.

    Comment


    • #3
      Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

      neem ze allebei eens vast en scroll eens door de menu's en bekijk dan welke voor jouw het meest logisch ineen zitten, bij welke je de knopjes het meest intuïtief vindt.


      Oorspronkelijk geplaatst door pascal5030 Bekijk bericht
      graag zou ik een camera kopen waarmee ik hele mooie foto's kan maken.(heel duidelijke kwaliteitsfotos)
      Het is een fabel dat je zonder kennis van zaken met een Dslr heel duidelijke kwaliteitsfoto's gaat maken. Als je zo een Dslr op één van de automatische standen, zoals je die op een compact camera vindt, zet dan zal je kwaliteit niet erg verschillen als met een kwalitieits compactcamera. Je zal ook moeten investeren in kennis en zeker de basistechniek onder de knie krijgen om kwaliteitsverbetering te hebben.

      Comment


      • #4
        Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

        graag zou ik een camera kopen waarmee ik hele mooie foto's kan maken.(heel duidelijke kwaliteitsfotos)
        De Nikon heeft een 24MP sensor, maar met die 18-55mm lens haal je er niet alles uit hoor.
        Ik zou me eens goed informeren over het gebruik van dslr's!
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

          Oorspronkelijk geplaatst door pascal5030 Bekijk bericht
          graag zou ik een camera kopen waarmee ik hele mooie foto's kan maken.(heel duidelijke kwaliteitsfotos)
          ik heb me laten vertellen dat ik dan een spiegelreflexcamera moet kopen.
          Dat is je waarschijnlijk verteld door iemand die zelf enkel met een dslr ervaring heeft...

          Toestellen zonder opklapspiegel maken even goede foto's, en een aantal daarvan zijn ook nog een stuk kleiner en lichter (bv. wat men systeemcamera's noemt).
          Sommige hebben ook gewoon een even grote/goede sensor als aps-c-dslr en kosten ook niet meer (bv. Nex-reeks van Sony).
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

            Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
            De Nikon heeft een 24MP sensor, maar met die 18-55mm lens haal je er niet alles uit hoor.
            Ik zou me eens goed informeren over het gebruik van dslr's!
            Helaas ook een fabeltje, nikon gaat je echt geen rotzooi verkopen als kitlens waarmee je body niet tot zijn recht komt.
            inderdaad er zijn betere objectieven maar de beweringen van rune dg is een fabel
            bij weinig slecht licht is de 18-55 niets maar dat is ook niet meer dan normaal bij een kitlens ,ga je bij gewoon licht buiten een opname maken zal deze evenveel detail en scherpte geven dan eentje van 1000 euro. dit ligt dan ook meer aan de fotograaf dan het objectiefje laat je hoofd niet gek maken met wat allemaal niet goed is.

            Comment


            • #7
              Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

              Begin met af en toe een boekje te lezen - vaak vind je goedkoper echte mooie goeie boeken in wat vroeger De Slegte was - of in de IMS-magazine stores ligt ook behoorlijk wat fotomateriaal - gidsen die u op weg helpen - koop een paar fotoboeken en lees - geniet vooral van de beelden (hier staan er al aardig wat). Begin met te lezen - leer de terminologie - bepaal dan wat je wil fotograferen, en hoe je dat wil doen. En ga dan camera's vastnemen in de grotere stores - genoeg merken, je moet veel moeite doen om een slechte camera te kopen. Heel vaak zien we camera's op 2e hands-fora verschijnen omdat men niet genoeg z'n huiswerk gemaakt heeft - of omdat men evolueert en hogere wensen stelt.

              Comment


              • #8
                Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

                Belangrijk bij dslr is je budget. Je kan met 400€ net beginnen, maar zal hoogst waarschijnlijk na enige tijd toch een lens of een flits of een rugzak of ... willen bijkopen.

                Wil je ook op lange termijn je budget tot groteorde 400€ beperkt houden, kijk dan gerust naar de beter compact.
                Hun grote voordeel is uiteraard de compactheid en de prijs. Heel wat dslr gebruikers kopen er een compact bij net omwille van zijn compactheid.
                Nadelen zijn dat je voor handmatige instellingen eerder in een menu moet duiken (maar het is wel mogelijk). De fotografische kwaliteit is ongeveer gelijk aan deze van een instap-dslr van ca. 6j geleden (goed of slecht is m.a.w. afhankelijk waarmee je vergelijk). Ga je naar een compact van ca. 600€ dan zit je daar in kwaliteit zeker boven en heb je vaak ook al wat knopjes om rechtstreeks instellingen te wijzigen.

                Tussen de huidige instap dslr en een compact van 600€ ga je pas een kwaliteitsverschil zien wanneer je, hetzij grote afdrukken gaat maken (120x80cm), hetzij in moeilijke omstandigheden (bvb. nacht of indoor) gaat werken. Wanneer je gaat pixelpeepen, dan zal je altijd verschil zien. Maar dat is zuiver voor vergelijkingen te kunnen maken en niet van toepassing op afdrukken van 30x20 of op een beeldscherm.
                Indien je betere kwaliteit wil, dan ga je daar ook budget voor dienen te voorzien.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

                  staar je vooral niet blind op megapixels. tenzij je groot print ga je het verschil zelden merken.
                  je gaat meer kans hebben op 'kwaliteits' foto's als je weet wat je doet. een camera is maar een stuk materiaal en meestal is de belemmerende factor het ventje erachter.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

                    Als totale leek in de fotografie start je niet met een spiegelreflexcamera.
                    Die leken kom je hier vaker tegen en na nog geen half jaar staat hun uitrusting te koop. Zo was er ooit een die een Nikon D4 had gekocht en hier vroeg wat het verschil was tussen JPG en Nef.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Als totale leek in de fotografie start je niet met een spiegelreflexcamera
                      Da's ook onzin. Als beginner kan je perfect met een instap- tot semi-pro-toestel beginnen, afhankelijk van je interesse, aanleg en motivatie om te leren.
                      Maar je hebt geen DSLR nodig om mooie prenten te maken. En wat dat betreft hebben nogal wat kenners op BD het wel eens mis.



                      Sent from my LT26i using Tapatalk
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                        Als totale leek in de fotografie start je niet met een spiegelreflexcamera.
                        Die leken kom je hier vaker tegen en na nog geen half jaar staat hun uitrusting te koop. Zo was er ooit een die een Nikon D4 had gekocht en hier vroeg wat het verschil was tussen JPG en Nef.
                        Was ook een leek en kocht me een kleine 2 jaar geleden een Nikon D3100 met de kitlens.
                        Heb me een jaar goed geamuseerd met deze combinatie waarna ik een 55-200 mm lens heb bijgekocht.
                        Tot op heden amuseer ik me nog steeds reuze.
                        Denk dat het met vele hobby's zo is, je hebt blijvers en vertrekkers.
                        Is gewoon persoonlijke motivatie en keuze.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Da's ook onzin. Als beginner kan je perfect met een instap- tot semi-pro-toestel beginnen, afhankelijk van je interesse, aanleg en motivatie om te leren.
                          Maar je hebt geen DSLR nodig om mooie prenten te maken. En wat dat betreft hebben nogal wat kenners op BD het wel eens mis.



                          Sent from my LT26i using Tapatalk
                          Om mooie prenten te maken heb je geen DSLR nodig: een talentvolle fotograaf doet dat ook met een compact van €150.
                          Semi-pro bestaat niet en is verzonnen als reclame slogan, net zo min als er semi - mensen bestaan. Je bent pro wanneer je fotografeert voor je werk ongeacht welk gereedschap je gebruikt en dat gebeurd afhankelijk van de omstandigheden door profs met een smartphone tot een Nikon D4. Daarnaast zijn er (oudere) top fotografen die het gezeul met een DSRL moe zijn en terug gaan naar een goede compact camera en soms hier op dit platform prachtige resultaten tonen
                          Iedere fotograaf is ooit leek geweest en ook de talentvolle zijn vaak begonnen met een kodakbroodje of Agfa clak (mijn generatie) en je komt vanzelf tot de ontdekking van je beperkingen en je toe bent aan beter materiaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

                            Een collega kocht onlangs als eerste DSLR een 600D. Prachtig toestel waarmee hij een hele tijd zoet zal zijn. Hij kocht dit echter in pakket met een 18-55 eerste generatie en een 75-300.. Spijtig!

                            Hij had beter eerst eens één en ander gelezen op BD en in combi met zijn toestel een ietwat betere basis- en telezoom gekocht, gecombineerd met een specifiek objectief voor wat zijn interessegebied wordt. In zijn geval is dat dichtbij-fotografie.
                            Zoals reeds veel gezegd: lees eerst een beetje, kijk even naar youtube waar veel interessante filmpjes te zien zijn ivm fotografie, schrijf je eventueel in voor een cursus of neem contact op met familie of vriend die al ervaring heeft.



                            Qua body kun je niet echt verkeerd kiezen: neem iets tussenin of al iets ouder (canon 600D, Nikon D3100...). Qua objectiefkeuze eerst eens zien wat je interesses zijn en je keuze daarop afstemmen.

                            Fotografie met een DSLR is leuk, maar als je dit doet zonder kennis (enkel gebruik van de vermaledijde groene stand) ben je beter af met een basis compact: je zult geld uitsparen en even goede foto's hebben. Als je met de andere standen experimenteert en weet wat je doet zul je heelwat andere resultaten bekomen.
                            De goede compacttoestellen zijn echter ook niet uit te sluiten: als je daar ook van de groene stand afstapt en weet wat te doen kom je ook aan verrassend goede resultaten.
                            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke spiegelreflexcamera kopen voor een leek?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                              Om mooie prenten te maken heb je geen DSLR nodig: een talentvolle fotograaf doet dat ook met een compact van €150.
                              Semi-pro bestaat niet en is verzonnen als reclame slogan, net zo min als er semi - mensen bestaan. Je bent pro wanneer je fotografeert voor je werk ongeacht welk gereedschap je gebruikt en dat gebeurd afhankelijk van de omstandigheden door profs met een smartphone tot een Nikon D4. Daarnaast zijn er (oudere) top fotografen die het gezeul met een DSRL moe zijn en terug gaan naar een goede compact camera en soms hier op dit platform prachtige resultaten tonen
                              Iedere fotograaf is ooit leek geweest en ook de talentvolle zijn vaak begonnen met een kodakbroodje of Agfa clak (mijn generatie) en je komt vanzelf tot de ontdekking van je beperkingen en je toe bent aan beter materiaal.
                              Amen to that!!

                              Vraag is of een beginner bereid is om iets te leren over het gebruik van een toestel en in dezelfde adem ook iets over de "wetmatigheden in de fotografie", kwestie dat beiden hand in hand gaan ...
                              Ik betrap er mij op dat ik nu veel meer plezier beleef aan mijn Sony RX100II boven het moeten meezeulen van 1/2 (oudere) dSLR's ... en qua fotokwaliteit zijn de resultaten nauwelijk van mekaar te onderscheiden.
                              (.. en voor de gallerij .. ik heb "leren" fotograferen met de Kodak Brownie van mijn moeder ... )

                              Comment

                              Working...
                              X