Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De kleinste V12 ter wereld.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De kleinste V12 ter wereld.

    Een half jaar een full time job je moet het maar zien zitten. KLIK

  • #2
    Re: De kleinste V12 ter wereld.

    Dat is toch gewoon SCHITTEREND !!!!!
    Ik heb zo ooit lang geleden eens een boxer-12 van Ferrari zien draaien in een kunststof omhulsel (extern aangedreven natuurlijk). De bougies waren vervangen door ledjes. Zalig.

    Maar natuurlijk is dat maar een 12-cilindertje, deze Simon Whitelock kent er ook iets van, wat deze kerel doet met Kawasaki-motoren is niet te geloven, ik kan er met mijn verstand niet bij.
    Een 7 cilinder, geen probleem.
    Geert, ooit al eens een 48 cilinder horen draaien ? Hier is hij, enjoy.

    Quick clip of the Worlds largest multi Cylinder Motorcycle, this 48 cylinder bike was built by my pal Simon Whitelock - here it is at the Triples Rally in 20...


    Paul

    Comment


    • #3
      Re: De kleinste V12 ter wereld.

      Ik heb een grenzeloze bewondering voor dit soort vakmanschap. Jaren geleden was op de hobbybeurs in Brugge een persoon die een miniatuur draaibank, schaafbank en kolomboormachine had gemaakt. Werkend, wel te verstaan, zijn schaafbeitel was een klein stukje van een draadtapper. Hij beweerde bij hoog en laag dat hij het allemaal had gemaakt met een ijzerzaag, een vijl en een boormachine. Geen draaibank. Wat op compleet ongeloof stuitte bij de omstaanders. De man werd er warempel lastig van.
      Ik heb het geluk om les te mogen geven aan ongelofelijk knappe studenten, deze die iedere keer grootste onderscheiding halen met de felicitaties van de jury en op hun 28e al een professoraat te pakken hebben (ik noem geen namen). Afgelopen examenreeks in het laatste jaar 8uWiskunde-Wetenschappen een leerlinge gehad met 89,5 % in totaal. Een knappe, sportieve muzikale jongedame en geen wereldvreemde briltrut bij wijze van spreken.
      Ik probeer ze altijd in te poeieren dat ze NOOIT mogen vergeten om respect op te brengen voor een vakman, die mensen die dingen doen waar ze enkel kunnen van dromen.
      Ik heb zo jarenlang een cartoon uitgehangen van Jacques Faizant waar een grijze eminentie in een half ondergelopen kelder met zijn vinger tevergeefs een lek in de waterleiding staat te dichten terwijl zijn vrouw bovenaan de trap zegt tot haar vriendin : "er zijn momenten dat je liever zou getrouwd zijn met een loodgieter dan met een doctor in de filosofie".

      Blijkbaar heeft het wel effect want één van mijn knappe bollen uit de WisWet8 heeft in plaats voor Burgerlijk Ir gekozen voor een opleiding Automechanica aan de TU van Delft. Bij velen was dat een probleem maar wat ik wel weet is dat Steven werkt aan de ontwikkeling van de VW-motoren. Zo nu en dan krijg ik nog een mailtje en hij dankt me nog steeds voor het enthousiasme dat ik hem destijds heb bijgebracht. Wie het gevoel niet kent van iets te maken dat "werkt" kan het misschien niet begrijpen.
      Als ik zou kunnen herbeginnen zou ik nooit nog Chemie meer kiezen, ik heb altijd het gevoel gehad dat ik niks kon creëren (naast natuurlijk mijn ervaringen met explosieven en raketten in mijn jeugdjaren ). Ik heb veel meer plezier gehad aan mijn A2 automechanica.

      Maar ik dacht dat Geert dat allemaal wel al lang wist

      Comment


      • #4
        Re: De kleinste V12 ter wereld.

        Ooit al eens eerder gezien. Vakmanschap dus en als lover van motoren met hoger cylinderaantal mooi om naar te luisteren niettegenstaande dit in een wagen nog beter zou klinken. Klinkt dus nogal machinaal, maar niettemin een staaltje van kunstmanschap voor de ontwerper. Doet mij ook wel een beetje denken aan bootmotoren. Mijn schoonvader heeft zo'n dubbel six van Jaguar en dat klink ook niet mis hoor.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: De kleinste V12 ter wereld.

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          ....... Mijn schoonvader heeft zo'n dubbel six van Jaguar en dat klink ook niet mis hoor.
          Hoor je die dan...?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: De kleinste V12 ter wereld.

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            Hoor je die dan...?
            grt,bouk.
            Ben toch al eens in een machinekamer geweest van een min of meer groot bootje.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: De kleinste V12 ter wereld.

              Prachtig zo'n V-12.
              Wat die man maakt is uniek!
              Een V-12 dat klinkt niet alleen mooi, dat maakt muziek!
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: De kleinste V12 ter wereld.

                Zeer knap!
                Zoek gelijk ook maar even de filmpjes van diverse V12 pneumatische motoren gebouwd in lego. Ook erg de moeite!
                Deze bijvoorbeeld, maar er zijn er veel meer.

                Als extraatje: een auto die enkel wordt voortgedreven door een motor gebouwd in lego: 256 pistons verdeeld over 4 radiale motoren op dezelfde drijfstang.
                You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                Comment


                • #9
                  Re: De kleinste V12 ter wereld.

                  Een 16 cilinder motortje hebben ze ook op die manier gebouwd http://www.youtube.com/watch?v=YlY_zxgnMAg .

                  Als je deze hoort aankomen, dan denk je dat het een F1 is http://www.youtube.com/watch?v=nZH7SA6XPuc .
                  Het is een 6 cilinder 300cc die maximum 18.000 toeren per minuut mag draaien.
                  Last edited by Black B@ndit; 11 januari 2014, 10:53. Reden: Link vervangen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: De kleinste V12 ter wereld.

                    Mooi werk. Doe ook wat modelbouw met draaibank en freesmachine maar an zoiets waag ik me niet.

                    Wel commercieel werk, maar ongelofelijk om die eens in het echt te zien (in de winkel, mijn portemonne was niet akkoord): http://www.gasparin.cz/?show=frames&...hatsnew&lng=en Bij die mannen kan je een CO2 motor kopen van 2.6 mm² (ja: mm geen cm).

                    Comment


                    • #11
                      Re: De kleinste V12 ter wereld.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Een 16 cilinder motortje hebben ze ook op die manier gebouwd http://www.youtube.com/watch?v=YlY_zxgnMAg .

                      Als je deze hoort aankomen, dan denk je dat het een F1 is http://www.youtube.com/watch?v=YlY_zxgnMAg .
                      Het is een 6 cilinder 300cc die maximum 18.000 toeren per minuut mag draaien.
                      Die tweede is een foute link, Bart.
                      Vriendelijke groet,

                      Jos

                      Comment


                      • #12
                        Re: De kleinste V12 ter wereld.

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Ben toch al eens in een machinekamer geweest van een min of meer groot bootje.
                        ohh.... in een machinekamer.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: De kleinste V12 ter wereld.

                          Knap werk.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: De kleinste V12 ter wereld.

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            ohh.... in een machinekamer.
                            grt,bouk.
                            Ik ben zo ooit, toen het nog mocht, de machinekamer gaan bezoeken in de IJsland-Ferry. Heb van één van de mechaniekers een rondleiding en koffie gekregen. Razend indrukwekkend. Maar wat ik nooit heb gesnapt is wat hij bedoelde met "the liners". Bouk weet jij dat ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: De kleinste V12 ter wereld.

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Ik ben zo ooit, toen het nog mocht, de machinekamer gaan bezoeken in de IJsland-Ferry. Heb van één van de mechaniekers een rondleiding en koffie gekregen. Razend indrukwekkend. Maar wat ik nooit heb gesnapt is wat hij bedoelde met "the liners". Bouk weet jij dat ?
                              "liners" zijn de verwisselbare cilindervoeringen waarin de piston op en neer gaat.

                              The cylinder liner of the main propulsion plant of the marine diesel engine of the ship is big enough for an average person to stand inside it. Just read about the construction and design of this very important component
                              Last edited by notex; 11 januari 2014, 10:49.

                              Comment

                              Working...
                              X