Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke opvolger D90?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke opvolger D90?

    Het is ondertussen waarschijnlijk al een traditionele vraag geworden. Echter, moest het enkel om de body gaan was de keuze waarschijnlijk vrij gemakkelijk, maar als ik het gehele pakket body + lenzen bekijk kom ik er niet meer zo eenvoudig aan uit....

    Momenteel heb ik een D90, altijd best tevreden van geweest maar ik maak mezelf wijs dat deze begint te slijten (ca. 60.000 clicks, de laatste maanden 2 keer voorgehad dat het sluitermechanisme bleef haperen, maar zal waarschijnlijk nog wel een hele tijd verder kunnen) en ik ben gewoon wel wat nieuwsgezind. Ik gebruik af en toe m'n vader zijn D700, en alleen al de focussnelheid- en precisie is uiteraard een wereld van verschil. Neem daarbij de lagere ruisgevoeligheid, heldere beelden etc.... genoeg om jaloers te worden!

    Lenzen die ik gebruik:
    - Sigma 10-20 (landschappen, architectuur en interieurs, ...)
    - Nikkor 18-200 3.5-5.6 VR (geen sublieme lens maar wel de ideale reislens)
    - Nikkor AF-D 50mm 1.4 (my favorite, maar net te veel tele voor landschapsfotografie en soms net te weinig tele voor andere zaken, dus ik gebruik deze niet zo heel frequent)

    Mijn DSLR dient vooral voor reisfoto's, architectuur, autofotografie, foto's van de hond etc., geen heel specifiek doel voor ogen dus.
    Wel 2 aandachtspunten voor de opvolger:
    -ik heb relatief kleine handen, en een D90 ligt mij perfect in de hand, met een D700 kan ik ergonomisch minder goed overweg
    -op reis maken we vaak trektochten van 8 à 10u doorheen de bergen, en dat gewicht moet dan uiteraard de hele tijd meegesleurd worden. Ik heb wel een comfy rugzag, maar als ik het toestel rond m'n nek kan hangen maar ik er natuurlijk meer gebruik van....de D700 + 28-70 vind ik daar resoluut te zwaar voor, niet bijzonder praktisch om een hele dag zo te dragen.

    Daarmee, hoe graag ik ook zou willen, D700-D800 is té groot en té zwaar. De 2 toestellen die voorlopig in aanmerking komen zijn de D7100 en de D610.

    Bij de D7100 heb ik niet al te veel vragen aangezien dat een evolutie is van mijn D90 en ik al m'n lenzen probleemloos kan overnemen. Maar als ik voor FX zou opteren (wat ik wel graag zou doen), kom ik er niet aan uit welke lenzen te nemen. Budget is niet eindeloos, en gewicht vrij belangrijk.

    Een 24-70 2.8 en 70-200 2.8 zijn natuurlijk fantastisch glas, maar voor mij helaas nog onbetaalbaar, en vooral, ik zie mezelf niet deze 2 lenzen meesleuren op trektocht.
    Nikkor 28-300 is dan weer de logische FX-vervanger van mijn 18-200 - polyvalent, betaalbaar en relatief compact en licht - en naar wat ik lees kwalitatief een tikje beter.
    Ik stel me echter de vraag of het wel 'zinvol' is te upgraden naar een FX, om deze dan te beperken met dat glas.
    Ik zou in dat geval wel mijn 50mm (ik neem toch aan dat deze bruikbaar is op een D610? Heb nog niet de kans gehad deze te proberen op de D700) als scherpe (landschaps)lens kunnen gebruiken, en deze later kunnen uitbreiden met 2 andere prime's, bijvoorbeeld een 28mm 2.8 en een 85mm 1.8. Of haal ik met die 3 primelenzen nog steeds niet uit een FX-body wat ik er wel met een 24-70 en 70-200 2.8 uit zou kunnen halen qua beeldkwaliteit?

    Wat zouden jullie doen? Eén van bovenstaande lenzen? Iets heel anders qua lenzensamenstelling (ben er niet zo in thuis, de voorbije 5 jaar geen lenzen meer aangekocht en de FX-markt ken ik ook van pluim noch staart)? Of het fullframe gebeuren aan mij voorbij laten gaan, een vertrouwde D7100 kiezen en eventueel investeren in wat beter glas?

    Waar ik ook al over heb nagedacht, is om mijn D90 bij te houden als 'reisbody' en een jong gebruikte D800 in huis te halen.... maar als ik dan boven op een berg sta met m'n D90 rond mijn nek en dat schitterend panorama wil vastleggen, ga ik waarschijnlijk vloeken dat ik m'n D800 niet bij heb


    bij voorbaat bedankt!
    Last edited by R&B; 8 januari 2014, 12:03.

  • #2
    Re: Welke opvolger D90?

    Alhoewel ikzelf 2 full frames bezit, zou ik in jouw situatie eerder opteren voor de D7100, dan kun je al jouw lenzen perfect blijven gebruiken. Koop je een full frame, dan kun je je lenzen wel blijven gebruiken maar dan maak je slechts gedeeltelijk gebruik van de sensor: dus geen full frame meer. Zelf overweeg ik om dit toestel aan te kopen omdat ik dan, door de cropfactor, een groter telebereik heb. Bovendien is de kwaliteit van de DX-sensors zodanig geëvolueerd dat je, als amateur, daar best gelukkig kunt mee zijn. En inderdaad: het gewicht en de omvang van een full frame is niet te onderschatten. Als je daar nog de gepaste objectieven bijrekent dan wordt het heel zwaar om dit rond te sleuren in de bergen, maar ook thuis!

    Comment


    • #3
      Re: Welke opvolger D90?

      Dat ik m'n 18-200 en 10-20 niet zou kunnen gebruiken op de FF ben ik me van bewust maar als ik een FX + 28-300 koop, kan ik die 18-200 uiteraard verkopen (niet dat ik daar nog een gigantisch bedrag voor verwacht te krijgen, maar het verzacht de pijn toch). 10-20 + D90 vind ik wel een goeie combo, en aangezien een breedhoek zoomlens voor FX wel heel duur is, zou ik daarvoor nog een heel tijdje m 'n D90 kunnen gebruiken.

      Nu, het gewicht van een D610 lijkt me nog relatief mee te vallen, vergeleken met de andere full frame's.
      Body weegt 760g, vs 675g voor de 7100. Een 28-300 weegt 800g, een 18-200 weegt er 560g. Dus samen is dat 1560g vs 1235g... daar kan ik mee leven, die 325g zullen me niet nekken (letterlijk ). Een D700 + 24-70 weegt bijna 2kg, en dan zit ik nog met een te beperkt bereik tijdens wandeltochten.

      Maar de vraag is dus: wat doet een D610 met een 28-300, tegenover een D7100 met een 18-200, qua beeldkwaliteit? Haal ik met die lens nog voordeel uit het FF-gebeuren? En if not, is er een FX-alternatief dat het bereik van mijn huidige lenzen min of meer dekt, zonder dat ik 5kg aan glas moet meenemen? Een 28-300 plus wat primes, of is dat nog niet waauw?


      edit: is een 24-120 een beter alternatief als allround lens dan een 28-300? Wel een beperkter bereik, maar ook een fractie lichter (710g vs. 800g) en optisch mogelijk iets beter, of zit daar weinig/geen verschil?

      Ik lees ondertussen wat reviews over mijn AF-D 50mm 1.4 op FX-camera's, en ik lees dat die ook niet het van het is maakt het er niet makkelijker op
      D610 + 28-300 als reislens + 14-24 + 24-70 2.8 + 70-200 2.8 ware ideaal geweest, maar dan ga ik nog eerst een tijdje mogen sparen!
      Last edited by R&B; 8 januari 2014, 12:11.

      Comment


      • #4
        Re: Welke opvolger D90?

        Persoonlijk zie ik in jouw geval niet echt veel voordelen in een FF.
        Ik zou zeggen: keep it simple.

        Trouwens, waarom zou je met een "simpele" D7100 boven op een berg geen fantastische foto's kunnen maken????
        Nikon Df

        Comment


        • #5
          Re: Welke opvolger D90?

          Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
          Persoonlijk zie ik in jouw geval niet echt veel voordelen in een FF.
          Ik zou zeggen: keep it simple.

          Trouwens, waarom zou je met een "simpele" D7100 boven op een berg geen fantastische foto's kunnen maken????
          uiteraard kan dat, ik wil ook absoluut niet het tegendeel beweren! Op die momenten heb ik ook niet te klagen van m'n D90, dus dat zal bij een D7100 niet anders zijn, vermoed ik.

          De redenen waarvoor ik wel FX overweeg:
          - ruisvorming bij foto's rond en na zonsondergang.... vaak zijn dat foto's van bewegende onderwerpen, of kan ik om andere redenen geen statief bovenhalen, en vanaf ISO640/800 gaat de kwaliteit toch wel achteruit bij een D90.
          Van de FX'en is bekend dat die op dat punt veel beter scoren, van de D7100 weet ik het zo niet...

          -focussnelheid en accuraatheid, ook weer vooral bij bewegende onderwerpen (honden, skiën, rijdende auto's). Met m'n D90 bevindt het object zich steeds al op een andere plaats wanneer ik effectief afdruk, dan op het moment van waarop er gefocust wordt. Niet evident om op die manier scherpe foto's te maken.
          De grotere sensor en (waarschijnlijk) het betere glas op een FX vs. het nieuwere AF-systeem van de D7100, geen idee wat hier het beste scoort. Ongetwijfeld een D800 of D4

          -voor deftige fotoshoots lijkt de D700 van m'n vader toch wel een mooiere DOF en kleurhelderheid te hebben, of is dat maar een idee?
          Last edited by R&B; 8 januari 2014, 14:17.

          Comment


          • #6
            Re: Welke opvolger D90?

            Ik heb ook een overstap van D90 gemaakt naar D600 (D610 in jouw geval denk ik) en ben daar enorm content mee. Mijn voordeel dat ik al mijn DX lenzen voor die tijd al stap voor stap had veranderd naar FX lenzen. Qua camera is het een flinke stap voorwaarts geweest voor mij. Waarom zou jij niet een soortgelijke weg bewandelen? Na de aankoop van een FF body langzamerhand de lenzen vervangen?
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: Welke opvolger D90?

              Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
              Ik heb ook een overstap van D90 gemaakt naar D600 (D610 in jouw geval denk ik) en ben daar enorm content mee. Mijn voordeel dat ik al mijn DX lenzen voor die tijd al stap voor stap had veranderd naar FX lenzen. Qua camera is het een flinke stap voorwaarts geweest voor mij. Waarom zou jij niet een soortgelijke weg bewandelen? Na de aankoop van een FF body langzamerhand de lenzen vervangen?
              dat is ook mijn gedachtengang, ik weet alleen nog niet met welke lenzen. En aangezien enkel mijn 50mm bruikbaar is op een FX, zal ik toch al vanaf de aankoop ook minstens één lens er bij moeten nemen... nu, er is geen haast bij dus ik heb nog veel nachtjes om er over te slapen

              Ik kan er deze zomer evt. in Canada eentje kopen, en dat scheelt toch ca. 400€... zouden jullie dat doen, of omwille van de service maar in België blijven?
              Ik heb zowel met m'n D80 als m'n D90 nooit iets van defecten gehad (behalve de sluiter die onlangs is blijven 'plakken'), dus intuïtief zou ik het wel riskeren maar ik weet niet of dat een goed idee is.

              Comment


              • #8
                Re: Welke opvolger D90?

                Maak je maar geen illusies, met een FX camera zul je ook wel last krijgen van ruis en als je echt vliegensvlug wilt scherp stellen dan zou je al naar de zware jongens moeten overstappen. Ik denk dat de D7100 op dat vlak wel voldoende presteert. Voor vlug fotograferen is de D800 m.i. niet aangewezen. Door de sensorresolutie is hij gevoelig voor onscherpte. Maar ik heb het gevoel dat je droomt van een FX, dan moet je dat ook doen en stap per stap overstappen naar beter glas. Ik denk dat ter vervanging van je 10-20 de 24-120 een zeer goed alternatief is. Ik heb de eerste versie van deze lens lang gebruikt op mijn F5 (analoog) en was daar bijzonder tevreden over.
                Wat aankoop in Canada betreft, ik zou het niet doen want voor zover ik weet krijg je hier geen garantie, tenzij dit recent veranderd zou zijn. Ik zou het wel aandurven om lenzen daar te kopen aangezien deze minder storingsgevoelig zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke opvolger D90?

                  Uit je vragen en opmerkingen maak ik op mijn manier op dat je nog geen 50+ bent. Wat zit je dan in vredesnaam te zeuren over 200 gram voor een body of 90 gram voor een lens???? Ik zeg niet gelijk dat je een andere hobby moet zoeken, maar ik vind het wel een enorm gezwets.
                  Alles op een grammenweger leggen en dan voorstellen om misschien je D90 te houden en ook mee te zeulen????
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke opvolger D90?

                    Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                    Ik heb ook een overstap van D90 gemaakt naar D600 (D610 in jouw geval denk ik) en ben daar enorm content mee. Mijn voordeel dat ik al mijn DX lenzen voor die tijd al stap voor stap had veranderd naar FX lenzen. Qua camera is het een flinke stap voorwaarts geweest voor mij. Waarom zou jij niet een soortgelijke weg bewandelen? Na de aankoop van een FF body langzamerhand de lenzen vervangen?
                    Dit zou ik dus net NIET doen. Ik denk dat er niets zo frusterend is om te zien dat je lenzen de kwaliteit van je foto's beperken. M.a.w., zoals ook steeds wordt herhaald; beter goed glas op een mindere body, dan minder goed glas op een betere body.

                    Bij een overstap naar zowel een recentere DX als FX ga je een sterke verbetering zien in AF, kleurdynamiek en iso-ruis prestaties t.o.v. je D90.
                    Ik zou je zelfs aanraden om naar een 2de-hands D7000 te gaan (kijk eens of er verschillen t.o.v. D7100 zijn die je de meerprijs waard vindt), een D7100 is nog niet 2de-hands te vinden. Wat je daarmee bespaart kan je aan een (FX) lens besteden of opzij te zetten om later ...

                    FX is prachtig, maar vereist €€€ en gewicht en omvang gaan eveneens mee omhoog. Recente DX toestellen zijn al beter dan enkele oude FX toestellen die toen fantastische goed waren. M.a.w. voor hoeveel van je foto's (verschilt van persoon tot persoon) kan een FX voor jou 'het' verschil maken.
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke opvolger D90?

                      Geen mens zou me kunnen afhouden van een FF en een paar fijne primes.

                      Comment

                      Working...
                      X