Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera body aan objectief aanpassen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera body aan objectief aanpassen.

    Wat ik mij wel eens afvraag is het volgende. zo'n er veel mensen die hun objectief in de winkel uit testen.

    Vraag 1
    Komt het wel eens voor dat je in de winkel front-back focus waarneemt.

    Blijf je dan andere exemplaren uit testen.
    In de winkel of ga je thuis aan de slag.

    Vraag 2

    Welke methode gebruik je hiervoor.

    Datacolor lenscal - Lens Align - setje Batterijen legio aan mogelijkheden.

    Mits dat je camera het ondersteunt

    Auto finetuning - Micro adjustments

    Vriendelijke groet, jessey

  • #2
    Re: Camera body aan objectief aanpassen.

    Ik vind dat heel gedoe met af microadjust overroepen. Ik heb me zo'n datacolor lenscal aangeschaft en heb geen enkele aanpassing nodig gehad op mijn lenzen. Mijn A77 heeft die optie.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Camera body aan objectief aanpassen.

      In principe is het niet nodig, pas als je op de foto's ziet dat een bepaalde lens last heeft van back of frontfocus, dan kan je dat corrigeren.
      Ik gebruik de "batterijtjes test", dat kost niets, en het werkt ook prima (voor lenzen met een niet zo grote vergrotingsfactor gebruik ik grotere voorwerpen, bijvoorbeeld flessen).
      Je kan er dus een vrij duur apparaat voor aanschaffen, maar of de foto's daar beter van worden, dat weet ik niet.
      Als ik een lens heb gecorrigeerd op mijn manier, dan zien de foto's er ook goed uit.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Camera body aan objectief aanpassen.

        Ik heb laatst de zogenaamde Dot-Tune methode toegepast. Kan het zéker aanraden. Kost niks behalve tijd, en werkt goed!
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Camera body aan objectief aanpassen.

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Ik vind dat heel gedoe met af microadjust overroepen. Ik heb me zo'n datacolor lenscal aangeschaft en heb geen enkele aanpassing nodig gehad op mijn lenzen. Mijn A77 heeft die optie.
          Je gebruikt het pas als je constateert dat er front of backfocus problemen zijn.
          Heb je de juiste afstand genomen 10x de focus afstand 28mm op 28cm afstand de foto genomen.
          etc. bij mij zat er maar een kleine afwijking en heb deze dan ook gecorrigeerd.

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          In principe is het niet nodig, pas als je op de foto's ziet dat een bepaalde lens last heeft van back of frontfocus, dan kan je dat corrigeren.
          Ik gebruik de "batterijtjes test", dat kost niets, en het werkt ook prima (voor lenzen met een niet zo grote vergrotingsfactor gebruik ik grotere voorwerpen, bijvoorbeeld flessen).
          Je kan er dus een vrij duur apparaat voor aanschaffen, maar of de foto's daar beter van worden, dat weet ik niet.
          Als ik een lens heb gecorrigeerd op mijn manier, dan zien de foto's er ook goed uit.
          Helemaal mee eens.

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Ik heb laatst de zogenaamde Dot-Tune methode toegepast. Kan het zéker aanraden. Kost niks behalve tijd, en werkt goed!
          Deze kende ik nog niet bedankt voor deze link.

          Ik ben vooral nieuwsgierig naar de diversen mogelijkheden om dingen vast te stellen of er inderdaad back of frontfocus.

          Goedkope oplossing.
          De batterijentest / Flessen methode / Dot-Tune Methode /

          Dure Oplossing.
          Lenscal / Lens align

          Comment

          Working...
          X