Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

    Ik heb hier twee systemen met externe harde schijven, beide staan in raid 1, eentje van 2 TB (usb2) en twee van 8TB (usb3) DEZE

    Nu is mijn vraag, bestaat er iets waarmee ik deze twee externe schijven vanaf twee computers kan aanspreken,
    bijkomend probleem, de ene computer is Windows 7 PRO 64 bit, de andere een oudere Dell computer op XP PRO.

    Ik zou wel graag willen dat op mijn windows 7 computer de usb3 snelheid behouden blijft.
    Last edited by Guest42; 7 januari 2014, 12:18.

  • #2
    Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

    Als ik ZOIETS zou gebruiken, en mijn schijven delen via een usb splitter, zou dat dan conflicten maken ?

    Comment


    • #3
      Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

      Computers in netwerk? Zo kan je delen wat je wil. Aangezien het USB versies zijn ga je wel de PC waar de schijf aan hangt moeten aan zetten (in tegenstelling tot een echte NAS).
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

        Voor een leek in de materie: kan iemand mij in het kort vertellen wat het verschil is tussen NAS en RAID en de voordelen van één en ander ?
        Een voordeel heb ik hier al uit afgeleid (#3)
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

          Je hebt twee of meer pc's en je wilt data delen dan is een NAS met twee of meer HDD het meest geschikt.
          Om de data te delen hoeven de andere pc's niet aan te staan, die NAS blijft dus aanstaan en is ten alle tijde bereikbaar.
          Raid is iets heel anders. Je hebt om te beginnen verschillende raid configuraties die elk hun voordeel en nadeel hebben maar één ding hebben ze gemeen, je kunt data sneller en veiliger wegschrijven.
          Om hier een hoop uitleg te vermijden KLIK hier eens.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Computers in netwerk? Zo kan je delen wat je wil. Aangezien het USB versies zijn ga je wel de PC waar de schijf aan hangt moeten aan zetten (in tegenstelling tot een echte NAS).
            Een NAS wil ik niet Maurice, en een computer laten draaien ook niet, maar ik wil wel de HD's kunnen benaderen vanaf
            twee computers, en wat snelheid halen, mag met een knop zijn, vandaar mijn vraag of dat zou werken #2.

            Comment


            • #7
              Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

              Volgens wat ik begrijp zou dat moeten lukken om 1 schijf te delen op twee pc's maar niet op beide pc's te gelijk, er staat een knop op om te schakelen tussen beide pc's.
              Ook moge de kabels niet langer zijn dan 2,5 meter.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Volgens wat ik begrijp zou dat moeten lukken om 1 schijf te delen op twee pc's maar niet op beide pc's te gelijk, er staat een knop op om te schakelen tussen beide pc's.
                Ook moge de kabels niet langer zijn dan 2,5 meter.
                Zo lijkt het inderdaad te werken. Correctie, de kabel mag maar 1.5m zijn...

                Het blijft natuurlijk behelpen. Je kan niet vanop beide PCs gelijktijdig aan de externe schijf en vanop 1 PC ook niet aan beide schijven. Een oplossing (volgens dezelfde site veel duurder) zou zijn om zoiets te gebruiken op elke schijf en deze dan aan te sluiten op je router/switch als je al iets hebt met genoeg poorten. Voor die prijs zit je al aan goedkopere NAS prijzen natuurlijk.

                Is er een reden dat je geen NAS wil?
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Je hebt twee of meer pc's en je wilt data delen dan is een NAS met twee of meer HDD het meest geschikt.
                  Om de data te delen hoeven de andere pc's niet aan te staan, die NAS blijft dus aanstaan en is ten alle tijde bereikbaar.
                  Raid is iets heel anders. Je hebt om te beginnen verschillende raid configuraties die elk hun voordeel en nadeel hebben maar één ding hebben ze gemeen, je kunt data sneller en veiliger wegschrijven.
                  Om hier een hoop uitleg te vermijden KLIK hier eens.
                  Bedankt voor de interessante uitleg.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

                    De beste oplossing lijkt me toch ook die PC's in netwerk zetten, en die harde schijven delen...
                    Een NAS is uiteraard de beste oplossing, maar ook niet gratis...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Is er een reden dat je geen NAS wil?
                      Een reden, ja, gewoon omdat ik twee Lacie 8TB 4big Quadra USB 3.0 systemen heb staan, waar ik zeer goede snelheden mee haal.

                      Ten eerste heb ik die dingen staan, en ten tweede denk ik niet dat ik voor batch verwerkingen die snelheden kan halen met een NAS,
                      RAW bestanden van een D800 zijn +70 MB per stuk, als ik dan een handeling of batch aanmaak van bv 100 foto's loopt dat hier heel vlot
                      op mijn PC, heen en terug schrijven is supersnel, ik denk niet dat ik snelheden van tegen de 200 MB/s zou halen met een NAS,
                      tenzij ik daarvoor terug een gat een mijn portemonee voor zou betalen.
                      Die tweede computer gebruik ik gewoon op internet, en post daar wel eens een en ander, daar hoef ik die snelheid dus niet,
                      maar nu moet er steeds een en ander op een stick schrijven om bv. op te laden op internet.
                      Op de SSD van mijn "zeg maar hoofdcomputer" staat niets van opslag, alleen Windows 7 en een paar foto en filmbewerking
                      programma's.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Externe harde schijven op twee computers gebruiken.

                        Dit is gewoon een switch om het inkomend verkeer om te leiden naar 1 van de twee uitgangen.
                        Je kan bvb aan de ingang een hub plaatsen zodat je 2 of meerdere schijven kan aansluiten (wel opletten dat die hub usb3.0 ondersteunt anders verlies je de snelheid).
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment

                        Working...
                        X