Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving drones?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wetgeving drones?

    Hallo allen,

    Ik vroeg me -los van alle discussies rond privacy- of er hier in België tot op vandaag al een wetgeving rond de drones is?

    Kan ik me bvb een goedkope Phantom kopen met een GoPro camera eronder om wat eenvoudige vastgoedfotografie mee te doen? (dus effectief om commercieel te gebruiken, niet bedoeld om mee te spelen en wat bij de buren binnen te kijken).

    Kan dit ongestraft in België? (ik weet dat er in Nederland een wetgeving rond is, maar voor België vind ik niets terug...)

    Groetjes,
    Herman
    Like my facebookpage: http://www.facebook.com/hermandesmetfotografie
    Web: http://www.hermandesmet.be

  • #2
    Re: Wetgeving drones?

    ........Volgens de Belgische wetgeving mag je met deze drones enkel vliegen op en rond de terreinen die door het directoraat-generaal Luchtvaart erkend zijn als terrein voor de modelluchtvaart.
    grt,.bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Wetgeving drones?

      Voor foto- en videohobby zoals we dat graag zouden willen is het volledig verboden.

      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Wetgeving drones?

        Wetgeving zou aangepast worden.

        Comment


        • #5
          Re: Wetgeving drones?

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          ........Volgens de Belgische wetgeving mag je met deze drones enkel vliegen op en rond de terreinen die door het directoraat-generaal Luchtvaart erkend zijn als terrein voor de modelluchtvaart.
          grt,.bouk.
          Dat is voor recreatief gebruik en dat wordt geregeld via een omzendbrief : http://mobilit.belgium.be/nl/binarie...466-229990.pdf

          Voor commercieel gebruik mag het momenteel gewoonweg NIET. Om foto's te nemen vanuit de lucht moet er nog altijd een piloot aan boord zijn.

          Maar men werkt hard aan een wettekst om toch met onbemande kleine luchttuigen commercieel gebruik toe te laten, voor een laatste stand van zaken moet je daarvoor bij het directoraat generaal luchtvaart zijn.

          Enkele eisen :

          -toestel met een goedkeurginsnr. hebben
          - ALTIJD een vergunning aanvragen bij hogergenoemd directoraat
          - toelating hebben van de burgemeester
          - toelating hebben van de eigenaar van de grond van waarop wordt opgestegen
          - ' piloot ' zal een opleiding moeten volgen en slagen voor testen

          en uiteraard rekening houden met de andere wettelijke beperkingen ( niet nabij woonkern, autostrades, kerken, ... enz ... )

          Comment


          • #6
            Re: Wetgeving drones?

            Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
            Enkele eisen :

            -toestel met een goedkeurginsnr. hebben
            - ALTIJD een vergunning aanvragen bij hogergenoemd directoraat
            - toelating hebben van de burgemeester
            - toelating hebben van de eigenaar van de grond van waarop wordt opgestegen
            - ' piloot ' zal een opleiding moeten volgen en slagen voor testen

            en uiteraard rekening houden met de andere wettelijke beperkingen ( niet nabij woonkern, autostrades, kerken, ... enz ... )
            Allez, de kafka-administratie hell zorgt ervoor dat je er al niet wil aan beginnen. Weer typisch Belgisch dus, met ons "goed bestuur" .
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Wetgeving drones?

              Je draait de zaken om, momenteel is het VERBODEN.

              Binnenkort wordt het TOEGESTAAN, onder voorwaarden natuurlijk.

              Maw. binnenkort kan je er ( commercieel ) aan beginnen, uiteraard geregeld.

              't Is niet typisch belgisch hoor : https://zoek.officielebekendmakingen...013-17149.html

              Ik moest vroeger jandorie eerst een brevet radiocommunicatie halen om met zo'n afstandbestuurd ding te ' spelen ', nu is toch al jaren de meest gebruikte frequentie vrijelijk te gebruiken.

              Zo'n vliegend spul kan wel tot 4.000 meter hoog gaan, mag tot 150 kg. wegen ... en dat zou zonder reglementering door eenieder wie de lucht mogen worden ingestuurd anders is het Kafka ?
              Last edited by Lalonde; 6 januari 2014, 19:44.

              Comment


              • #8
                Re: Wetgeving drones?

                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Allez, de kafka-administratie hell zorgt ervoor dat je er al niet wil aan beginnen. Weer typisch Belgisch dus, met ons "goed bestuur" .
                Daar is niets van Kafka aan of omtrent .. dat lijkt mij een logisch voortvloeisel uit de wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer .. en persoonlijk wil ik dat ook graag zo houden! Ik hoef geen drones over mijn huis, tuin, hoofd of whatever van overijverige clowns die zich graag "fotograaf" willen laten noemen en die zogezegd op zoek zijn naar "buitengewone" plaatjes ... als ge daarvoor een drone nodig hebt zijt ge IMHO bijzonder slecht bezig! .. Amazon moet maar iets beters verzinnen!

                Comment


                • #9
                  Re: Wetgeving drones?

                  dmw400 heeft er een. hij zal het misschien weten. Zag alvast al verschillende beelden met dat ding passeren...
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wetgeving drones?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    dmw400 heeft er een. hij zal het misschien weten. Zag alvast al verschillende beelden met dat ding passeren...
                    Inderdaad Nena maar zoals de wetgeving zegt is het uitkijken geblazen wat je met dat ding doet.
                    Maar een drone heeft soms zijn voordelen van de week nog gebruikt om stormschade vast te leggen als bewijs voor de verzekering.
                    Een handigheidje waar je moeilijk mat en ander apparatuur bij kan.
                    Last edited by dwm400; 6 januari 2014, 20:51.
                    Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
                    www.dewolfmarc.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wetgeving drones?

                      En uiteraard moet je de wet op de privacy respecteren en niet bij je buren ermee gaan gluren.
                      Maar misbruiken zullen er zeker gebeuren.
                      Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
                      www.dewolfmarc.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wetgeving drones?

                        wel raar dat het niet mag. toch al verschillende evenementen zo'n drone zien vliegen.
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wetgeving drones?

                          ik heb zelfs ooit reclame gezien van zo iemand die vloog voor een immo kantoor, om zo mooi overzichtsbeelden te krijgen van de huizen.
                          Was zeker in belgie!!

                          Tom
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wetgeving drones?

                            http://kw.knack.be/west-vlaanderen/n...0403182721.htm
                            gevonden!!
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wetgeving drones?

                              Het mag niet! Ook als je een videofilm/foto ziet gemaakt met behulp van een drone : het mag niet!
                              Ik denk nu zelf terug aan de goede oude begintijd van de CB (Citizen's Band): dat mocht ook niet!
                              En dat was echt een leuke en spannende tijd. Misschien omdat het "verboden" was ?

                              CB is nu toegelaten, helemaal vrij mits een goedgekeurd toestel, maar bijna niemand gebruikt het nog. Uitgenomen enkele, voornamelijk Poolse, truckers.
                              Toen het nog verboden was, was het eigenlijk veeeeel leuker.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment

                              Working...
                              X