Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe audiorecorder/microfoon voor filmen met Sony a57?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe audiorecorder/microfoon voor filmen met Sony a57?

    Hallo iedereen,

    Het is alweer even geleden sinds ik hier nog gepost heb, maar nu zit ik even met een vraag en ik dacht meteen: daar weten ze op belgiumdigital wel raad mee

    Ik heb nu al een tijdje een a57, speciaal gekocht om te kunnen filmen (m'n vroegere a700 kon enkel fotograferen).

    Nu wil ik er eindelijk mee aan de slag gaan, maar aangezien audio een prominente rol zal spelen in de filmpjes die ik wil maken (dan vooral omgevingsgeluid), heb ik al snel gemerkt dat de a57-microfoon hier allesbehalve voor geschikt is: geen al te goede kwaliteit, én teveel geluid van de lenzen etc.

    Dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven, maar ik weet niet goed welke richting uit te gaan die én kwalitatief zal zijn, én te betalen. Daarom graag jullie input!

    Doeleinde: omgevingsgeluid vastleggen zodat deze goed tot zijn recht komt bij het beeld (verkeer, water, voetstappen, kleine geluiden, alles eigenlijk, vooral ambient noises)

    Optie 1: Externe microfoon voor a57
    + geen synchronisatie beeld/geluid nodig na opnemen
    + simpele oplossing
    - indien deze meteen bovenop camera zit zal er opnieuw teveel geluid van het toestel zelf worden opgenomen
    - geen idee welk merk/betaalbare mogelijkheden

    Optie 2: Externe audiorecorder
    Heb hier een beetje zitten googelen en bvb. de Zoom H4N en de Zoom H1 tegengekomen; vooral de H1 lijkt me een betaalbare optie (€99), al weet ik niet wat hier de kwaliteit van is?
    + goede opnamekwaliteit (?)
    + standalone device dus kan perfect uit de buurt van camera houden, en indien nodig dichter bij de geluidsbron
    - nadien sync beeld/geluid nodig
    - waarschijnlijk wel betere alternatieven mogelijk, maar duurder?

    Optie 3: Reeds beschikbare voice recorder (Sony ICD-UX71F) met een windscreen
    M'n vriendin heeft reeds een sony voice recorder (http://www.sony-asia.com/product/icd-ux71f), die ze gebruikt(e) om interviews en zo vast te leggen. Heeft in de tijd zo'n 70 euro gekost meent ze zich te herinneren. Ben er daarnet even mee gaan opnemen, en op zich is de kwaliteit niet slecht, maar ook niet super. Nogal wat last van ruis, en ook het minste beetje wind zit er meteen in. Daarom dacht ik om daar misschien zelf een goedkoop windscreen voor te maken (cfr. youtube-tutorials) om het meeste wind/ruis eruit te halen, en deze te gebruiken.
    + reeds beschikbaar, dus geen meerkost
    - sync beeld/geluid
    - mindere audiokwaliteit
    - niet mogelijk om in WAV op te nemen (enkel MP3), en ik heb gelezen dat WAV toch te verkiezen is en deze meer editing-mogelijkheden biedt nadien

    Optie 4: Voice recorder + externe microfoon
    De voice recorder heeft ook een externe microfooningang, dus eventueel zou ik de problemen ermee kunnen oplossen door er een externe microfoon aan te hangen. Maar dan zitten we weer bij de nadelen van optie 1, zijnde dat ik geen flauw idee heb wat hier goed en betaalbaar is.

    Combinatie van bovenstaande opties is natuurlijk ook mogelijk:
    indien iemand bvb. ervaring heeft met de Zoom H1, kan ik ook deze aanschaffen en (als dat nodig is; lees: de kwaliteit ook niet super is) hier ook een externe microfoon op aansluiten, maar dan is de vraag maar wat de toegevoegde kwaliteit is boven de externe mic op de voice recorder en hoeveel dit alles uiteindelijk zou kosten.

    Om eerlijk te zijn weet ik dus niet echt in welke richting te gaan, dus als iemand die hier reeds wat ervaring mee heeft me hier wat tips zou kunnen geven zou dat héél erg geapprecieerd worden!

    Voor de duidelijkheid: ik ben er niet professioneel mee bezig (moest dat nog niet duidelijk zijn ), maar als hobby. Dat gezegd zijnde zou ik er toch graag het beste uithalen natuurlijk, dus ik zoek vooral naar iets wat prijs/kwaliteit een goede oplossing is.

    Alvast bedankt!!
    α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

  • #2
    Re: Externe audiorecorder/microfoon voor filmen met Sony a57?

    Comment


    • #3
      Re: Externe audiorecorder/microfoon voor filmen met Sony a57?

      Kijk vooral eens naar de betere Zoom's die je aanhaalt. H4N en H6 zijn zeker goed.
      Syncen zou ik niet over vallen. Je moet toch steeds wat editen achteraf.
      Verder wel een zeer praktisch puntje: hou er rekening mee dat iets of iemand de recorder of externe microfoon dient vast te houden. Dit is niet altijd even makkelijk als je alleen bent ;-)
      Nikon D700, wat glas en Sony RX100
      BD2424BE
      Klik voor meer!

      Comment


      • #4
        Re: Externe audiorecorder/microfoon voor filmen met Sony a57?

        Heb je zo geen klikkertje meer van de sint? Da's ideaal om 't geluid te syncen.

        Comment

        Working...
        X