Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

    Hallo allemaal,

    Ik ben voor mijn ma gisteren gaan informeren in de plaatselijke computerwinkel voor een nieuwe (basis) laptop computer.
    Nu heeft ze nog een oude desktop computer maar die is enorm traag geworden.
    De computer gebruikt ze alleen voor wat internetgebruik en wat mails te versturen. Ze heeft ook maar weinig foto's staan zonder fotobewerkingsprogramma en zo.
    Gisteren hadden ze in de computerwinkel een basismodel van Acer voorgesteld (17 inch maar de verdere specificaties weet ik niet meer en heb er ook niet zoveel verstand van).
    Maar als ik het goed begrepen heb dan is deze laptop zonder grafische kaart. De eerst volgende die wat zwaarder is (een i3) heeft dus wel een grafische kaart maar is een 130 euro duurder.
    Nu is mijn vraag of je bij het bekijken van filmpjes via mail of op het internet de zwaarder i3 nodig hebt of is de basis versie voldoende? En wat bij simpele spelletjes (geen zware!) op het internet?
    Ik wilde vanmorgen nog eens contact opnemen met de computerwinkel maar deze was gesloten en normaal gaat mijn ma morgen er een bestellen (en moet ik werken). Daarom nog snel even deze vraag op het forum gooien
    Dank u voor het lezen en eventuele reacties en raad!
    Canon

  • #2
    Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

    Mijn moeder gebruikt haar PC voor e-mail, wat surfen, paar fotokes bekijken en betalingen uitvoeren, voor de rest een klein spelleke en af en toe eens een ingesloten videoke.
    Haar PC is meer dan 8 jaar oud en dus zeker veel lichter van uitvoering dan de minste nieuwe PC dat je heden op de markt kan vinden ... en die voldoet meer dan genoeg voor war zij ermee doet.

    Een i3 is zowat de basis maar voor de vermelde bewerkingen meer dan voldoende.
    En een aparte videokaart heb je daarom helemaal niet nodig, de onboard videokaarten van de recente moederborden zijn daarvoor meer dan voldoende.

    Verstuurd vanop een i3.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Mijn moeder gebruikt haar PC voor e-mail, wat surfen, paar fotokes bekijken en betalingen uitvoeren, voor de rest een klein spelleke en af en toe eens een ingesloten videoke.
      Haar PC is meer dan 8 jaar oud en dus zeker veel lichter van uitvoering dan de minste nieuwe PC dat je heden op de markt kan vinden ... en die voldoet meer dan genoeg voor war zij ermee doet.

      Een i3 is zowat de basis maar voor de vermelde bewerkingen meer dan voldoende.
      En een aparte videokaart heb je daarom helemaal niet nodig, de onboard videokaarten van de recente moederborden zijn daarvoor meer dan voldoende.

      Verstuurd vanop een i3.
      Dank u voor de snelle reactie!
      Dus zou het basismodel normaal moeten voldoen?
      Want die i3 is 130 euro duurder.
      Zelf werk ik met een i5 (wel al een 5 jaar oud) maar ik doe wel wat fotobewerking en dit is geen overbodige luxe.
      Canon

      Comment


      • #4
        Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

        Elk basismodel pc of laptop die je nu nieuw kan kopen voldoet ruimschoots aan je gestelde eisen.
        De grafische kaart die op het moederbord zit kan dat ook zonder problemen aan.

        Het is pas als je spelletjes wil spelen in de best mogelijke kwaliteit en de hoogste snelheid dat je een dure computer moet kopen.
        Maar dat geldt zeker niet voor de internetspelletjes, dat gaat ook prima met een goedkopere computer.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Elk basismodel pc of laptop die je nu nieuw kan kopen voldoet ruimschoots aan je gestelde eisen.
          De grafische kaart die op het moederbord zit kan dat ook zonder problemen aan.

          Het is pas als je spelletjes wil spelen in de best mogelijke kwaliteit en de hoogste snelheid dat je een dure computer moet kopen.
          Maar dat geldt zeker niet voor de internetspelletjes, dat gaat ook prima met een goedkopere computer.
          Heel erg bedankt voor uw reactie!
          Ik begon gisterenavond als we terug thuis waren te twijfelen maar tegen dan was het al na sluitingstijd.
          Blij dat ik mijn ma kan gerust stellen!
          Canon

          Comment


          • #6
            Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

            Een grafische kaart is niet nodig om foto's te bekijken, dus een standaard videochip is ruim voldoende.
            Maar als de PC gewoon enkel wat traag is (XP??) en je wil wat geld besparen, zijn er 2 andere mogelijkheden waar ik zo direct aan denk. Zonder dat je de computer moet vervangen, bedoel ik.
            Misschien zijn er nog wel meer.

            Als je XP wil behouden (bedenk dat een nieuwe computer ook een nieuwe Windows betekent, dus een nieuwe leercurve) kan ervoor kiezen om Windows Updates uit te schakelen. Dat versnelt Windows heel wat omdat MS enige tijd geleden een update heeft geïnstalleerd die prioritair zoekt naar updates. Je kan nog altijd manueel updaten, maar dit wanneer jij (of je moeder) dat wil.
            Je kan ook kiezen om een Linux te installeren. Mint en Kubuntu zijn goede Windows vervangers. Het enige is dan dat ze een nieuwe browser moet eigen worden als ze Internet Exporer gewoon is. Firefox en Chrome zijn er ook voor Linux, dus is geen probleem. En om foto's te bekijken moet ze dan F-Spot (geloof ik) opstarten of gewoon op het bestand (foto) dubbelklikken.

            Edit.
            voor lichte spelletjes (ik vermoed toch dat je moeder geen games speelt is een grafische kaart evenmin nodig
            Last edited by nabi; 5 januari 2014, 15:39.

            Comment


            • #7
              Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

              een tablet, kan ze ook makkelijk gelijk waar de krant, een boek, ... of wat dan ook lezen
              Flickr één
              Flickr two

              Comment


              • #8
                Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

                Als ik nog even mag onderbreken:

                Ik denk ook dat tegenwoordig ELKE computer aan je voorgestelde eisen goed zal voldoen, maar....


                1. Kijk kritisch naar het scherm, en ik bedoel vooral de kijkhoek: mijn vader heeft een Medion - voor hem een erg goede computer, maar het scherm is waardeloos.
                Liever iets meer uitgeven en een goed scherm.
                Een slecht scherm is ontzettend vermoeiend voor de ogen.

                2. Indien de laptop niet echt draagbaar moet zijn zou ik zeker voor 15 inch kiezen of zelfs een 18 inch durven kopen. ( pas op, controleer OOK bij een groot scherm of het goed is... )

                3. Indien ze belang hecht aan snel opstarten, kies dan eentje met een SSD: je kan een relatief kleine SSD kiezen; in geval van nood kan je er nog altijd een externe HD aan vast koppelen.

                4. Mocht je de laptop NIET WIRELESS verbinden, let dan op, want de zogenaamde ULTRABOOKS hebben zelden nog een ethernet-ingang.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Een grafische kaart is niet nodig om foto's te bekijken, dus een standaard videochip is ruim voldoende.
                  Maar als de PC gewoon enkel wat traag is (XP??) en je wil wat geld besparen, zijn er 2 andere mogelijkheden waar ik zo direct aan denk. Zonder dat je de computer moet vervangen, bedoel ik.
                  Misschien zijn er nog wel meer.

                  Als je XP wil behouden (bedenk dat een nieuwe computer ook een nieuwe Windows betekent, dus een nieuwe leercurve) kan ervoor kiezen om Windows Updates uit te schakelen. Dat versnelt Windows heel wat omdat MS enige tijd geleden een update heeft geïnstalleerd die prioritair zoekt naar updates. Je kan nog altijd manueel updaten, maar dit wanneer jij (of je moeder) dat wil.
                  Je kan ook kiezen om een Linux te installeren. Mint en Kubuntu zijn goede Windows vervangers. Het enige is dan dat ze een nieuwe browser moet eigen worden als ze Internet Exporer gewoon is. Firefox en Chrome zijn er ook voor Linux, dus is geen probleem. En om foto's te bekijken moet ze dan F-Spot (geloof ik) opstarten of gewoon op het bestand (foto) dubbelklikken.

                  Edit.
                  voor lichte spelletjes (ik vermoed toch dat je moeder geen games speelt is een grafische kaart evenmin nodig
                  Dank u voor de reactie!
                  Het gaat inderdaad nog over een desktop die in XP draait. Maar een jaar geleden is hij al eens volledig onderhanden genomen door iemand van de computerwinkel.
                  Daarna was hij iets sneller maar niet veel hoor.
                  Daarom heeft ze nu de beslissing genomen om voor een nieuwe laptop te gaan. Ook de draagbaarheid speelt daarin een rol. Ook wanneer er iets mee is kan ze er gemakkelijker mee naar de winkel gaan.
                  Canon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

                    Is die oude pc plots zoveel trager geworden ? Want eigenlijk is het niet normaal dat een computer waar je niet veel op installeert plots trager wordt. Het kan soms al veel schelen door gewoon eens te kijken wat er je pc plots zoveel belast. Die updates die nabi hierboven vermeld kan 100% kloppen. Microsoft heeft op XP ooit een update uitgebracht die op sommige PC's enkel voor dat updaten zorgde voor een continu processorbelasting van 100%, en dan kan je inderdaad niet veel meer uitvoeren. Gewoon die updates uitschakelen kan dan inderdaad wonderen doen. Veel updates voor XP zullen toch niet meer uitkomen, want Microsoft neemt XP uit zijn portefeuille...
                    Een controleren op spyware met MBAM (http://www.malwarebytes.org) kan soms ook wonderen doen.

                    Heb ooit ook een oude desktop van een kennis wat meer ram gegeven. Die had echt veel te weinig : dat naar 1 GB gebracht (ding had er dacht ik 256...), en plots was die wel weer werkbaar. Opstarten ging plots van bijna 10 minuten (!) naar een 2-tal, en ook de software was plots weer bruikbaar.

                    Daarnaast : alle laptops hebben een grafische kaart. Of die grafische kaart apart is of geïntegreerd op moederbord of processor is niet zo belangrijk. Voor de zaken die er moet mee gebeuren zal de simpelste laptop inderdaad volstaan, maar hou er wel rekening mee dat de harde schijven van zo'n modellen ook traag zijn. Snel opstarten zal er niet inzitten. Maar voor wat surfen of mailtje beantwoorden heb je geen snel ding nodig. Je kan je zelfs afvragen of een tablet voor een dergelijke gebruiker ook geen alternatief is...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

                      Waarom dan geen tablet ?


                      Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                        ...

                        Als je XP wil behouden (bedenk dat een nieuwe computer ook een nieuwe Windows betekent, dus een nieuwe leercurve) kan ervoor kiezen om Windows Updates uit te schakelen. Dat versnelt Windows heel wat omdat MS enige tijd geleden een update heeft geïnstalleerd die prioritair zoekt naar updates. Je kan nog altijd manueel updaten, maar dit wanneer jij (of je moeder) dat wil.
                        Je kan ook kiezen om een Linux te installeren. ...
                        Ja zeg ... XP behouden wegens problemen met een leercurve voor een nieuwe windows versie en dan in éénzelfde adem Linux aanraden? Daar schiet dat arme mens een heel eind mee op!

                        (PS: Zijsprong, ... Welke die "update" dan wel moet zijn die prioritair naar updates zoekt en de PC vertraagt, dat nummer van de update moet ge mij eens doorgeven, zeker gezien in het licht dat Microsoft er binnen 4 maand het blok op legt voor XP! Die zal wel de hoogste prioriteit hebben! NOT! ... ik heb die update trouwens nog nooit expliciet zien voorbij komen en ik heb hier nog steeds 2 PC's lopen onder XP .. en BTW de updates check, die ligt per MS default tijdsgebonden vast, namelijk 's nachts om 3 uur, elke update van MS heeft de verfoeielijke gewoonte om dat te "resetten" als men het verandert .. en "updates" uitschakelen is een bijzonder slecht idee, waarschijnlijk het slechtste dat er bestaat tenzij men bereid is zijn PC "dicht te timmeren" voor alle kwaad! .. en de horror "verhalen" over slechte updates zijn legio en bestaan al 2 decades, hun levenstijd was meestal niet langer dan hooguit 48uur, tenminste als je "updates" aan stonden )

                        .. en zoals gezegd, elke moderne basis PC voldoet voor het gestelde doel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Waarom dan geen tablet ?


                          Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
                          Voor een tablet heb je wireless nodig, geen idee of die mevrouw die infrastructuur heeft ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

                            Een laptop voor uw moeder heeft geen enkele meerwaarde. Punt.
                            Ze zal Windows 8 MOETEN gewoon worden of je moet het "forceren" via Classic Shell in een Win7 mode.

                            Het toetsenbord is zeker minder comfortabel dan het afzonderlijke dat ze nu heeft, een scherm heeft ze waarschijnlijk ook.

                            Je zou veel beter gaan voor een basisconfiguratie desktop computer die je laat samenstellen door een PC boer die dat doet.

                            ZEKER GEEN merk-desktop kopen, want als daar in de garantieperiode ooit een vijsje aan loskomt (om het zo cru te zeggen) moet die ganse PC opgestuurd worden. Bij een "huismerk" PC gaat die nooit verder dan bij de PC winkel zelf voor herstelling.

                            Ik heb zopas voor een kennis (als voorbeeld) DIT geconfigureerd met Win7 en dat ding vliegt. Tel er een 10 euro bij als je Win7 wenst ipv win 8 en een 40 euro voor 8GB RAM ipv 4GB.
                            Elke zichzelf respecterende computerwinkel steekt wel van die systemen zelf samen.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke computer voor alleen internetgebruik en mails?

                              Mijn broer heeft een laptop van asus, 17" met een heel trage amd processor. Ik kan daar eerlijk gezegd niet mee werken, opstarten gaat tergend traag. Eenmaal opgestart is het wel werkbaar voor internet,youtube, enz...
                              Ik zou de harde schijf vervangen door een sshd, dat is een harde schijf met 8 of 16gb ssd. Prestaties liggen tussen een ssd en harde schijf in. Voor 100€ heb je die al.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X