Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

    Dit is nog betrekkelijk nieuw voor mij in Windows...
    Ik heb hier 1 desktop en twee laptops thuis.
    Via Skydrive konden we makkelijk op elkaars PC... ( alle drie ingelogd met hetzelfde hotmail adres dan ), de pc's stonden links in de menubalk, je moest maar klikken en je zat erin.
    Ik heb nu de update naar 8.1 gedaan en dit gaat niet meer.

    Ik heb hier al wat zitten foefelen met remote desktop, en thuisnetwerk etc... maar dit lukt dus allemaal niet.

    De drie PC's hebben hun eigen naam "pctomdesktop" voor de ene , de rest gelijkaardige namen...

    Ik heb me al rot gelezen op fora en op de windows help sites, maar het lukt me maar niet...

    Op alle drie de pc's wordt ingelogd met hetzelfde hotmail account die ik enkel hiervoor gebruik... ( dit is blijkbaar een beetje eigen aan Windows 8 dat ze U die hotmail wat in je strot rammen maar ja, dat is nu geen ramp... )

    mijn externe HD's hangen allemaal aan mijn desktop .. Ik wil vanaf de laptops via mijn desktop aan die schijven als de andere gezinsleden iets willen bekijken, dat ik dat niet eerst via die mottige cloud/sky etc moet uploaden, maar dat ze rechtstreeks van de "main pc" kunnen lezen... ( zoals tot een paar dagen geleden ging via skydrive, daarom ok dat de drie pc's inlogden met hetzelfde hotmail account )

    Ter info, Mijn desktop heeft geen wifikaart, die hangt aan de kabel, de laptops zitten uiteraard op het home-wifi-net...

    Iemand een idee ? Kan ook interessant zijn voor andere mensen denk ik , er zullen er wel nog zitten foefelen met dit probleem...

    ( ik wil ook de laptops kunnen "overnemen" vanaf mijn desktop... )

  • #2
    Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

    Ik neem aan dat alle drie de computers op het zelfde draadloze modem aangesloten zijn? In Windows 7 ga je dan naar het Configuratiescherm en kiest daar voor Netwerk en Internet. Hier kies je voor Thuisgroep. Daar heb je de optie Selecteren wat u wilt delen. De rest wijst zich vanzelf. In Windows 8 zal het niet veel anders zijn. Het configuratiescherm kun je in Windows 8 ook bereiken via de menubalk van Windows Verkenner.

    Wil je echt de ene computer bedienen vanaf de andere, dan heb je daar speciale programmaatjes voor. Ik denk dat Citrix de beste is, maar er zijn veel meer opties. Kijk ook maar eens hier:
    Promote your social media content on Bing and reach your audience where they’re already searching.
    Last edited by theo22; 4 januari 2014, 23:02.

    Comment


    • #3
      Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

      Je hebt inderdaad die thuisgroep nodig. Zorgen dat de 3 PC's in dezelfde zitten : dan kan je mappen delen, zonder dat je je moet bezighouden met instellen van userrechten. In de instellingen van je netwerkcentrum wel zorgen dat je in een thuisnetwerk zit (dus geen openbaar netwerk) en zorgen dat delen van mappen en printers is ingeschakeld. Standaard is dat zo, maar je kan nooit weten. Deel de mappen die je wil delen, dan door "delen met thuisgroep" te gebruiken. Je kan ook delen via de eigenschappen (daar heb je nog 2 opties) maar dan moet je ook de rechten beginnen instellen, en daar begin je beter niet aan.
      Een PC in een thuisgroep krijgen doe je ook via dat netwerkcentrum (zoals zowat al de rest die met netwerken te maken heeft). Zorg dat al je PC's andere namen hebben (nogal logisch), en dat ze hun eigen IP hebben in dezelfde range (bv. 192.168.1.x). Maar als je met een router zit gebeurt dat normaal volautomatisch.

      Om een andere PC over te nemen zal je moeten werken met die "remote desktop", in het nederlands "extern bureaublad". Maar hou er rekening mee dat dit niet lukt met de home versie van windows 8.1 (je hebt er de pro voor nodig).
      Als je in het "tegelmenu" gewoon "extern bureaublad" intikt kom je daar automatisch terecht. Die Citrix is daar een uitgebreide versie van, maar die heb je voor thuisgebruik niet nodig.
      Er bestaan ook andere tooltjes voor, zoals teamviewer. Misschien dat het daarmee makkelijker lukt.
      Last edited by polleke_cgc; 4 januari 2014, 23:53.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

        Extern bureaublad, Teamviewer of wat dan ook heb je helemaal niet nodig om data aan te spreken dat op een gedeelde map zit, je hebt die tools wel nodig als je remote met de betreffende PC wil werken.
        Je moet om aan de data op de schijven te kunnen enkel "Thuisgroep" activeren op alle PC's in je netwerk en dan de map of schijf dat je wil delen rechts aanklikken, en kiezen voor "Delen met" en dan "Thuisgroep (openen)" of "Thuisgroep (openen en bewerken)" kiezen.

        Hoe je een "Thuisgroep" moet aanmaken lees je hier: http://windows.microsoft.com/nl-be/w...homegroup-help

        Om een PC op afstand over te nemen is Teamviewer inderdaad een simpele tool, je kan die al vinden in de "Store".
        Last edited by VerSeg; 5 januari 2014, 03:14.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

          Op de desktop en de laptop van mijn vrouw heb ik nu een thuisgroep gemaakt.
          Maar de ene computer ziet de andere blijkbaar niet.

          Actief Netwerk van de desktop is "netwerk 2"
          Actief netwerk van de laptop is mijn wifi netwerk..

          ( desktop zit niet op wifi )

          De teamviewer app werkt wel... maar dit is wel omslachtig.. Het moet toch mogelijk zijn om onze pc's in verkenner te zien staan ?
          Last edited by tommmm; 5 januari 2014, 09:42.

          Comment


          • #6
            Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

            Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
            Op de desktop en de laptop van mijn vrouw heb ik nu een thuisgroep gemaakt.
            Maar de ene computer ziet de andere blijkbaar niet.

            Actief Netwerk van de desktop is "netwerk 2"
            Actief netwerk van de laptop is mijn wifi netwerk..

            ( desktop zit niet op wifi )

            De teamviewer app werkt wel... maar dit is wel omslachtig.. Het moet toch mogelijk zijn om onze pc's in verkenner te zien staan ?
            In je verkenner zie je enkel gedeelde mappen op een andere PC. Teamviewer (of die remote desktop) dient om een andere PC over te nemen, en daarop te werken. Zo'n citrix werkt op basis van remote desktop en dient om de werkomgeving op je werk, thuis te kunnen gebruiken. Zijn dus allemaal verschillende dingen...

            Of een netwerk nu bedraad of via Wifi werkt speelt geen rol : wifi zal wat trager werken, maar voor de rest moet het gewoon werken. In je verkenner heb je een deeltje "netwerk" : daar zou je de verschillende computernamen in je netwerk moeten zien staan, en daar kan je dan ook doorklikken naar gedeelde mappen. Je zou daar zeker je eigen PC moeten zien staan (en de mappen die je daar gedeeld hebt). Is dat niet het geval dan zal "delen van bestanden en printers" waarschijnlijk niet ingeschakeld zijn of je hebt geen mappen gedeeld...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

              ok; toch nog een oplossing gevonden..door veel googlen en een maat van mij die er wat van kende...
              Computers vonden elkaar niet - IP's verschilden .
              dit kwam doordat de desktop rechtstreeks in dat telenet hubje zat, en de wifi zender ook.
              Desktop in de wifi zender gestoken achteraan ( zitten ook enkele ingangen ); IP's kwamen nu overeen en opgelost nu...
              Nu zie ik in het netwerk de beide pc's die ik nu geconfigureerd heb...

              Hoe dat allemaal mogelijk is, met die verschillende IP's , ik weet het ook niet, maar 't werkt.

              + op de HD's geraak ik niet rechtstreeks, maar als ik alle mappen uit die HD's toevoeg aan de "bibliotheken" in de verkenner kan ik ze wel zien ... dus in feite werkt alles nu.. Kan nu zelfs draadloos printen van de laptops naar de printer die verbonden is met mijn desktop...
              Last edited by tommmm; 5 januari 2014, 17:59.

              Comment


              • #8
                Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

                Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                Desktop in de wifi zender gestoken achteraan ( zitten ook enkele ingangen ); IP's kwamen nu overeen en opgelost nu...
                Nu zie ik in het netwerk de beide pc's die ik nu geconfigureerd heb...

                Hoe dat allemaal mogelijk is, met die verschillende IP's , ik weet het ook niet, maar 't werkt.
                Dat komt waarschijnlijk doodat je "wifi zender" als router staat ingesteld. Door DHCP te disablen kun je er een switch van maken. Dan kun je de telenet router ook gebruiken....

                Jan

                Comment


                • #9
                  Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                  Dat komt waarschijnlijk doodat je "wifi zender" als router staat ingesteld. Door DHCP te disablen kun je er een switch van maken. Dan kun je de telenet router ook gebruiken....
                  Jan
                  Door enkel DHCP uit te schakelen maak je er niet automatisch een switch van, je schakelt enkel de automatische adressering van IP-adressen uit en behoudt een router met manuele toewijzing van IP-adressen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Door enkel DHCP uit te schakelen maak je er niet automatisch een switch van, je schakelt enkel de automatische adressering van IP-adressen uit en behoudt een router met manuele toewijzing van IP-adressen.
                    Niet juist.

                    Router als switch:

                    DHCP uitzetten
                    Gebruik de LAN-poorten als switch. Gebruik niet de WAN-poort.

                    bron: http://devliegendebrigade.nl/wiki/in...oint_of_switch

                    Jan

                    Comment


                    • #11
                      Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                      Niet juist.

                      Router als switch:

                      DHCP uitzetten
                      Gebruik de LAN-poorten als switch. Gebruik niet de WAN-poort.

                      bron: http://devliegendebrigade.nl/wiki/in...oint_of_switch

                      Jan
                      Dat is inderdaad de juiste werkwijze. Dan maak je van een router een access point (dus een draadloze switch). 1 DHCP server in je netwerk is voldoende, meestal is dat de modem/router van je provider.
                      Last edited by polleke_cgc; 7 januari 2014, 18:37.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: 3 PC's thuis, windows 8.1 pro's, hoe geraken we op elkaars computer ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                        Niet juist.

                        Router als switch:

                        DHCP uitzetten
                        Gebruik de LAN-poorten als switch. Gebruik niet de WAN-poort.

                        bron: http://devliegendebrigade.nl/wiki/in...oint_of_switch

                        Jan
                        U haalt nu zelf aan wat ik ervoor gemeld heb ... enkel DHCP uit zetten maakt van uw Router geen switch!
                        U maakt van de router een switch door "en" DHCP uit te schakelen "en" de WAN poort niet te gebruiken. (Zoals u in de laatste reactie hierboven wel correct vermeldde)
                        Eerder werd gemeld dat door DHCP uit te schakelen een switch bekomen werd en dat klopt niet, want dan behoud je zoals ik aanhaalde nog steeds een router met manuele configuratie.

                        Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                        Dat komt waarschijnlijk doodat je "wifi zender" als router staat ingesteld. Door DHCP te disablen kun je er een switch van maken. Dan kun je de telenet router ook gebruiken....
                        Jan
                        Als men informatie geeft, geef ze dan van de eerste keer volledig.
                        Misschien simpel voor wie het weet maar mensen met minder kennis van zaken zijn anders op een verkeerd spoor en zitten misschien uren te zoeken voor niets.
                        Last edited by VerSeg; 7 januari 2014, 17:52.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment

                        Working...
                        X