Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera instelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera instelling

    Hallo,
    Ik volg een cursus digitale beeldbewerking voor senioren met adobe photoshop CC Er wordt aangedrongen om eigen gemaakte foto's te gebruiken voor de bewerkingen, ikzelf heb een Nikon D60 maar ik vraag me af hoeveel pixels je foto moeten hebben om deze bvb na bewerking af te drukken op A2 formaat (dus twee maal de grootte van A3 denk ik dan) zonder noemenswaardig kwaliteit verlies of is dat met mijn camera niet mogelijk? Een test afdruk zou verhelderend zijn maar kost ook geld en de test kan gebeuren op nogal wat verschillend foto papier, welk kies ik dan.In onze klas zijn de meningen daarover nogal verdeeld en als ik de leraar moet geloven kan ik best een nieuwe en forse investering doen en dat ligt nogal moeilijk met mijn budget.

    Groeten,
    R.B

  • #2
    Re: Camera instelling

    Oorspronkelijk geplaatst door rbaert Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik volg een cursus digitale beeldbewerking voor senioren met adobe photoshop CC Er wordt aangedrongen om eigen gemaakte foto's te gebruiken voor de bewerkingen, ikzelf heb een Nikon D60 maar ik vraag me af hoeveel pixels je foto moeten hebben om deze bvb na bewerking af te drukken op A2 formaat (dus twee maal de grootte van A3 denk ik dan) zonder noemenswaardig kwaliteit verlies of is dat met mijn camera niet mogelijk? Een test afdruk zou verhelderend zijn maar kost ook geld en de test kan gebeuren op nogal wat verschillend foto papier, welk kies ik dan.In onze klas zijn de meningen daarover nogal verdeeld en als ik de leraar moet geloven kan ik best een nieuwe en forse investering doen en dat ligt nogal moeilijk met mijn budget.

    Groeten,
    R.B
    Voor een A2 afdruk zou je tenminste 16 megapixels in je bestand moeten hebben. Ik weet niet welke resolutie de sensor van jouw apparaat heeft. Maar wanneer je in Photoshop naar Image Size (Afbeelding, afmeting) gaat dan kun je eventueel het aantal pixels van je oorspronkelijke bestand vergroten. Let op dit is niet altijd ideaal en het geeft veel kwaliteitsverlies. In Photoshop CC blijkt het vergroten van bestanden veel beter te verlopen dan invorige versies, maar ik heb dit eerlijkheidshalve nog niet geprobeerd aangezien ik met een D800 meer dan voldoende pixels heb.
    Wanneer je het bestand vergroot hebt, kun je de Soft Print instelling openen en zien hoe je foto er afgedrukt ongeveer zal uitzien. Je computerscherm heeft evenwel veel minder resolutie dan (72 of 80 ppi) een afdruk zodat het toch altijd gissen blijft. Ik zou voorlopig zeker geen kosten doen en het eens proberen met de bovengenoemde voorstellen. Standaard is de ideale resolutie voor een print 300 ppi (sommigen beweren 240 ppi), maar een A2 foto beklink je van een veel grotere afstand zodat - denk ik - een resolutie tussen 100 en 200 ppi voldoende moet zijn. Probeer het eens!

    Comment


    • #3
      Re: Camera instelling

      Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
      .... Je computerscherm heeft evenwel veel minder resolutie dan (72 of 80 ppi) ...
      nog maar eens, ad nauseam ... beeldschermen HEBBEN GEEN PPI! .. die kwakkel is er nu eens werkelijk NIET UIT TE BRANDEN! .. ondanks al de "inkt" die er hier op het forum aan verkwanseld is!

      Comment


      • #4
        Re: Camera instelling

        Moet je dan ook Wikipedia jouw "nausea" diets maken?

        "Just do it !"

        http://jr52.be/index.html

        Comment


        • #5
          Re: Camera instelling

          neem gewoon een kwart van een foto die je met je toestel maakt en druk dat af op a4 dan heb je een zicht op wat gaat gebeuren als je a2 drukt want 1 a2 zijn vier a4's. Ben je uit de buurt van A'pen dan kan je me via mijn profiel via mail contacteren kunnen we eens zien wat er uit je toestel komt en een proefdruk maken.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Camera instelling

            Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
            Moet je dan ook Wikipedia jouw "nausea" diets maken?

            http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_density
            Ja .. absolute nonsens verpakt in een pseudo wetenschappelijk kleedje! Dat is hier zoals gezegd al uitgebreid aan bod geweest. Verdorie .. als ik mijn schermresolutie verander verandert mijn PPI? hoe onnozel kun je wel zijn!

            Ik zal de URL's NOG MAAR EENS MEEGEVEN VOOR DE HARDLEERSEN! tenmidden van de eindeloos velen en inmiddels zo oud als de straat! helaas sijpelt in sommige geesten nog steeds niet door!

            no72dpi

            the-myth-of-dpi

            the-72-ppi-web-resolution-myth

            Misunderstandings about dpi

            etc etc ...

            Comment


            • #7
              Re: Camera instelling

              Toch lees ik ook in het door jou aangehaalde artikel (http://www.photoshopessentials.com/e...solution-myth/) dat computerschermen Wel een PPI hebben, weliswaar tegenwoordig hoger dan 72!

              Jouw stelling was dat schermen geen PPI hebben toch!?
              "Just do it !"

              http://jr52.be/index.html

              Comment


              • #8
                Re: Camera instelling

                Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                Toch lees ik ook in het door jou aangehaalde artikel (http://www.photoshopessentials.com/e...solution-myth/) dat computerschermen Wel een PPI hebben, weliswaar tegenwoordig hoger dan 72!

                Jouw stelling was dat schermen geen PPI hebben toch!?
                Misschien moet ge toch maar eens de moeite doen om GANS het artikel te lezen? Niet enkel wat in UW kraam past?

                Comment


                • #9
                  Re: Camera instelling

                  Helaas, ik heb geen "kraam". Van heel deze materie ken ik niks!

                  Alleen lees ik nergens in dit artikel dat een scherm geen resolutie (ppi) zou hebben. En daar ging het toch over?
                  "Just do it !"

                  http://jr52.be/index.html

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera instelling

                    Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                    Helaas, ik heb geen "kraam". Van heel deze materie ken ik niks!

                    Alleen lees ik nergens in dit artikel dat een scherm geen resolutie (ppi) zou hebben. En daar ging het toch over?
                    Toch hoeft het ook zonder wiskundige formules niet moeilijk te begrijpen zijn.

                    Een afdruk op papier heeft een vaste maat. Wanneer je een bepaald aantal pixels in de breedte en de hoogte hebt, kun je die delen door de lengte (of hoogte) van het papier waarop je afdrukt. Meestal wordt het formaat uitgedrukt in inches (hoewel het ook in cm, mm of zelfs km mag) en de resolutie wordt dan uitgedrukt in ppi (of ppcm, ppmm, ppkm, waar je voorkeur maar ligt).

                    Beeldschermen hebben geen vaste afmeting. Daarom wordt een afbeelding bestemd voor een beeldscherm niet uitgedrukt in ppi, maar in het aantal pixels. Bv 1920 x 1080. Of 720 x 576. Of wat je maar maakt. Heb je een beeldscherm van 1920 x 1080 en je plaatst hier een afbeelding op van 720 x 576, dan zal je afbeelding niet beeldvullend zijn. Je scherm heeft immers meer pixels dan je afbeelding. Maar verander je de resolutie van je beeldscherm bv naar 800 x 600, dan zie je dat je afbeelding wel bijna vullend is. Zou je de term ppi gebruiken voor afbeeldingen op een beeldscherm, dan is de resolutie in ppi dus afhankelijk van de grootte van je beeldscherm en van de resolutie van je beeldscherm. Deze getallen zeggen dan echter niets meer over de resolutie van je afbeelding, want dat is natuurlijk een constante.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera instelling

                      De vraag gaat/ging niet over afdrukken of afbeeldingen ... wel over beeldschermen!
                      "Just do it !"

                      http://jr52.be/index.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera instelling

                        Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                        De vraag gaat/ging niet over afdrukken of afbeeldingen ... wel over beeldschermen!
                        En ik heb je proberen uit te leggen wat het verschil is tussen een afdruk op papier en een beeldscherm wanneer het over het begrip resolutie gaat. Tevens heb ik geprobeerd om je uit te leggen waarom het niet zinnig is om een beeldresolutie uit te drukken in ppi. Is die uitleg wel een beetje duidelijk overgekomen ?
                        Last edited by theo22; 4 januari 2014, 22:40. Reden: typefout

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera instelling

                          Eerlijk? Ik snap er geen ballen van.

                          Ik heb net een nieuwe Apple met Retinascherm gekocht. En die scheppen toch op over het aantal pixels per inch (ppi) van hun scherm.

                          Hebben die me belogen dan?
                          "Just do it !"

                          http://jr52.be/index.html

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera instelling

                            Wat ik je heb proberen uit te leggen is waarom dit gegeven totaal geen waarde heeft voor iemand die aan digitale beeldbewerking doet (fotografie of video). Maar als jij je graag in de luren laat leggen door mooie verkooppraatjes moet je dat natuurlijk geheel zelf weten. Van een psycholoog en Senior Member had ik echter een andere reactie verwacht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera instelling

                              Bedankt voor de klare (??) uitleg.

                              Vraag is overigens niet of het "waarde" heeft of niet maar of het juist is of vals?
                              Last edited by jr52; 4 januari 2014, 23:14.
                              "Just do it !"

                              http://jr52.be/index.html

                              Comment

                              Working...
                              X