Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spyder 4 PRO - Groene schijn

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spyder 4 PRO - Groene schijn

    Ik kocht recentelijk een tweedehandse Spyder 4 Pro aan (oorspronkelijk aangekocht in maart 2013).
    Na kalibratie van mijn scherm (Dell XPS one 27) lijkt er een lichte groene waas over het scherm te liggen. Wat betreft details en nuances in donkere vlakken zie ik wel duidelijke progressie.

    In bijlage enkele foto's van de situatie. Geschoten met een D300s op statief, nabewerking enkel lichte crop, witbalans is zelfde op verschillende foto's.

    De Spyder is altijd bewaard met de vochtabsorberende kristallen in de verpakking.


    Graag wil ik weten of het ligt aan het feit dat ik de ongekalibreerde toestand gewoon ben of klopt er wel degelijk iets niet?
    Enkele voorbeelden:


    1 niet gekalibreerd


    1 gekalibreerd


    2 niet gekalibreerd


    2 gekalibreerd


    3 niet gekalibreerd


    3 gekalibreerd

    Moderator Note: Je foto's zijn te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 1024px.
    Last edited by LesC; 3 januari 2014, 13:45.
    Panasonic FZ20 - Nikon D300s
    Wonka Photography - Flickr

  • #2
    Re: Spyder 4 PRO - Groene schijn

    Eerst zorgen dat je beeldscherm in standaard instelling staat in het menu van het scherm en dan voor het calibreren en voor zorgen dat het juiste type beeldscherm staat aangevinkt en alles op het gemak goed lezen en volgen wat ze vragen . Zou eens opnieuw beginnen en alles rustig doornemen. Het best in een donkere kamer zodat er geen direct licht op het scherm komt. Is het scherm nog wel up to date of is het al een ouder scherm? Anders een op YouTube enkele voorbeelden bekijken.

    Gr, Daniel.

    Comment


    • #3
      Re: Spyder 4 PRO - Groene schijn

      Dag Felix,


      Bedankt voor je reactie. Mijn pc is een all-in-one die ik anderhalf jaar geleden nieuw aangeschaft heb. Wat instellingen op het scherm zelf betreft kan ik enkel de helderheid instellen, al de rest gebeurt via de grafische kaart. Uiteraard had ik de ruimte verduisterd, bleek ook uit de meting (ambient light: very low).
      Ik kan via het gebruikerspaneel van Intel (voor interne grafische kaart) wel een aantal zaken aanpassen maar deze lijken te worden overruled door het kleurprofiel van Spyder. Overigens heb ik mijn laptop ook op dezelfde manier gekalibreerd en daar lijkt het mij ook een beetje groen. Dit is echter moeilijker uit te maken aangezien het een goedkoop TN-paneel is dat zeer gevoelig is aan de kijkhoek.

      Alle tips zijn uiteraard nog steeds welkom.
      Panasonic FZ20 - Nikon D300s
      Wonka Photography - Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Spyder 4 PRO - Groene schijn

        De gecalibreerde beelden hebben inderdaad een zeer lichte groenzweem (t.o.v. jouw niet-gecalibreerde foto's).
        Mogelijks veroorzaakt het gemeten omgevingslicht bij het calibreringsproces een kleurverschuiving? Misschien daarom eens proberen wat de calibratie zonder meting van het omgevingslicht als resultaat geeft?
        www.guydewestelinckfotografie.be

        Comment


        • #5
          Re: Spyder 4 PRO - Groene schijn

          Dit gevonden bij de support van datacolor:

          Do you have a color cast after calibrating the display?
          Posted by Oliver Mews on 15 August 2013 07:31 AM


          If your monitor is still color casted after you calibrated the display, it seems that you are working with Windows and an additional color adjusting tool.

          There's a problem with a lost profile after booting up the system: This is a problem forced by the graphic drivers. Their control panels need longer to boot than the SpyderUtility which gave them the chance to overwrite the data we just wrote to the lookuptable of the graphic adapter.
          Depending on your graphic card you can disable the control panel. For nVidia-Cards it's a program called either "nvcpl.dll" or "nwiz.exe" and for ATI it's a programm called "cli.exe". If your video card is an Intel card, they are called "hkcmd.exe", "igfxtray.exe" and "igfxpers.exe" that you will find the the command column (please widen the column to see it completely). All these programs will be started via the registry, so you'll need a startupmanager to disable them, or you can use the windows-tool "msconfig".

          Once you have disabled the control panel the profile should stay loaded.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Spyder 4 PRO - Groene schijn

            @ Guy DW: Bedankt voor de reacties, inderdaad misschien eens de calibratie doen zonder omgevingslicht te meten.

            @Red Falcon: Ik zie bij het opstarten inderdaad het scherm flikkeren, maar als ik dan ga kijken bij de Spyder software, zie ik dat het juiste profiel geladen is. Ga hoe dan ook jouw piste eens afgaan, bedankt voor de tip!
            Panasonic FZ20 - Nikon D300s
            Wonka Photography - Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Spyder 4 PRO - Groene schijn

              Heb ook al kunnen lezen dat de software van de Elite meer instellingen mogelijk maakt. (Zou ook afzonderlijk verkrijgbaar zijn als upgrade.)
              Of dit klopt weet ik niet want zelf gebruik ik i1Display van X-Rite.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Spyder 4 PRO - Groene schijn

                De kamer zo donker mogelijk maken, is volgens mij niet de oplossing. Het komt er op aan om stabiel omgevingslicht te creeren van ongeveer 5500K.

                Ik heb dat probleem enlele jaren geleden ook gehad na calibratie en toen was de oorzaak dat mijn scherm stuk was.

                Comment

                Working...
                X