Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3-fase 230 V

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 3-fase 230 V

    Ik moest gisteren een kookplaat annex oven (Siemens, geen brol) aansluiten en tot mijn verbazing zag ik dat het huis beschikt over 3x230V + N. Zo je wil krijg je dus een onbruikbare 3x110 V.
    Op de achterkant een schakelschema voor 3 fasig, 2 fasig (nooit van gehoord) en monofase.
    Zelf heb ik 380 V en ik weet dat de kookplaten alle 4 op 230 werken, dus ik heb mijn L1,2,3 gekoppeld via de N. Telkens 230 V dus. Maar goed, in Assebroek is het anders.

    Nu hoedanook, ik heb de beschikking over 3 230V aansluitingen en ik wil die dan ook gebruiken, het zou stom zijn om het niet te doen. Ik ga dat niet monofasig aansluiten. Maar hoe los ik dat probleem op met die N ? Niet aansluiten is totaal geen optie denk ik en ik weet niet meer de spanning van het huis waar die oven vandaan komt. Geen woord over 230 of 380 V op de achterkant van de oven. En waarom dient de aanwezigheid van die stomme N, nu in 2014 in West-Europa ????

    De oven heeft zijn jaren maar is amper gebruikt en ik zit nu thuis waardoor ik het type nr niet ken.
    Iemand die het antwoord kent of is mijn vraagstelling te duister ?

  • #2
    Re: 3-fase 230 V



    Het komt er dus op neer dat je 1 faze als N gebruikt, en dus voor de rest alles 2-fazig aansluit. Met de N kan je dus niets aanvangen.
    Hier (en bij mijn ouders) is er een 380V net. Heb hier elektrische verwarming, en dan kan je quasi niet zonder.

    PS : je krijgt een nutteloze 133V, doch dit terzijde... (met de magische wortel 3...).
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: 3-fase 230 V

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Ik moest gisteren een kookplaat annex oven (Siemens, geen brol) aansluiten en tot mijn verbazing zag ik dat het huis beschikt over 3x230V + N. Zo je wil krijg je dus een onbruikbare 3x110 V.
      Op de achterkant een schakelschema voor 3 fasig, 2 fasig (nooit van gehoord) en monofase.
      Zelf heb ik 380 V en ik weet dat de kookplaten alle 4 op 230 werken, dus ik heb mijn L1,2,3 gekoppeld via de N. Telkens 230 V dus. Maar goed, in Assebroek is het anders.

      Nu hoedanook, ik heb de beschikking over 3 230V aansluitingen en ik wil die dan ook gebruiken, het zou stom zijn om het niet te doen. Ik ga dat niet monofasig aansluiten. Maar hoe los ik dat probleem op met die N ? Niet aansluiten is totaal geen optie denk ik en ik weet niet meer de spanning van het huis waar die oven vandaan komt. Geen woord over 230 of 380 V op de achterkant van de oven. En waarom dient de aanwezigheid van die stomme N, nu in 2014 in West-Europa ????

      De oven heeft zijn jaren maar is amper gebruikt en ik zit nu thuis waardoor ik het type nr niet ken.
      Iemand die het antwoord kent of is mijn vraagstelling te duister ?
      Geen schema in het aansluitplaatje? Welk type oven?
      L1,2,3 via N? Je zal zo genoeg warmte krijgen als de zekeringen niet springen!
      380V is verleden tijd. Is ondertussen al een tijdje 400V.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: 3-fase 230 V

        Ik ben geen kenner en ben dus ook niet zeker.
        Volgens mij heb je hier in belgie 3 type van aansluitingen.
        1) 1 fase + N = 240v
        2) 3 fase = 240V
        3) 3 fase + N > tussen fase en N = 240V > tussen fase en fase = 380V
        Ik zou dus denken gewoon de 3 fase aansluiten maar ik denk dat je wel ergens in de oven een plaatje moet versteken.
        Nogmaals ik ben geen kenner en er zijn op dit forum zeker mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik.
        Grt, Amaat
        The fun begins where the road ends
        BD Lidnummer : BD2057BE

        Comment


        • #5
          Re: 3-fase 230 V

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Geen schema in het aansluitplaatje? Welk type oven?
          L1,2,3 via N? Je zal zo genoeg warmte krijgen als de zekeringen niet springen!
          380V is verleden tijd. Is ondertussen al een tijdje 400V.
          Tenzij je op een oud netwerk zit zeker?

          Voor onze nieuwbouw was (3fase 32A) 400V onmogelijk,
          3 fase 230V 63A was wel mogelijk.
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: 3-fase 230 V

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Ik moest gisteren een kookplaat annex oven (Siemens, geen brol) aansluiten en tot mijn verbazing zag ik dat het huis beschikt over 3x230V + N. Zo je wil krijg je dus een onbruikbare 3x110 V.
            Je geeft de oplossing zelf . De N is onbruikbaar, dus gebruik hem gewoon niet. Tussen elke fase heb je 230V, dus sluit de kookplaten aan tussen de fasen onderling en laat die N voor wat het is: hier nutteloos. Ik vraag me zelfs af of die N nog wel verbonden is in de straatkabine. In het Gentse heb je in voorkomend geval enkel 3x230V zonder N (dus driehoekschakeling ipv sterschakeling zoals in een 230/400V net).
            Tusen haakjes: 3x230V is het slechtste wat je als aansluiting kan hebben: je hebt bv. op elke fase 30A ter beschikking. Stel, je sluit tussen fase 1 en 2 een verbruiker aan die 15A verbruikt, dan heb je op tussen fase 1 en 3 of 2 en 3 ook maar 15A meer ter beschikking, als de verbruiker tussen fase 1 en 2 in dienst is.
            Als je natuurlijk 3x63A op zo'n 230V net hebt is het probleem al grotendeels van de baan.
            Last edited by nete; 3 januari 2014, 12:30.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: 3-fase 230 V

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Tenzij je op een oud netwerk zit zeker?

              Voor onze nieuwbouw was (3fase 32A) 400V onmogelijk,
              3 fase 230V 63A was wel mogelijk.
              Zou de enige reden kunnen zijn. Alhoewel hier, Hasselt en omgeving bestaat dat niet meer. Dacht ik toch.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #8
                Re: 3-fase 230 V

                Oorspronkelijk geplaatst door Amaat Bekijk bericht
                Ik ben geen kenner en ben dus ook niet zeker.
                Volgens mij heb je hier in belgie 3 type van aansluitingen.
                1) 1 fase + N = 240v
                2) 3 fase = 240V
                3) 3 fase + N > tussen fase en N = 240V > tussen fase en fase = 380V
                Ik zou dus denken gewoon de 3 fase aansluiten maar ik denk dat je wel ergens in de oven een plaatje moet versteken.
                Nogmaals ik ben geen kenner en er zijn op dit forum zeker mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik.
                Je zit er pal op ! Je vergeet er nog één: op een 3x 230V net zonder N heb je ook monofasig 230V tussen 2 fasen, zonder de N die er normaal niet meer is.
                Bij 3) is het intussen 400V tussen fasen
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: 3-fase 230 V

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  Tenzij je op een oud netwerk zit zeker?

                  Voor onze nieuwbouw was (3fase 32A) 400V onmogelijk,
                  3 fase 230V 63A was wel mogelijk.
                  Dus zit je op een net 3x230V zonder N
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: 3-fase 230 V

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Zou de enige reden kunnen zijn. Alhoewel hier, Hasselt en omgeving bestaat dat niet meer. Dacht ik toch.
                    Tenzij maatschappij mij 3 maal heeft voorgelogen natuurlijk,
                    want doordat we nu de 400V niet hebben, moeten we een extra koelmodule bijplaatsen om de warmte pomp (/voeding? ) te koelen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Dus zit je op een net 3x230V zonder N
                    Dat zou kunnen, elektrisch gezien een domme jongen
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 3-fase 230 V

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht

                      Dat zou kunnen, elektrisch gezien een domme jongen
                      Niet te bescheiden zijn hé
                      Ik ken van deze "artikel" wel "iets", na 20 jaar klantenadviseur Electrabel.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: 3-fase 230 V

                        Over die 220, 230, 240 V en die 380, 400 V maak ik me geen zorgen hoor, ik weet het en ik heb ze al allemaal vastgehad aan de stroomlatten, dus voor de verliesstroomschakelaar .
                        Het voelt niet echt aangenaam maar die laatste twee voelden toch gelijkaardig. Met twee brandplekken op mijn vingers was ik er vanaf. Niet voor herhaling vatbaar moet ik zeggen.

                        @Nete : zou het kunnen dat, als ik de N weglaat de platen gewoon niet meer werken omwille van een open circuit ? Die 3x240 + N is nu toch echt wel niet de norm meer.
                        Afijn, ik moet er straks weer zijn en dan ga ik eens een fotooke maken van de aansluitgegevens en het typenr van het fornuis opschrijven.
                        Maar ik heb ook wel het idee dat er aan de binnenkant een plaatje zal moeten worden verzet.
                        Geven ze bij 3x240 tegenwoordig dan geen N meer ? Ik heb ze wel, hoewel ik het nut ervan ook echt niet snap.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 3-fase 230 V

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Geven ze bij 3x240 tegenwoordig dan geen N meer ? Ik heb ze wel, hoewel ik het nut ervan ook echt niet snap.
                          Waarschijnlijk niet. Iedere plaat op zich is enkel geschikt voor 230V en vermits er bij een ouder net 230V zit tussen de fasen, heb je geen nul nodig. Bij de moderne netten, 230V/400V uiteraard wel. 400V op één plaat maakt dat de plaat sneller warmt, tijdelijk.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: 3-fase 230 V

                            Sorry vorige uitleg was niet juist paul, volgens mij of mono aansluiten, eerste schema,
                            of tweede schema, dan kan je wel de drie fasen gebruiken, de N wordt dan als een fase gezien.
                            voor het derde heb je een 400/230 volt net nodig.



                            Schematisch wordt dat dan iets in die zin.

                            Last edited by Guest42; 3 januari 2014, 14:17. Reden: Bijvoegsel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 3-fase 230 V

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Sorry vorige uitleg was niet juist paul, volgens mij of mono aansluiten, eerste schema,
                              of tweede schema, dan kan je wel de drie fasen gebruiken, de N wordt dan als een fase gezien.
                              voor het derde heb je een 400/230 volt net nodig.



                              Schematisch wordt dat dan iets in die zin.

                              Dan blijkt de info op het forum van bouwinfo behoorlijk juist te zijn... . Maar het is wel omgekeerd : de 3e faze wordt als "N" aanzien, en de fysieke "N" wordt niet gebruikt...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X