Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

    'k heb mij onlangs een flitser SB-700 aangeschaft en ook een setje oplaadbare batterijen van het merk hapé NiMH 2600mAh.
    Ik zou nog een setje willen bij kopen. Nu zou ik willen weten of geleverde prestatie van deze batterij voldoende is of dat ik als nog een setje van een ander merk zou schaffen.
    Met de hapé 2600mAh kan ik 50x flitsen aan vol vermogen. Na 20x begint de oplaadtijd van de flitser al te verlengen van 2-3 sec tot op het einde 10sec.
    Zijn dit "normale" waarden of zijn er batterijen die het beter doen?

    grtjs Marc
    Perfectie is niet van deze wereld. We kunnen het hooguit benaderen.

  • #2
    Re: na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

    De kans is erg groot dat de Hapé accu's een veel lagere capaciteit hebben dan de opgegeven 2600mAh.
    Door die accu's een paar keer te laden en te ontladen (niet onder de 0,8-0,9V per cel, want dat is ook niet goed) zullen die waarschijnlijk een wat hogere capaciteit geven, maar verwacht daar geen mirakels van.

    Ga volgende zaterdag (11/1) s' morgens vroeg naar den Aldi, en haal daar een paar setjes accu's, die zijn waarschijnlijk veel beter dan de Hapé accu's die je pas heb gekocht.

    Als je nog geen lader hebt die elke accu apart laadt, en je wil niet veel geld uitgeven aan een lader, koop dan daar ook een lader.
    Een lader die elke accu apart laadt kan 1 tot 4 accu's laden (of meer), een slechte lader laadt 2 of 4 accu's tegelijk.

    En als je echt een goede lader wil waarmee je ook de capaciteit van de accu's kan controleren, koop dan een Maha MH-C9000, dan ben je meteen verlost van de vraag "ligt het aan de accu's, of aan het toestel waarin je die gebruikt"...
    Over die lader is er hier op het forum meer dan genoeg info te vinden .

    Met een setje 2000mAh low selfdischarge accu's (Eneloop, of andere "ready To Use" accu's) zal de flitser zeker een stuk meer dan 20 "full-power" flitsen kunnen geven.
    En als je de iso een beetje hoger zet, dan gaan de accu's nog veel langer mee (en wordt de flitser minder heet als je kort na elkaar flitst, de herlaadtijd is dan ook veel korter).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ga volgende zaterdag (11/1) s' morgens vroeg naar den Aldi, en haal daar een paar setjes accu's, die zijn waarschijnlijk veel beter dan de Hapé accu's die je pas heb gekocht.

      Als je nog geen lader hebt die elke accu apart laadt, en je wil niet veel geld uitgeven aan een lader, koop dan daar ook een lader.
      bedankt voor de tip, Bart, ik heb toevallig wel wat AAA-tjes en een paar CR2032 nodig en heb de aanbiedingen van de Aldi, door de hele drukte, niet gezien.Blijkbaar hebben de batterijen een nieuw kleurtje
      Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

      Comment


      • #4
        Re: na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

        Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
        bedankt voor de tip, Bart, ik heb toevallig wel wat AAA-tjes en een paar CR2032 nodig en heb de aanbiedingen van de Aldi, door de hele drukte, niet gezien.Blijkbaar hebben de batterijen een nieuw kleurtje
        Ze geven die geregeld een ander kleurtje, maar tot nu toe werken de "Ready To Use" accu's van den Aldi allemaal prima.
        Of de AA accu's werkelijk 2300mAh halen, dat is niet zeker, maar meestal zitten ze niet ver van de opgegeven capaciteit (die is altijd hoger dan die van de standaard Eneloop accu's, die toch nog wat duurder zijn).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

          Bedankt voor de deskundige uitleg. De timing van de Aldi komt dus goed uit.
          thx
          Perfectie is niet van deze wereld. We kunnen het hooguit benaderen.

          Comment


          • #6
            Re: na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ze geven die geregeld een ander kleurtje, maar tot nu toe werken de "Ready To Use" accu's van den Aldi allemaal prima.
            Of de AA accu's werkelijk 2300mAh halen, dat is niet zeker, maar meestal zitten ze niet ver van de opgegeven capaciteit (die is altijd hoger dan die van de standaard Eneloop accu's, die toch nog wat duurder zijn).
            ik heb een paar setjes Eneloop, maar omdat ik een hele goede ervaring qua prijs en zeker qua capaciteit heb met de Top Crafts van de Aldi, koop ik voorlopig geen andere meer.Ze worden geladen en onderhouden door een Maha MH-C9000
            Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

            Comment


            • #7
              Re: na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

              Als lader gebruik ik de VOLTCRAFT IPC-1L (35€ bij Conrad) die zowat dezelfde functies heeft als de MAHA.
              Een handleiding kan je op hun site terugvinden.
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

              Comment


              • #8
                Re: na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

                Vandaag de oplaadbare batterijen van TOPKRAFT 2300 mAh van de ALDI aangeschaft. Meteen getest wat het verschil is met de hapé 2600 mAh batterijen.
                Met de batterijen van de ALDI kan men 290X flitsen aan vol vermogen. Tot 100X blijft de oplaadtijd van de flitser(NIKON SB-700) onder de 3 sec. na 200X binnen de 5 sec en na 280x binnen de 8 sec. De laatste 10X is de oplaadtijd boven de 10 sec.
                Dit is stukken beter dan de 50X met de hapé batterijen.
                De batterijen van TOPKRAFT zijn dus top.
                Perfectie is niet van deze wereld. We kunnen het hooguit benaderen.

                Comment


                • #9
                  Re: na 50x flitsen sb-700 batterij leeg. normaal?

                  Oorspronkelijk geplaatst door M... Bekijk bericht
                  Vandaag de oplaadbare batterijen van TOPKRAFT 2300 mAh van de ALDI aangeschaft. Meteen getest wat het verschil is met de hapé 2600 mAh batterijen.
                  Met de batterijen van de ALDI kan men 290X flitsen aan vol vermogen. Tot 100X blijft de oplaadtijd van de flitser(NIKON SB-700) onder de 3 sec. na 200X binnen de 5 sec en na 280x binnen de 8 sec. De laatste 10X is de oplaadtijd boven de 10 sec.
                  Dit is stukken beter dan de 50X met de hapé batterijen.
                  De batterijen van TOPKRAFT zijn dus top.
                  Dan is het probleem opgelost, de flitser werkt zoals het moet als je er goede accu's in steekt.
                  Voor de prijs van de Topcraft accu's kan je niet sukkelen, die zijn zelfs goedkoper dan een setje alkalinebatterijen van de bekende merken, en met 1 laadbeurt kan je er al meer foto's mee maken dan met niet-herlaadbare batterijen.
                  Je hebt ze al na één laadbeurt terugverdiend ten opzichte van alkalinebatterijen, maar je kan ze zonder problemen een paar honderd keren opladen als je ze niet mishandelt.
                  Je kan ze best niet compleet leeg maken, want daar kunnen ze niet zo goed tegen, als je merkt dat het herladen van de flitscondensator veel langer begint te duren, dan kan je ze al best vervangen, wacht niet tot de flitser helemaal niet meer werkt.
                  Neem dus een reserve setje mee als je veel moet flitsen.

                  Onlangs had ik 6 Eneloop accu's uitgeleend voor een speelgoedhelikoptertje.
                  Het was de bedoeling dat ze die accu's terug zouden brengen als het helikoptertje het begeven had (dat was zo'n goedkoop ding, als dat een paar keer tegen de grond gaat, dan is het over met de pret).
                  Maar toen ik die uiteindelijk terug kreeg waren ze allemaal compleet leeg, ze hadden de afstandsbediening aan laten staan, en daar zitten die accu's in (op een van de accu's zat zelfs een negatieve spanning).
                  Ik heb ze in de Maha lader gestoken voor een refresh/analyze, en het lijkt er op dat ze toch nog in orde zijn.
                  Maar ik zou niet aanraden om dat meerdere keren te doen, want dan is er het mogelijk dat ze dat niet overleven.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X