Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compactcamera met f1.4.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compactcamera met f1.4.

    Bestaan er naast de Panasonic Lumix LX7 nog compactcamera's met f1.4? Liefst met APS-C sensor of toch iets groter dan wat in de normale compactcamera zit. Een groothoek van minstens 24 mm, het telebereik doet niet zo veel te zake. Verwisselbare lenzen mag, maar zijn niet noodzakelijk.

    https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

  • #2
    Re: Compactcamera met f1.4.

    Hi,

    ik heb gezocht op Tweakers.net.

    Het diafragma van de LX7 is alleen f/1.4 bij groothoek,
    bij tele is dat f/2.3 en de cropfactor van de sensor is 4.7.

    Als je op die specs gaat zoeken, maar met een cropfactor van 1.5,
    kom je wel in een hogere prijsklasse terecht (1.5 tot 5 keer duurder...).

    Het diafragma bij de camera's die ik zo snel kon zien
    is meestal f/2 of kleiner (f/2.8 of nog minder).

    Als je echt f/1.4 wilt, blijft waarschijnlijk alleen een systeemcamera over.

    Greetz, Peter
    Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

    Comment


    • #3
      Re: Compactcamera met f1.4.

      Waarom wil je f/1.4? Je kan die willen om bij weinig licht te fotograferen of om je onderwerp te isoleren (en de achtergrond wazig te maken). Als je dat wil om bij weinig licht te werken, dan is het heel waarschijnlijk dat een aps-c met een f/2 en hogere iso minder ruis geeft dan een compact bij f/1.4. Zelfde als je dat doet om de achtergrond te isoleren, met een crop van 4.7 wordt het moeilijk om de achtergrond wazig te maken zelfs met een f/1.4. Zeker als dat dan bij groothoek is.

      Comment


      • #4
        Re: Compactcamera met f1.4.

        Die Panasonic is de enige compactcamera die aan die lage f-waarde geraakt. Dus als dat zo belangrijk is, heb je niet veel keuze. Camera's met verwisselbare lenzen zijn geen compactcamera's meer, en zijn altijd stukken groter. hier kan je nog wat andere vinden, maar dus altijd met een hogere f-waarde.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Compactcamera met f1.4.

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Waarom wil je f/1.4? Je kan die willen om bij weinig licht te fotograferen of om je onderwerp te isoleren (en de achtergrond wazig te maken). Als je dat wil om bij weinig licht te werken, dan is het heel waarschijnlijk dat een aps-c met een f/2 en hogere iso minder ruis geeft dan een compact bij f/1.4. Zelfde als je dat doet om de achtergrond te isoleren, met een crop van 4.7 wordt het moeilijk om de achtergrond wazig te maken zelfs met een f/1.4. Zeker als dat dan bij groothoek is.
          Die 1.4 is inderdaad nodig om bij weinig licht te fotograferen. Alle foto's van museums en tentoonstellingen die op mijn website staan, zijn gemaakt met de Panasonic Lumix LX3, een ouder model met als kleinste diafragma 2.0. Die is ondertussen vier jaar en 85.000 kliks oud. Tijd om een nieuwe aan te schaffen.

          facebook
          https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

          Comment


          • #6
            Re: Compactcamera met f1.4.

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Die Panasonic is de enige compactcamera die aan die lage f-waarde geraakt. Dus als dat zo belangrijk is, heb je niet veel keuze. Camera's met verwisselbare lenzen zijn geen compactcamera's meer, en zijn altijd stukken groter. hier kan je nog wat andere vinden, maar dus altijd met een hogere f-waarde.
            Bedankt voor de link, dpreview is mij bekend. Het rijtje met compact toestellen is echter verre van volledig.

            www.decultuurconsument.be
            facebook
            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

            Comment


            • #7
              Re: Compactcamera met f1.4.

              Oorspronkelijk geplaatst door PeterGD Bekijk bericht
              Hi,

              ik heb gezocht op Tweakers.net.

              Het diafragma van de LX7 is alleen f/1.4 bij groothoek,
              bij tele is dat f/2.3 en de cropfactor van de sensor is 4.7.

              Als je op die specs gaat zoeken, maar met een cropfactor van 1.5,
              kom je wel in een hogere prijsklasse terecht (1.5 tot 5 keer duurder...).

              Het diafragma bij de camera's die ik zo snel kon zien
              is meestal f/2 of kleiner (f/2.8 of nog minder).

              Als je echt f/1.4 wilt, blijft waarschijnlijk alleen een systeemcamera over.

              Greetz, Peter

              Tweakers.net kende ik nog niet. Bedankt voor de tip.

              www.decultuurconsument.be
              facebook
              https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

              Comment


              • #8
                Re: Compactcamera met f1.4.

                Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                Bedankt voor de link, dpreview is mij bekend. Het rijtje met compact toestellen is echter verre van volledig.

                www.decultuurconsument.be
                facebook
                Die lijst is uiteraard verre van volledig : is enkel een lijst met wat zij als "beste" toestellen ervaren (die betaalbaar zijn). Er zijn er uiteraard nog.
                Als je alle toestellen wil, vind je op dpreview alle informatie van alle merken... Maar een andere compact waar de f-waarde tot 1.4 geraakt zal je (voorlopig ?) niet vinden...

                Mijn zus heeft dat toestelletje trouwens dit weekend besteld (maar moest nog arriveren in de winkel). Hebben toen oa ook de Olympus XZ-2 en Canon S-120 bekeken. Die laatste is afgevallen oa. door zijn niet al te lichtsterke lens (in tele-stand), en mijn ervaringen met de S-100 die niet al te betrouwbaar is. De Olympus omdat het ding duidelijk groter is dan de Panasonic en voor de rest niet beter (mijn zus heeft ook liever een iets wijdere lens, dan veel tele-bereik).
                Persoonlijk had ik waarschijnlijk de Olympus gekozen : heb ook een E-30 van dat merk. Behalve dat Olympus zijn DSLR volledig heeft laten vallen, vind ik dat nog altijd een goed toestel...
                Last edited by polleke_cgc; 6 januari 2014, 18:32.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Compactcamera met f1.4.

                  Bedankt voor de reacties. Ik heb sinds kort een Panasonic Lumix-LX100. Zeer tevreden.
                  https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compactcamera met f1.4.

                    Sony RX100MIII 1.8f-2.8f zeer goede camera en als het zoom bereik minder rol speelt 1 van de betere in zijn klasse...zoals de voorgenoemde LX100.
                    grtz

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment

                    Working...
                    X