Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Het leven tussen ei en pop' 1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Het leven tussen ei en pop' 1

    Als student heb ik nu de plicht te leren en minder te fotograferen. Gelukkig heb ik een tijdje geleden een fotoverhaal omtrent de rups gemaakt: 'Het leven tussen ei en pop'.
    Dit verhaal zal ik de komende weken met jullie delen.

    Vaak vraag ik aan mensen wat ze het mooiste en interessantste insect vinden. En maar al te vaak krijg ik hetzelfde antwoord: een vlinder. Als ik ze dan vertel dat ik een rups vele malen interessanter vind, kijken ze vreemd op. Als ik ze dan het levensverhaal van de rups vertel, zetten ze meteen een geïnteresseerde blik op. En als ik dit levensverhaal illustreer met foto’s krijg ik een blik van verwondering te zien.
    Het doel van dit fotoverhaal is u te boeien met feiten en cijfers, maar vooral met foto’s die een verhaal met zich meedragen. Ik heb een rups van geboorte tot verpopping gevolgd en gefotografeerd. Later heb ik deze foto's (in de juiste verhouding) samengevoegd om straffe feiten te kunnen illustreren.
    De gefotografeerde soort is de doodshoofdvlinder (Acherontia atropos). Deze nachtvlinder leeft voornamelijk in Azië en Afrika. Het is een trekvlinder, ze worden regelmatig aangetroffen in België en Nederland. De kleur van de rupsen varieert van groen tot geel en ze dragen prachtige patronen op hun lichaam.

    In een maand tijd groeit een rups van enkele millimeters uit tot een reus van 15 cm. Een pasgeboren rups heeft dezelfde lengte als het hoofd van een volwassen exemplaar.
    Een insect heeft zes gelede poten, maar wie goed kijkt, telt in volgende foto minstens acht poten. De kleine rups staat dan ook niet op haar echte poten, maar op pseudopoten. Deze fungeren als zuignapjes en bieden zo extra grip. Het verschil tussen pseudopoten en gelede poten is dat pseudopoten geen versteviging bevatten.
    De gelede poten kan je het beste waarnemen bij de grote rups.




    Dit was deel 1, ik ben benieuwd wat jullie er van vonden!
    Maxim.
    Last edited by mpke; 2 januari 2014, 19:51.
    www.maximpiessen.com
    www.facebook.com/maximpiessenphotography
    Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

  • #2
    Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

    machtig en prachtig werk maxim
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

    Comment


    • #3
      Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

      een dikke chapeau Maxim ,om dit zo mooi leerrijk met ons te delen ,en nog een chapeau voor je mooie foto waar het verschil tussen groot en klein echt mooi in beeld is gebracht
      ik dacht een beetje aan calimero

      Comment


      • #4
        Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

        Prachtige en leuke opname.
        Ook mooi de uitleg erbij

        Comment


        • #5
          Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

          Kan al niet wachten voor de volgende foto ... spannend

          Comment


          • #6
            Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

            Heel knap gedaan terug

            Comment


            • #7
              Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

              Knap werk Maxim, en leerrijke voetnoot. llat mmar komen
              Groeten Luc.
              BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

              Comment


              • #8
                Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

                Leuk concept, mooi uitgevoerd!
                D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                500px FaceBook

                Comment


                • #9
                  Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

                  een echte maxim plaat

                  super

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

                    Knap en grappig en bovendien heel interessant, ik kijk al uit naar het vervolg
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

                      Dit is echt weer een speciale Maxim.
                      Prachtig.

                      groetjes

                      moniq
                      groetjes, moniq (BD1321BE)

                      A picture paints a thousand words

                      Comment


                      • #12
                        Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

                        Ziet er super uit!
                        Lijkt wel of die grote het beeld binnen wandelt en de kleine dirigeert!
                        BD0681BE -
                        Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                        Comment


                        • #13
                          Re: 'Het leven tussen ei en pop' 1

                          Fantastisch werk.....
                          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                          MIJN WEBSITE

                          Comment

                          Working...
                          X