Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

monopod of tripod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • monopod of tripod

    Ik ben aan het denken om me een monopod aan te schaffen in plaats van een tripod.
    Voordeel: kleiner, makkelijker mee te dragen/ weg te steken
    nadeel: iets minder stabiel uiteraard.
    Wat zijn julliue bedenkingen bij monopod vs tripod

    *edit: oeps heb het verkeerd geplaatst, mijn excuxes, iemand die deze kan verplaatsen naar de juiste categorie aub?

  • #2
    Re: monopod of tripod

    Oeps, en je vergeet uiteraard weer de details van het ge- en mis-bruik van het gebruik te vermelden....

    Comment


    • #3
      Re: monopod of tripod

      [MOD] Topic verplaatst van 'Objectieven' naar 'Accessoires'

      Tegenwoordig maken sommige fabrikanten statieven waarvan je 1 poot kan losschroeven om die dan als monopod te gebruiken. Ik heb hier geen persoonlijke ervaring mee maar als zo'n tripod voldoet aan uw eisen lijkt dat een praktisch compromis. Zelf heb ik zowel een monopod als een tripod. Eerstgenoemde is aardig voor gebruik met langere tele's maar voor macro's is een statief veel praktischer. Mijn monopod wordt dan ook weinig gebruikt. Alles hangt af van uw gebruik, zoals in2lapland al stelt.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: monopod of tripod

        juist ja, het gebruik

        Hetgene ik me vooral zou willen verdiepen is Urbex, daarom dat een monopod me het makkelijkste lijkt (neemt minder plaats in beslag)
        Aan de andere kant zou ik ook wat shoots willen doen met motoren (stilstaande wel), beetje landschappen, .... waar dan een tripod mss het makkelijkste zou zijn.

        Ben aan het denken van ze gewoon allebei te kopen en afhankelijk wat ik ga doen kiezen welke er meegenomen wordt.
        die waar u over spreekt lijkt me anders ook nog wat handig trouwens, heeft u misschien een ideetje over een merk ofzo dat ik eens een kijkje kan nemen

        Comment


        • #5
          Re: monopod of tripod

          Je hebt eigenlijk beide nodig.
          De monopod voor de voordelen die je zelf al noemt.
          De driepoot voor meer stabiliteit en...... een driepoot blijft normaal gesproken stáán als je hem loslaat. Een monopod kukelt omver.

          Rinus

          O ja, trek je niets aan van dat gegil hierboven over "ge- en mis-bruik van het gebruik" ....die persoon moet eerst eens leren formuleren

          Rinus

          Comment


          • #6
            Re: monopod of tripod

            Zoek eens op: 3 Legged Thing

            Comment


            • #7
              Re: monopod of tripod

              thx

              3 legged thing heeft idd mooie pootjes

              Comment


              • #8
                Re: monopod of tripod

                En nog een merk met deze mogelijkheid: Benro Transfunctional

                Comment


                • #9
                  Re: monopod of tripod

                  Oorspronkelijk geplaatst door KoenMol Bekijk bericht
                  die waar u over spreekt lijkt me anders ook nog wat handig trouwens, heeft u misschien een ideetje over een merk ofzo dat ik eens een kijkje kan nemen
                  Benro en Cullman maken dat soort converteerbare statieven. Misschien zijn er nog anderen.
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment


                  • #10
                    Re: monopod of tripod

                    Of gebruik de zoekfunctie van het forum al eens.

                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.


                    Allemaal kleine, lichte reisstatieven waar je 1 been kan van lossschroeven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: monopod of tripod

                      thx voor de tips mannen, zal weer een keuzelijstje worden dus

                      Comment


                      • #12
                        Re: monopod of tripod

                        Ik heb een relatief dure tripod van Manfrotto voor het zware werk waarmee ik heel laag boven de grond kom of net heel hoog. Daarnaast heb ik sinds kort een Sirui monopod van carbon. Beide hebben hun voor- en nadelen. Het is 'gemakkelijk' als je beide hebt, dan kan je de juiste nemen voor de job.
                        Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

                        Comment


                        • #13
                          Re: monopod of tripod

                          Oorspronkelijk geplaatst door COBRASoft Bekijk bericht
                          Ik heb een relatief dure tripod van Manfrotto voor het zware werk waarmee ik heel laag boven de grond kom of net heel hoog. Daarnaast heb ik sinds kort een Sirui monopod van carbon. Beide hebben hun voor- en nadelen. Het is 'gemakkelijk' als je beide hebt, dan kan je de juiste nemen voor de job.
                          In de 3poot van Sirui zit ook een monopoot. Kijk eens na.

                          Comment

                          Working...
                          X