Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn Nikon D5200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn Nikon D5200

    Hallo beste forumleden.

    Ik wilde mijzelf even voorstellen, mijn naam is Jan van der Linde en ben 51 jaar.
    Hobby's zijn uiteraard fotograferen, wandelen en fietsen.

    Graag wilde ik een foto plaatsen welke ik gemaakt heb met mijn Nikon D5200 met een (geleende) Sigma DG 70-300. Nu ben ik bezig om deze camera te leren kennen, maar dat valt niet mee!
    Sinds ik de camera in huis heb, heb ik al aardig wat foto's gemaakt maar vindt persoonlijk dat ik er nog te weinig van bak!
    Lectuur heb ik genoeg in huis en maak daar ook gebruik van, maar leren doe je door het te doen!

    Allemaal alvast bedankt voor jullie (opbouwende) kritiek!

    Met vriendelijke groet,

    Jan van der Linde
    Last edited by Janvdlinde; 5 januari 2014, 08:53. Reden: Stond niet in het midden

  • #2
    Re: Mijn Nikon D5200

    Wat je nu gepost hebt valt niet te beoordelen, als het je lukt, plaats foto met max 1024pp langste zijde...

    Comment


    • #3
      Re: Mijn Nikon D5200

      Ahum, ja best moeilijk dat lezen :-) Staat ook ergens vermeld volgens mij!
      Maar ik zal de foto op het juiste formaat zetten en hem opnieuw posten.
      Dank u wel voor de reaktie.
      Groet

      Comment


      • #4
        Re: Mijn Nikon D5200

        Welkom en veel fotoplezier. Ik wacht ook op het groter formaat
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

        Comment


        • #5
          Re: Mijn Nikon D5200

          Ben wel nieuwsgierig wat je ons met dit beeld eigenlijk wil vertellen
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Mijn Nikon D5200

            Heb het al weer gezien hier, de groeten hoor!

            Comment


            • #7
              Re: Mijn Nikon D5200

              Misschien dat je het wat positiever moet opvatten, wij kunnen de foto wel aflezen en comment's geven, echter mis ik dan de gerichte vraagstellingen/ of te vertellen hoe je tot dit beeld bent gekomen (vraagstelling uit post #5 van Laurens)

              - dof: iets te veel
              - compositie: niet echt je van het, gezien het onderwerp (kopje met lepeltje?)
              - bg: veel ruis
              - boeiend beeld: niet echt
              - storende elementen: reflectie, uitgebrande delen op het lepeltje
              - nabeweking: waarschijnlijk te veel gecropt, waardoor ruis er zo uitspringt

              Note: je kunt ook beter aanvangen met het plaatsen van 3:2 beelden met wat exif info ISO/f/mm/belichtingscorectie/geflitst

              Mijn advies:
              - ga buiten spelen met je camera, fotograferen onder "normale" lichtomstandigheden, is daar waar de basis o.a. begint.
              - kijk eens of er in jouw omgeving fotografie workshops/cursussen gegeven worden op jouw intressevlak

              Comment


              • #8
                Re: Mijn Nikon D5200

                Ik vind dat je goed nagedacht heb over wat je in beeld wou brengen. De koninklijke lepel is mooi scherp.
                Wat ik ook erg mooi vind is de achtergrond, ik stel me vragen bij de bruine kleur aan de linkerkant in het kopje, en je hebt ook bruine strepen over je achtergrond, al storen deze laatsten me niet zozeer.
                Het enige dat ik echt zou aanmerken is de keuze van het kopje, ik zou voor een bruinachtig kopje gekozen hebben, om niet teveel kleurenverschil in het taferelen te plaatsen

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn Nikon D5200

                  Dank je wel in2lapland, ik zal zeker wat met jou advies gaan doen.

                  Camera: Nikon D5200
                  Lens: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG OS shot at 220 mm
                  Exposure: Auto exposure, Not Defined, 1/15 sec, f/5.3, ISO 3200
                  Flash: Off, Did not fire
                  Focus: Manual, at 1.7m, with a depth of field of about 16mm, centered on the focus point
                  AF Area Mode: Single Area

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn Nikon D5200

                    Bedankt Loeky,

                    Ja het kopje en de lepel stond toevallig in de lijn van mijn lens en kon het toen niet laten om daar een foto van te maken.
                    Ik vond het wel een apart plaatje op deze manier, het is net of het kroontje boven alles uitsteekt.

                    Groet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn Nikon D5200

                      Een nuttige oefening op "de korte dof"; laat het niet je laatste zijn.
                      Niet geschoten is altijd mis ...

                      Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn Nikon D5200

                        De eerste stap die je kan nemen is om van de P(aniek) stand of auto stand (of andere voorgeprogrameerde opties, kan je wel als leidraad volgen) af te stappen en te kiezen voor stand A (diafragma voorkeuze) relatief stilstaande onderwerpen
                        en de ISO in basis op 100 in te stellen.

                        Dan is het:
                        - diafragma bepalen
                        - brandpunt bepalen
                        - eventueel iso opschroeven, zodat je naar jouw inziens de juiste sluitertijd erbij hebt, let wel deze moet snel genoeg zijn om o.a. geen bewegingsonscherpte te verkrijgen (uit de hand). Om de gewenste sluitertijd te verkrijgen kan je ook uiteraard diafragma veranderen, dan krijg je wel weer te maken met een ander depth of field

                        Uit de hand fotograferen en minimale sluitertijd kan je berekenen: brandpuntsafstand * cropfactor (let wel dit is bij benadering, beeldstabilisatie en vaste hand spelen ook een rol)
                        Vanaf statief: wordt aanbevolen de beeldstabilisatie - van objectief - uit te schakelen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn Nikon D5200

                          Helemaal super, ik ga hier mee aan het werk.

                          Bedankt alvast.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn Nikon D5200

                            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                            Ben wel nieuwsgierig wat je ons met dit beeld eigenlijk wil vertellen
                            mooie oefening op DOF en scherpstellen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Janvdlinde Bekijk bericht
                            Heb het al weer gezien hier, de groeten hoor!
                            oei,
                            iedereen is hier zo kort van stof tegenwoordig en heeft lange tenen?

                            Mijn tip: avondlessen volgen: leer je heel veel bij op een korte tijd.
                            (ik heb de antwoorden hier maar diagonaal gelezen)
                            ik probeer...
                            mijn Fijsboecq en mijn flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn Nikon D5200

                              Hallo NoenkelMi, Ja ik was idd wat kort door de bocht, zal wel door het vele oliebollen eten zijn geweest! Ik had ook niet zo moeten reageren daarvoor nog mijn excuses.
                              Maar ik heb een familielid die ook helemaal in to the fotografie is, en van hem heb ik al heel veel geleerd (maar ik wil elke dag weer meer leren) dus op den duur komt het vast wel goed hoor.
                              Ik heb zelf dus een Nikom D5200 met de 18-55 kitlens, maar op de een of andere manier ben ik er gewoon niet tevreden over/mee! De foto's die ik gemaakt heb zijn gewoon niet mooi (zuiver/scherp) ook kwam ik er gisterenavond achter dat wanneer ik een (te) donkere foto heb gemaakt in RAW en deze met LR optrek, er allemaal horizontale strepen door het beeld lopen, kan mij niet voorstellen dat dat zo hoort!
                              Ik wil dus deze week nog een andere lens gaan proberen (een Nikon 35 1,8) en dan kijken wat het effect is, vertrouw ik het niet dan ga ik een telefoontje met de winkel plegen en kijken wat zij er van vinden.
                              Met vriendelijk groet,
                              Jan
                              Last edited by Janvdlinde; 2 januari 2014, 11:21.

                              Comment

                              Working...
                              X