Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ramdrive

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ramdrive

    Is er hier iemand die de "moderne" versie van een ramdrive gebruikt met Win 7?

    Ervaringen? Setup? Config?

    Ben zelf aan het experimenteren, graag uitwisselingvan ervaringen?
    TIA

  • #2
    Re: Ramdrive

    Ja hoor: ik installeer mijn OS op een fysieke RAMdrive, te weten een Samsung SSD (540 MB/s lees/schrijfsnelheid). Geen betere update dan een SSD voor de snelheid van je computer dan een SSD. Je systeem voelt gewoon stukken sneller aan (een veelvoud): ik kan niet meer zonder.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

    Comment


    • #3
      Re: Ramdrive

      Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
      Ja hoor: ik installeer mijn OS op een fysieke RAMdrive, te weten een Samsung SSD (540 MB/s lees/schrijfsnelheid). Geen betere update dan een SSD voor de snelheid van je computer dan een SSD. Je systeem voelt gewoon stukken sneller aan (een veelvoud): ik kan niet meer zonder.
      Dat is inderdaad de beste upgrade voor de meeste PC's en het verschil is inderdaad gigantisch.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Ramdrive

        Zal wel zo zijn, maar hiermee zeggen jullie op de vraag van regulus over een Ramdrive: haal een paar honderd euro te voorschijn.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Ramdrive

          Ik herinner mij de tijd dat een PC voorzien was van 256 Kb geheugen en dat zo'n ding voorzien was van een floppy en soms zelfs 2.
          Techneuten plaatsten toen extra RAM en gebruikten dit als virtuele floppy als tijdelijke snelle opslag
          Toen gingen games en prg's nog op een floppy en was er inderdaad nog snelheidswinst te realiseren ivgl met die floppy.

          Nu kunnen de OS alle beschikbare geheugen effectief gebruiken, denk ik, en is er zelfs een cache op de harddisk.
          Dus stel ik mij de vraag of een RAMDRIVE nog veel winst oplevert.
          En een SSD gebruiken is gewoon een snellere HARDDISK en geen RAMDRIVE.
          Maar ik baseer mij natuurlijk nog op machines die op stoom draaiden.
          Grts

          Patric

          Comment


          • #6
            Re: Ramdrive

            Waarvoor zou je die ramdrive willen gebruiken ? Nuttig is het inderdaad niet : Een besturingssysteem gebruikt het ramgeheugen dat beschikbaar en nodig is. En je hebt er beter wat teveel dan juist te weinig, want dat scheelt veel meer in prestaties dan een SSD steken... Als je PC naar de harddisk begint te swappen dan dalen de prestaties enorm.
            Ik zie geen voordelen in een ramdrive. De besturingsystemen vandaag zijn slim genoeg om de "overtollige" ram bv. zelf als cache te gebruiken (bv. voor harddiskbewerkingen). Eigenlijk gaan die gewoon zelf op zoek naar manieren om alle RAM nuttig in te zetten. Daar zelf op willen ingrijpen is in principe nergens voor nodig.
            Een SSD is inderdaad geen RAM, en nog altijd stukken trager dan RAM geheugen. Een SSD is voornamelijk veel sneller in het verwerken van veel kleine bestanden (voornamelijk door de veel snellere toegangstijd), bij echt grote bestanden is dat snelheidsverschil veel kleiner. De doorvoersnelheid is dan iets hoger dan bij een gewone harddisk, maar eigenlijk niet zoveel. In dat 1e gevallen kan dat tot 100-en keren sneller zijn, in het 2e ergens een factor 3...

            Een SSD zorgt dus wel voor het sneller opstarten van je besturingssysteem en programma's, maar eenmaal je ermee aan het werken bent, zal dat niet veel sneller werken. Daar zijn wat uitzonderingen op, maar als je PC genoeg RAM heeft, zal je daar niet veel meer van werken (ook niet zaken waar het wel zou moeten opvallen (zoals bij videobewerking bv.).
            Wat genoeg ram is, hangt af van wat je met je PC doet. Voor video-bewerking of CAD 3D programma's zal dat iets meer zijn, dan om te internetten .
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Ramdrive

              Ik heb nog zitten "klooien" met RAMDRIVE maar dat was onder Win XP, dus niets wat TS eigenlijk wil weten.
              De naam van het progje ben ik ondertussen vergeten, het was gratis, maar het was dan ook onbetrouwbaar en onstabiel.
              Maar lag het wel aan dit progje of lag het aan mijn hardware (P IV, IDE, AGP enz.), of aan mezelf?
              Na een heel korte tijd heb ik er toen maar de brui aan gegeven.

              Ik weet dat er betalende progjes zijn die onder Win 7 werken, sommigen zijn daar tevreden over en anderen dan weer niet.
              RAMDRIVE is nog veel sneller dan een SSD.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Ramdrive

                Bedankt voor jullie reacties.
                Mijn PC is een systeen met een SSD als systeemschijf en een gewone "spinner" als data schijf. Dat werkt behoorlijk snel. Al wat in principe veel "schrijverij" veroorzaakt heb ik al via de normale Win 7 mechanismen naar de data schijf laten verwijzen en verplaatst (ik ga nog experimenteren om de "temp" bestanden die standaard naar "%userprofile%\AppData\Local\<application>", of delen daarvan, gaan via een sym-link te redirecten omdat "Local" verplaatsen behoorlijk wat vodden geeft alhoewel het door Windows ondersteund wordt).
                Ik heb nu een experimentele "ramdisl/ramdrive" lopen van 6144 MB. Ik heb de schijf "non-volatile" gemaakt ergo de inhoud wordt in een bestand opgeslagen (op de SSD) bij het afsluiten (en om de x uur bij activiteit) en bij het booten wordt de inhoud teruggezet.
                Alle tijdelijke werkfolders, zoals brower cache, tijdelijke werkbestanden en scratch disks, zowel als system-temp, werden naar dit nieuwe volume afgeleid. De responsiviteit van de PC lijkt nu wel met een factor 10 verbeterd! De meeste van de programmas laden nu nog sneller! Vooral die, die van system-temp gebruik maken, zeker al bij de eerste opstart en het gaat nog sneller eenmaal ze al in de systeem-cache zitten. (alle komt en gaat dan in/uit van/naar ram! Bvb dit eigenste forum lezen gaat nu echt bliksemsnel en wordt schijnbaar enkel nog vertraagd met de boodschap" waiting for www.belgiumdigital ...." ttz interactief (bijna) zonder latentie!
                Ik moet nog even experimenteren met "HD-emulatie" want sommige programmas (alhoewel recente updates) herkennen het nieuwe "schijfvolume" niet als beschikbare scratch drive.
                Het wegschrijven en opstarten van het RD bestand heeft nauwelijks een invloed op de snelheid van booten of afsluiten.
                Ik heb ook een behoorlijk aantal reviews gelezen over deze "oude techniek in een nieuw jasje" en in redelijk wat wordt de efficiente van het ram beheer van win 7/8 sterk in twijfel getrokken, ergo het wordt beschouwd als "behoorlijk primitief". Volgens wat ik ervaar, terrecht zo lijkt mij!
                Ik ben voorlopig best tevreden met de verhooghde "snappy-ness" van mijn systeem. Nu nog even afwachten wat de langere termijn stabiliteit is.

                Leesvoer: een zeer uitgebreide roundup vind men hier: ramdisks-roundup-and-testing

                BTW ik gebruik die van "Softperfect".

                Edit: Een systeem met een voldoende grote SSD voor systeem EN data, en voldoende ram en een ramdrive als algemene "scratch" area is dus nauwelijks te verslaan in optimale snelheid!
                Last edited by Guest41; 1 januari 2014, 10:54.

                Comment


                • #9
                  Re: Ramdrive

                  Er bestaan ook van die ramdrives die eigenlijk een pci-e kaart zijn met DDR geheugen op (en een soms een hd). Is het dat soms wat e ts bedoelt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ramdrive

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

                    BTW ik gebruik die van "Softperfect".
                    Dat progje heeft wel veel voordelen zeg, en loopt het stabiel?
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ramdrive

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Er bestaan ook van die ramdrives die eigenlijk een pci-e kaart zijn met DDR geheugen op (en een soms een hd). Is het dat soms wat e ts bedoelt?
                      Neen ... het gaat om een ge-emuleerd "schijf-volume" afgebakend in ram!

                      Wat jij bedoelt zijn dingen zoals een OCZ Revo-drive? zegge een PCI-e SSD drive.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ramdrive

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Dat progje heeft wel veel voordelen zeg, en loopt het stabiel?
                        yep, voorlopig geen "klachten" ivm stabiliteit .. bijzonder plezierig om met zulk een snelheden te kunnen "werken" (nou ja, werken haha wat je al "werken" noemt he)
                        (ik heb 16 Gig in de PC zitten dus ik kan nog alle kanten op en ik zat mij ook af te vragen of een "boot" drive configureren wezenlijk voordeel biedt tov een SSD, of wat het voordeel kan zijn om sommige programmas aan de "image" te kleven ... )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ramdrive

                          Als je een schijf teveel hebt kunt ge dat proberen, ben wel benieuwd.
                          Spijtig genoeg herinner ik mij dat progje niet meer ten tijde van XP, maar stabiel was het zeker niet.
                          Maar heb zo zitten denken, ik draaide wel een geslipstreamde XP, en had er ook één en ander toegevoegd zoals een 4-us scanner en nog andere zaken en alle drivers van de hardware natuurlijk, misschien lag het daaraan dat het niet stabiel was.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ramdrive

                            Het gaat hier totaal niet om een fysieke "schijf" he ... Men emuleert het gedrag van een "harde schijf volume" op een afgebakend en voor de PC niet meer toegankelijk gebied in het computergeheugen. men kan evenwel beslissen of dit stuk "schijf" vluchtig dan wel opgeslagen wordt (en terug opgeladen) bij het afsluiten cq heropstarten van de PC.
                            NB ik heb jaaaren met een (pseudo) "ramdrive" gewerkt ten tijde van de vorige edities van DOS en Windows nl het programma QEMM386 van Quarterdeck en tal van machines in een werkomgeving ermee uitgerust. Dat werkte bijzonder goed en bleef zo stabiel als een zwitsers uurwerk. (ik geloof dat ik het programma nog ergens heb liggen)
                            Er is echter niets echt nieuws onder de zon want dit gebruikten we destijds evengoed ... Using RAMDrive to Speed Up MS-DOS Task Swapper

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ramdrive

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              ik ga nog experimenteren om de "temp" bestanden die standaard naar "%userprofile%\AppData\Local\<application>", of delen daarvan, gaan via een sym-link te redirecten omdat "Local" verplaatsen behoorlijk wat vodden geeft alhoewel het door Windows ondersteund wordt).
                              Rechts klikken op Start => Systeem => Geavanceerde systeeminstellingen => Omgevingsvariabelen => Nieuwe lovatie intypen voor TMP en TEMP bij gebruikersvariabelen en desnoods Systeemvariabelen is te moeilijk om dit te doen?
                              Daarna één reboot en alles staat waar jij het wil.
                              Al is het wel aangeraden deze op dezelfde schijf of SSD te plaatsen als uw OS, andere partitie kan geen kwaad.
                              En zeker niet op een HDD zetten als het OS op een SSD staat of al het nut van uw SSD gaat eraan.
                              Last edited by VerSeg; 1 januari 2014, 20:30.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X