Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

    Om de titel sprekend te maken heb ik "10%" genomen, maar het gaat mij eigenlijk om het volgende.
    Is er een mogelijkheid in Lightroom, om van een hele fotoreeks, onafhankelijk van hoe de belichting op dit ogenblik staat, ze bv. 1 punt meer te belichten.
    voorbeeld:
    de Belichting van 3 foto's staat nu op -1, de andere op 0, en de derde op +1.
    Kan ik ervoor zorgen dat deze foto's na collectieve (gesynchroniseerd?) aanpassing respectievelijk op 0, +1 en +2 staan?

    Als het kan voor de drie foto's van mijn voorbeeld, dan veronderstel ik dat het ook lukt voor 300 foto's ineens

  • #2
    Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

    Ja, dat kan.

    Je bewerkt eerst één foto. Ga terug naar biblioteek.
    Kies die ene foto.
    Rechtermuistoets.
    Ontwikkelinstellingen.
    Instellingen kopieren.
    Duidt aan wat je wil kopïëren.
    (in uw geval: standaardtint - belichting, vink de rest af)

    Duidt nu in bibliotheek die foto's aan die je ook wil aanpassen (met shift en control).
    Rechtermuistoets.
    Plakken.

    Klaar is kees.

    Er zijn overigen vele wegen naar Rome.
    Er bestaat nog methode met synchroniseren.
    Je zou ook een voorontwikkelinstelling kunnen benoemen en dan toepassen bij het importeren...

    Succes!
    Last edited by JuLi; 31 december 2013, 16:20.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

    Comment


    • #3
      Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

      Bedankt voor de moeite die je deed, JuLi, maar dat is nou net het antwoord waar ik voor vreesde...
      Als je doet zoals jij uitlegt dan komt de instelling-slider voor alle foto's op dezelfde stand te staan. Namelijk de toestand als de referentiefoto waarvan je de instelling kopieerde.
      Ik wil echter dat de slider per foto 1 waarde opschuift ten opzichte van zijn huidige stand!
      Daarom gaf ik net dat voorbeeld.

      Comment


      • #4
        Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

        kan nog vlotter en sneller!!!

        bewerk 1 beeld, selecteer dat beeld en alle te bewerken beelden.
        klik op synchroniseer (ofzo) en klik alles aan wat je mee wilt laten aanpassen op de andere foto's.
        ja kan zo bv witbalans, metagegevens, tag's, ... in 1 keer op alle foto's zetten
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
          kan nog vlotter en sneller!!!

          bewerk 1 beeld, selecteer dat beeld en alle te bewerken beelden.
          klik op synchroniseer (ofzo) en klik alles aan wat je mee wilt laten aanpassen op de andere foto's.
          ja kan zo bv witbalans, metagegevens, tag's, ... in 1 keer op alle foto's zetten
          Zie mijn bovenstaande reactie.
          Toch bedankt voor je moeite.

          Comment


          • #6
            Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

            ow moet ik aan't typen geweest zijn toe jij die ook poste.
            jou reactie stond er nog niet.
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

              Het gaat wel in Lightroom in Library mode. Dus niet in Development!
              Daar kan je meerdere foto's selecteren en allemaal x% extra belichting of dergelijke geven en daar werkt dat relatief aan reeds aangepaste waarden.

              Als ik het goed heb noemt het daar Quick Develop panel (Ik heb nu geen Lightroom bij de hand).
              Last edited by FilMar; 6 januari 2014, 14:09.
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

              Comment


              • #8
                Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

                Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                Als ik het goed heb noemt het daar Quick Develop panel (Ik heb nu geen Lightroom bij de hand).
                Dat klopt, wel enkel met 1/3 of 1 stop tegelijk, je kan geen waarden of percentages ingeven. Heb ik ook iets bijgeleerd
                Dit werkt met uitsnijverhoudingen, omzetting kleur/zwartwit, belichting, helderheid en levendigheid.

                Bij deze heb ik, na maanden enkel lezen, eindelijk mijn eerste post geplaatst...
                Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                Mijn website: www.computerhersteller.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

                  Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                  Het gaat wel in Lightroom in Library mode. Dus niet in Development!
                  Daar kan je meerdere foto's selecteren en allemaal x% extra belichting of dergelijke geven en daar werkt dat relatief aan reeds aangepaste waarden.

                  Als ik het goed heb noemt het daar Quick Develop panel (Ik heb nu geen Lightroom bij de hand).
                  heb ik intussen gevonden.
                  Waarvoor dank.
                  Maar...waar kan ik zien "hoeveel"?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Maar...waar kan ik zien "hoeveel"?
                    Ik zie enkel in Development/ontwikkeling dat de helderheid en levendigheid bij de enkele pijl verhoogd of verlaagd wordt met 5 en dat de belichting aangepast wordt met 0,33. Bij de dubbele pijl wordt er verhoogd met 20 en bij de belichting met 1 (stop).
                    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                    Mijn website: www.computerhersteller.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

                      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      heb ik intussen gevonden.
                      Waarvoor dank.
                      Maar...waar kan ik zien "hoeveel"?
                      Een klikje op de middelste pijltjes (enkele pijl) verhoogt of verlaagd met 1/3 stop, de buitenste (dubbele pijltjes) met 1 stop.

                      Dus selecteer al je foto's en klik 1 keer op de buitenste dubbele pijltjes
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

                        Owkei!!

                        Thanks my friends!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

                          Kan er eens iemand een screenshot plaatsen, of me exact vertellen waar ik die pijltjes respectievelijk dubbele pijltjes kan vinden?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)

                            @LesC: Het is in de Library module, daar heb je in het rechterpanel Quick Develop.
                            Niet in de Development module.
                            Groetjes,
                            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hele fotoreeks collectief 10% meer belichten. Kan dat?( in Lightroom)



                              Ook wat bijgeleerd
                              D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

                              Comment

                              Working...
                              X