Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

    Dit is wel het forum niet voor financiële zaken maar het moet jullie in deze tijden toch ook bezig houden:
    Ik heb hier twee obligaties lopen met een duurtijd van 8 jaar ( 2007 - 2015 )
    Jaarlijkse rente: 4%
    Door de dalende marktrente is de vraag naar deze producten redelijk hoog;
    zodanig is de eindwaarde ( kapitaal + samengestelde interest ) van deze obligaties NU reeds overschreden.
    Dus stelt zich de vraag: vroegtijdig uitbetalen of verkopen ( maar wat in de plaats? )
    p.s.: Vroegtijdig uitbetalen kost wel 1% uitstapkosten & 1% beurstaksen
    Alle raadgevingen zijn welkom!
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

  • #2
    Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

    Persoonlijk zou ik denken dat als je het geld niet nodig hebt ze gewoon bij te houden.
    Je zit met een vast percentage van 4%, dus brengt sowieso meer op dan het geld op een spaarboekje te plaatsen.
    En je verliest al 2% bij vroegtijdige afbreking ...

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

      Of even rekenen:
      a) Wat krijg als je nu verkoopt in handen, dus na aftrek kosten?
      b) Kan je dat herbeleggen en wat brengt dat eventueel nog op?
      c) Wat krijg je op de eindvervaldag?
      Als (a+b)<c zeker niet verkopen.

      Comment


      • #4
        Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

        Als je obligaties mooi boven de aankoopprijs staan zou ik (zeer persoonlijk dus) ze verkopen. Iedereen weet dat de huidige monetaire politiek de zaken kunstmatig overeind houdt en dat lost de problemen niet op. Er zou een algemene rentestijging op komst zijn mocht de Amerikaanse centrale bank volgend jaar de kraan dichtdraaien, wat er dik inzit, aangezien die politiek de economie niet herstelt, integendeel, aangezien er geen kredietverlening is aan de reële economie. De centrale banken zullen uiteindelijk van koers moeten veranderen. Wanneer weet blijkbaar niemand. Maar ik lees dat beleggers (en die reageren altijd op voorhand) dit risico al inrekenen. Als de rente dus zou stijgen zijn beleggers geneigd hun stukken te verkopen om meer geld op hun rekening te plaatsen. Dit is trouwens ook de reden waarom beurzen dalen bij een rentestijging.
        De koers van een obligatie wordt bepaald door de rentestand op dat moment. Als de rente in beweging komt, schommelen de koersen ook en die beweging is des te groter naarmate de obligatie langer loopt.
        Persoonlijk zou ik dus laten verkopen op de secundaire markt en mijn winst pakken. Binnen de twee jaar dat ze nog lopen zullen ze hoogstwaarschijnlijk onder pari duiken als de intresten stijgen. Je hebt dus al 6jaar een mooie intrest gehaald, maar wat de waarde van je obligatie zal zijn op eindvervaldag is minder zeker. Het geld zou ik voorlopig parkeren op een spaarrekening die momenteel het meeste opbrengt en wat afwachten. Ik heb persoonlijk al geleerd dat je nooit het onderste uit de kan mag halen, dit kan soms zuur oprispen. Zelf heb ik nog obligaties van Nyrstar die al een tijdje onder pari noteren. Ik heb er wel een intrest van 4.5 % op min natuurlijk de voorheffing. Ze vervallen pas in 2015. Van zodra die à pari zouden komen gaan ze zeker weg.Er zijn de laatste jaren zoveel obligaties uitgegeven en dat is momenteel zeker niet in proportie met de huidige stand van zaken wat de economie betreft.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

          Tiens, ik dacht altijd dat een obligatie niet onder pari wordt terugbetaald. Wat kan is dat de emittent, doorgaans een onderneming of de staat, failliet gaat en dan kan de teruggave van de geleende som (want dat is een obligatie in essentie, een lening) verloren gaan.
          Bij sommige obligaties worden alle intresten in één keer uitbetaald op de eindvervaldag, dat zijn de zgn 'nulcouponobligaties'. Omdat de intrest op die obligaties niet jaarlijks wordt betaald, stijgt de koers of de waarde van die obligaties jaarlijks. Op de eindvervaldag krijgt je dan alles ineens, maar toch nooit meer dan het bedrag van de obligatie en de intrest? Tenzij bij de uitgifte werd overeengekomen boven pari terug te betalen, dat kan uitzonderlijk. Een obligatie wordt wel dikwijls onder pari uitgegeven, bijv waarde 100, uitgifte aan 98. Die 2 die je minder betaald hebt is een "extra intrest".

          Comment


          • #6
            Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
            Tiens, ik dacht altijd dat een obligatie niet onder pari wordt terugbetaald. Wat kan is dat de emittent, doorgaans een onderneming of de staat, failliet gaat en dan kan de teruggave van de geleende som (want dat is een obligatie in essentie, een lening) verloren gaan.
            Bij sommige obligaties worden alle intresten in één keer uitbetaald op de eindvervaldag, dat zijn de zgn 'nulcouponobligaties'. Omdat de intrest op die obligaties niet jaarlijks wordt betaald, stijgt de koers of de waarde van die obligaties jaarlijks. Op de eindvervaldag krijgt je dan alles ineens, maar toch nooit meer dan het bedrag van de obligatie en de intrest? Tenzij bij de uitgifte werd overeengekomen boven pari terug te betalen, dat kan uitzonderlijk. Een obligatie wordt wel dikwijls onder pari uitgegeven, bijv waarde 100, uitgifte aan 98. Die 2 die je minder betaald hebt is een "extra intrest".
            Over die zgn nulcoupon obligaties kan ik niet meespreken. Ik weet één ding dat mijn obligaties van Nyrstar best à pari zijn op eindvervaldag, anders verlies ik al wat onder pari is. Nu, ik strijk wel jaarlijks mijn intrest van 4.5% op. Als ik dat bijeen tel, mag er wel iets vanaf, maar liefst van al niks dus.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

              @ Enero: Wat bedoelt met: maar wat de waarde van je obligatie zal zijn op eindvervaldag is minder zeker
              De nominale waarde op de eindvervaldag zal het beginkapitaal zijn + de samengestelde intrest.
              Of bedoelt u dat ik rekening moet houden met eventuele muntontwaarding?
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

              Comment


              • #8
                Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

                Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                @ Enero: Wat bedoelt met: maar wat de waarde van je obligatie zal zijn op eindvervaldag is minder zeker
                De nominale waarde op de eindvervaldag zal het beginkapitaal zijn + de samengestelde intrest.
                Of bedoelt u dat ik rekening moet houden met eventuele muntontwaarding?
                Ja, excuseer, ik ben mij hier schromelijk aan het vergissen. Hetgeen aan het eind van de termijn wordt uitbetaald is inderdaad hetzelfde als het beginkapitaal. Enkel als de obligatie nu bvb. tijdens zijn looptijd boven pari zou noteren zou het kunnen interessant zijn die te verkopen. Nogmaals sorry voor de misvatting.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

                  De redenering achter dit alles is toch eigenlijk simpel.
                  Stel een obligatie van 1000 met een jaarlijkse rente van 5%, ook stel gemakshalve zonder belastingen en kosten. Op de jaarlijkse vervaldag (of vlak daarvoor) is die maximaal 1050 waard want dat is 1000 plus 5%. De dag erna is die maximaal 1000 waard en zelfs minder, want je moet een jaar wachten op de volgende 5% rente.
                  Stel nu dat ik nu 1060 wil geven terwijl ik maar 1050 kan krijgen op de laatste vervaldag zit er iets anders achter, want zuiver op de obligatie gezien zou ik toch 10 inschieten, niet waar? De reden kan dan een koersverschil - bijv. met de dollar - zijn. Als er nog twee vervaldagen te gaan zijn wil ik nog maximaal 1100 bieden, en eigenlijk minder want ik krijg zelf nog maar 100 rente en dan nog gespreid. En als koper wil ik toch zeker ook nog winst maken, nietwaar?
                  Last edited by nabi; 31 december 2013, 09:12. Reden: off topic mogelijkheid verwijderd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

                    Ik ben geen expert terzake maar kunnen jullie eens uitleggen wat "pari" is aub?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Ik ben geen expert terzake maar kunnen jullie eens uitleggen wat "pari" is aub?
                      A pari wil zeggen dat de koers van de obligatie gelijk is aan 100% van haar nominale waarde. De nominale waarde is de waarde die vermeld staat op het waardepapier.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Obligaties voortijdig laten uitbetalen of verkopen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        A pari wil zeggen dat de koers van de obligatie gelijk is aan 100% van haar nominale waarde. De nominale waarde is de waarde die vermeld staat op het waardepapier.
                        ok bedankt.

                        Comment

                        Working...
                        X