Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor vliegtuigspotting ?...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor vliegtuigspotting ?...

    Hi,
    Ik vroeg mij gewoon af welke lenzen het beste te gebruiken zijn voor vliegtuigspotting, kan de 80 - 400 van Nikon hiervoor in aanmerking komen of is het beter om een kleinere lens te gebruiken met een teleconverter ?
    Of raden jullie hiervoor andere lenzen aan ?

    mvg,
    Geert

  • #2
    De 80-400 zou beter zijn dan gelijk welke kleinere lens met teleconverter, want teleconverter = verlies aan kwaliteit, kleur en scherpte.
    Wel rekening houden dat je met een 80-400 geen groothoek meer hebt.

    Greetz,

    EBOS
    Don't dream your life, live your dream !
    just some camera ...http://www.andries.net.tf

    Comment


    • #3
      Bedankt ebos.
      Dat dacht ik ook al, maar ik had al een paar maal gelezen dat die lens (Nikon 80 - 400)optisch zeer goed was maar niet zo snel. Daarom deze vraag. Ik werk (lees leren) nu met de D70 en Kitlens (18-70) en zou dus een bijkomende telelens willen aanschaffen meerbepaald voor vliegtuigen...Daarom zou ik graag wat reakties met enventueel enkele foto's zien gemaakt door spotters. Als ik dan weet met welke lenzen deze genomen zijn ben ik helemaal geholpen.

      mvg,
      Geert

      Comment


      • #4
        Wel deze http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=47879&SearchTerms=, zijn met de 70-300 nikkor genomen, ik ben er tevreden over maar ik weet dat ik er ook mee te kort ga komen.... dus zit ik hier ook weer eens vol spanning te wachten op postings van de 80-400, vorige keren dat dit gevraagd geweest is, is er weinig repliek op gekomen.

        Ik heb ook nog zitten twijfelen voor de sigma 50-500, maar hoe meer ik van deze lens zie, hoe meer ze me al op voorhand begint tegen te vallen (vooral als men foto's ziet van op 2 dezelfde plaatsen, in 2 dezelfde omstandigheden, zoals dat voorbeeld dat jaja hier eens gepost heeft, de kleuren van de sigma trekken op niet veel, naar mijn mening)
        Daarom zou ik ook eens graag gebruikers ervaringen hebben met de 80-400 vr, de snelheid als ze even snel is, als de 70-300 is dit voldoende voor mij, toch voor vliegtuig spotting, 't is een wat dure lens om als experiment aan te kopen.
        To make your dreams come true, wake up

        Comment


        • #5
          Ik heb ook nog zitten twijfelen voor de sigma 50-500, maar hoe meer ik van deze lens zie, hoe meer ze me al op voorhand begint tegen te vallen (vooral als men foto's ziet van op 2 dezelfde plaatsen, in 2 dezelfde omstandigheden, zoals dat voorbeeld dat jaja hier eens gepost heeft, de kleuren van de sigma trekken op niet veel, naar mijn mening)
          Niet waar,naar mijn mening, dit weekend foto's gezien genomen vanop dezelfde plaatst met de 50-500, 70-200vr, 17-55 en ne canon 28-135 of zoiets, en daar haalt gij geen verschillen uit, ze zullen er natuurlijk wel zijn maar ge zult het niet zien...

          Comment


          • #6
            Wesley, als je daarvan een paar voorbeelden (je hoeft er zelfs direct nog niet bij te vermelden met welke lens ze genomen zijn), maar liefst niet teveel bewerkt, want levels optrekken e.d. zijn niet aan mij besteed (nu toch nog niet, 'k moet nog teveel ander dingen leren)..

            Maar dit is de topic van jaja, die me serieus is tegengevallen... http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=49619&SearchTerms=,sigma,50-500

            Ok, het zijn 2 verschillende camera's, 'k zit misschien appelen met peren te vergelijken, daar ga ik niet over discutiëren....; en ik heb hier ook geen behoefte aan een canon nikon discutie, maar de foto's met de 17-70 getrokken zijn veel levendiger, dan die dat met de bigma getrokken zijn.... ok, misschien slecht vb om dat de referenties voor witbalans misschien anders zulle liggen, omdat de bigma op het witte schip ingezoomd is..... maar 't was het eerste niet, waar ik de indruk had, dat de kleuren met de bigma niet zo ja, hoe legt ge dat uit......
            To make your dreams come true, wake up

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Het heeft niet veel zin om over kleuren te discussiëren, da's vaak een kwestie van persoonlijke smaak .
              In de bedoelde topic kan je moeilijk een oordeel vellen naar mijn mening. Daarvoor zijn de omstandigheden te verschillend (o.a. beeldhoek).
              Ik kan enkel zeggen dat ik 100% tevreden ben van de Bigma - op elk vlak - dus ook de kleuren ...

              Kijk daarom misschien ook eens naar wat andere Bigma albums ...
              Hier is er eentje van Schiphol - vaak met de Bigma:
              http://www.belgiumdigital.be/albums/canon_10d/schiphol/index.htm

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Hmmmm..fijn te lezen en dan te weten dat ik een Bigma in bestelling heb

                Jaja, die opnamen met 2xTC zien er nog goed uit, veel beter dan ik had verwacht. Misschien toch nog maar een 1.4 of 2.0 TC bestellen. Bij 1.4 schijnt de AF nog wel te werken maar ik was bang voor het resultaat. Bedankt voor het posten!

                Pedro

                ============
                Nikon D70
                ============

                Comment


                • #9
                  Hey , ik ben ook vliegtuigspotter en gebruik momenteel een 18-55mm voor het nemen van static foto's , dus vliegtuigen op de grond en een 75-300mm en moet zeggen dat ik hiermee best tevreden ben.

                  Vooral voor civiele vliegtuigen is een 300 meer dan voldoende , vergeet niet dat je door die crop factor op DSLR's een bijna 500mm lens verkrijgt
                  Groetjes, Fabrice
                  www.fabke.be

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by fafafabe
                    Hey , ik ben ook vliegtuigspotter en gebruik momenteel een 18-55mm voor het nemen van static foto's , dus vliegtuigen op de grond en een 75-300mm en moet zeggen dat ik hiermee best tevreden ben.

                    Vooral voor civiele vliegtuigen is een 300 meer dan voldoende , vergeet niet dat je door die crop factor op DSLR's een bijna 500mm lens verkrijgt
                    Welke 75-300 gebruik je?Nikon?Ben ook vliegtuigspotter en heb me verleden week Nikon 75-300 mm gekocht .Heb je enkele vb van jou resultaten?Benieuwd ?
                    Groetjes refibe ...toffe bende.
                    __________________________________________________ ___________________
                    NIKON D70 /NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED/HAMA UV 390/NIKKOR AF-300MM 1:4.5-5.6/NIKON L37c filter/SCANDISK ULTRA II 256 MB/
                    [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

                    Comment


                    • #11
                      Ik vermoed dat fafabe een Canon 75-300 gebruikt aan zijn avatar te zien...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Hallo ackerp,

                        De Bigma met de 2xTC is wel een beetje een grote uitdaging ...
                        Manueel focussen terwijl de hele handel stabiel dient gehouden te worden.
                        Niet echt makkelijk dus.
                        En de 2xTC levert dus wel degelijk kwaliteitsverlies op.
                        De vraag is enkel wat belangrijk is: dubbele tele en +- foto of enkele tele en + foto .
                        Maar met de Bigma zit je zeker snor.

                        Jaja


                        Originally posted by ackerp
                        Hmmmm..fijn te lezen en dan te weten dat ik een Bigma in bestelling heb

                        Jaja, die opnamen met 2xTC zien er nog goed uit, veel beter dan ik had verwacht. Misschien toch nog maar een 1.4 of 2.0 TC bestellen. Bij 1.4 schijnt de AF nog wel te werken maar ik was bang voor het resultaat. Bedankt voor het posten!


                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Jah, alsof 500mm nog niet genoeg is
                          Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

                          Comment


                          • #14
                            Bedankt Jaja,

                            Nu maar wachten tot de nieuwe lenzen binnen komen.
                            De extra grote tas komtals het goed is vandaag.
                            De Bigma en 180 macro hopelijk volgende week.

                            Pedro

                            ============
                            Nikon D70
                            ============

                            Comment


                            • #15
                              Blijkbaar nog veel spotters op dit forum
                              Daar mag je mij allessins ook bijrekenen

                              Greetz,

                              EBOS
                              Don't dream your life, live your dream !
                              just some camera ...http://www.andries.net.tf

                              Comment

                              Working...
                              X