Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits gebruiken met camera in manuele stand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flits gebruiken met camera in manuele stand

    Ik ben een zéér occasionele flitsgebruiker. Ooit, jaren terug, heb ik ergens op een forum het advies gelezen mijn Nikon D70 in de manuele stand te zetten, diafragma en sluitertijd in te stellen die ik nodig acht, en dan zal de SB800 flits wel voor het ontbrekende licht zorgen. Dat klopt inderdaad en vandaag de dag flits ik nog op die manier. Enkel de ISO instelling durf ik met de huidige camera's wel wat hoger zetten zodat het omgevingslicht meer bijdraagt.

    Twee dingen heb ik me altijd afgevraagd met die manier van werken en ik hoop er nu eens een antwoord op te krijgen.
    - Je zou verwachten dat flitsvermogen ook uitgedrukt kan worden in F-stops. Een SB910 'doet' bvb X stops als de flits recht vooruit flitst bij YY mm focuslengte en een onderwerp op ZZ meter. Ik heb echter nooit zo'n tabellen gezien. Bestaan die of kan je flitsvermogen zo niet uitdrukken?
    - Uitgaande van de veronderstelling dat bovenstaande vraag positief beantwoord kan worden en mijn flits in een bepaald scenario 4 stops lichtopbrengst heeft: in manuele stand geeft mijn camera aan dat de foto zonder flits onderbelicht zal worden maar het camerascherm toont maar tot 2 stops onderbelichting nauwkeurig de mate van onderbelichting. Hoeveel meer onderbelichting er is, kan je niet rechtstreeks zien. Ik kan wel even naar A of S stand gaan en dan herrekenen maar dat neemt tijd in beslag. Hoe zie je in manuele stand hoeveel stops licht je tekort komt?

    Anders geformuleerd: in feite wil ik in manuele stand vooraf weten of mijn flits het nodige extra licht kan leveren of niet. Hoe doe je dat?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Flits gebruiken met camera in manuele stand

    met deze formule afstand= richtgetal/diafragma

    grts
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: Flits gebruiken met camera in manuele stand

      Die tabellen bestaan wel. Je moet dan het richtgetal van je flitser gebruiken (op volle kracht), samen je iso, onderwerpafstand en diafragma. Je moet wel even rekening houden met het feit dat het richtgetal in het geval van de sb800, een flitser met zoom, slechts geldig is voor één bepaalde zoomstand.

      Comment


      • #4
        Re: Flits gebruiken met camera in manuele stand

        Die tabel staat in je handleiding
        Richtgetal is het benodigd diafragma bij iso 100 op 1 meter.

        Maar om te weten of de flitser het benodigde licht kan leveren moet je gewoon even op het schermpje van je flits kijken, daar wordt steeds het flitsbereik aangegeven.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Flits gebruiken met camera in manuele stand

          Bedankt voor de reacties, die zijn verhelderend.
          Mijn SB800 heb ik al jaren - destijds heb ik de handleiding ervan afgedaan als het meest onleesbare stuk technische documentatie dat ik ooit gezien heb. Sindsdien heeft nog geen ander handboek die twijfelachtige eer overgenomen. Blijkbaar moet ik dat ding toch eens afstoffen en terug doornemen.
          Het was me eigenlijk ontgaan dat de flits inderdaad zijn bereik aangeeft en daarmee mijn belangrijkste vraag zelf beantwoordt. Ik heb er wat testen mee gedaan en het systeem is echt wel vernuftig - zet je de kop onder een hoek, dan verdwijnt de afstand - zoom je de flits anders, dan herrekent ie ook. Ik heb een beetje meer respect gekregen voor het Creative Lighting System.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment

          Working...
          X