Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

variabel ND vs. 110 ND filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • variabel ND vs. 110 ND filter?

    Aangezien landschapsfotografie toch een van m'n lievelingscategorieen is, en ik van lange sluitertijden hou, ben ik op zoek naar een goeie ND filter.
    Ik heb al 1,2,3 stops filters, maar die gebruik ik nauwelijks, aangezien het effect ervan niet genoeg is om een duidelijk effect in wolken of water te krijgen.

    Dus nu ben ik op zoek naar een Big stopper.

    Mijn oog viel echter op een variabele ND filter, die tot 8.6 stops kon tegenhouden, voor +-50 euro, terwijl men voor een 67mm 110 ND filter al gauw rond de 75 euro zit.
    Ook voor filmen (wat ik nu niet zo vaak doe, maar je weet nooit) lijkt een variabele filter mij wel handig.

    Nu: zijn er nadelen verbonden aan een variabele ND-filter?

    Alvast bedankt!
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

  • #2
    Re: variabel ND vs. 110 ND filter?

    Je gaat voorbij aan grijsverloop, dan zal je eerder uitkomen op bijvoorbeeld een setje als Cokin Z-Pro. Dan heb je 1 houder, waarin je de plaatjes kunt steken en eventueel zelfs kunt stacken, wat je met een schroef-filter niet zult doen. In mijn ogen is dit systeem ook veel flexibeler inzetbaar dan z'n "variabele filter".

    Comment


    • #3
      Re: variabel ND vs. 110 ND filter?

      .....
      Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:06.

      Comment


      • #4
        Re: variabel ND vs. 110 ND filter?

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Je gaat voorbij aan grijsverloop, dan zal je eerder uitkomen op bijvoorbeeld een setje als Cokin Z-Pro. Dan heb je 1 houder, waarin je de plaatjes kunt steken en eventueel zelfs kunt stacken, wat je met een schroef-filter niet zult doen. In mijn ogen is dit systeem ook veel flexibeler inzetbaar dan z'n "variabele filter".
        Dat heb ik al, zachte verlopen van 1 tem 3 stops, maar ook die gebruik ik niet echt veel...
        Een 110ND filter die je in een houder moet steken zou dus ook wel kunnen.

        Maar mijn vraag is dus: Wat zijn de pro's/cotra's voor een vaste of variabele filter?

        Laat ik er wel bijzeggen, pieke, dat ik geen budget heb voor een filter van 253 euro

        Mijn budget is max 75 euro, maar elke euro gespaard is welkom, aangezien ik nog wat andere kosten heb in de nabije toekomst (eventuele reis naar noorwegen, waar ik deze filter voor zou gebruiken)
        NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
        https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

        Comment


        • #5
          Ik heb een Tiffen variable ND filter en die is heel goed tot 4 a 5 stops. Vanaf dan tot 8 stops verschijnt er een donker kruis in je beeld. Naarmate je dichter bij 8 stops komt hoe duidelijker dat wordt. Op het uiteinde is de foto onbruikbaar.... Google maar eens voor je dat ding koopt want het is geen fabrieksfout maar eigen aan die dingen. Die Tiffen blijft in de kast liggen en enkel de big stopper komt er nog uit.

          Xtiaan
          Nikon D800, Nikon 16-35 & 50 & 24-70 & 70-200mm & 300mm ; 200 mm Micro; Sigma 105 & 180 mm

          Comment


          • #6
            Re: variabel ND vs. 110 ND filter?

            .....
            Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:06. Reden: "uit deze test" toegevoegd

            Comment


            • #7
              Die Heliopan ken ik niet ( die is nog 60 euro duurder dan de Tiffen) maar Google vertelt me dat die ook een zwart kruis moet dragen en het is niet kleiner of lichter dan die Tiffen. Gewoon niet doen zou ik zeggen....
              Nikon D800, Nikon 16-35 & 50 & 24-70 & 70-200mm & 300mm ; 200 mm Micro; Sigma 105 & 180 mm

              Comment


              • #8
                Re: variabel ND vs. 110 ND filter?

                Oorspronkelijk geplaatst door pieke Bekijk bericht
                Als u een beperkt budget heeft (wie niet?) dan zou ik kiezen voor een vast filter.
                Zoals u in de test kunt lezen uit de link valt er op de meeste variabele filters wel wat aan te merken en is inderdaad de 253 euro dure Heliopan de enige echt goede keuze uit deze test.
                Wellicht een stomme vraag maar kunt u de NDs die u reeds heeft niet stacken? uiteraard zal er dan wat vignetting optreden maar dat kunt u in PP redelijk goed wegwerken.
                Heb ik al geprobeerd, maar aangezien de filters van slechte kwaliteit zijn (heb me eens laten verleiden door een goedkope set), komt er een lelijke kleurwaas over de foto, en wordt de foto onscherp...
                Maar de filterhouder is wel van de normale maat voor de Cokin P filters, gelukkig
                NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                Comment


                • #9
                  Re: variabel ND vs. 110 ND filter?

                  hét voordeel van de variabele is ... je zet die op de minste sterkte, je kan autofocussen(zet die dan op MF zodat focus blijft waar die moet staan), dan draai je die dicht en (na aanpassen van sluitertijd) neem je jouw foto.
                  De opschroefbare 10stops ...moet je er telkens afschroeven als je de focus wilt wijzigen

                  Comment


                  • #10
                    Re: variabel ND vs. 110 ND filter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                    hét voordeel van de variabele is ... je zet die op de minste sterkte, je kan autofocussen(zet die dan op MF zodat focus blijft waar die moet staan), dan draai je die dicht en (na aanpassen van sluitertijd) neem je jouw foto.
                    De opschroefbare 10stops ...moet je er telkens afschroeven als je de focus wilt wijzigen
                    Das ook wel waar, maar zijn de variabele ND's niet duurder?

                    Ik ben intussen maar aan het doorzoeken naar een (voor een student) betaalbare ND-filter, maar ik geraak er maar niet uit
                    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                    Comment


                    • #11
                      Re: variabel ND vs. 110 ND filter?

                      net eentje van hama gekocht maar nog niet uitgeprobeerd
                      http://www.beslist.be/accessoires/d0...r_ND2-400.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: variabel ND vs. 110 ND filter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                        Das ook wel waar, maar zijn de variabele ND's niet duurder?

                        Ik ben intussen maar aan het doorzoeken naar een (voor een student) betaalbare ND-filter, maar ik geraak er maar niet uit
                        ik denk als je een bigstopper (10stops) of zo'n variabele gaat nemen in beide gevallen evenveel kwijt gaat zijn.

                        Comment

                        Working...
                        X