Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 430exII flitser - onderdeeltje kapot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 430exII flitser - onderdeeltje kapot

    Beste allen


    Ik heb enkele maanden geleden hier tweedehands een canon 430exII gekocht. Bij aankoop vertelde die persoon wel dat het soort glaasje (als iemand de juiste naam weet?) dat je er kan uitschuiven voor flitsen met breedhoekfoto's kapot was. Ik kende nog niks van flitsen dus vond dit niet echt een probleem. Nu blijkt dus die schade veel erger te zijn, want hij zoomt daardoor niet meer automatisch.

    Ik ben dus op zoek naar dat onderdeeltje. Weet iemand hiervan de juiste naam en of ik dit apart kan aankopen?

    Bedankt! Jelle

    om alle duidelijkheid: hier nog een foto: het gaat op dat witte glaasje vanboven dat op de afbeelding in de flitser is geschoven.


  • #2
    Re: Canon 430exII flitser - onderdeeltje kapot

    Dat moet inderdaad helemaal naar binnen geschoven zijn om de automatische zoomfunctie van de flitser te laten werken.
    Die plastieken diffusor heet groothoekadapter volgens de originele handleiding van de 430 EX II.

    Waar je die apart kan bestellen, dat weet ik niet.
    In de flitser moet ergens een contactje zitten dat in of uitgeschakeld wordt naargelang de groothoekadapter in of uitgeschoven is.
    Misschien kan je dat overbruggen als het gesloten moet zijn, of onderbreken als het geopend moet zijn om die automatische zoom te laten werken.
    (Ik heb geen zin om mijn 430EX II uit elkaar te halen om dat te bekijken, er is altijd een kleine kans dat er dan toch iets mis gaat).
    Let in ieder geval op als je de flitser uit elkaar haalt, als de flitscondensator geladen is, dan zit daar een heel hoge spanning op (dat is dus gevaarlijk).

    In plaats van die groothoekadapter kan je dan een diffusor kopen om over de flitskop te zetten als je die nodig hebt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 430exII flitser - onderdeeltje kapot

      Zie dat je van Gent bent, anders mocht je even langskomen ... kan je een foto posten wat er precies mis is ... mogelijk kan je het contact ook bedienen/blokkeren zonder de kop te moeten demonteren

      Comment


      • #4
        Re: Canon 430exII flitser - onderdeeltje kapot

        Misschien kan je er in de plaats van dat diffuus glaasje een stukje karton in schuiven en zo het schakelaartje voor de zoomfunctie om de tuin leiden, maar ik geef geen garantie dat dat ook werkelijk lukt, omdat ik niet weet hoe de flitser er aan de binnenkant uitziet.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 430exII flitser - onderdeeltje kapot

          .....
          Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:09.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 430exII flitser - onderdeeltje kapot

            Een tijdje geleden had iemand van onze fotoclub ook een probleem met de 430EX II, de zoom werkte niet, ik heb dan bij mijn flitser gezien dat het glaasje echt helemaal naar binnen moet geschoven zijn om de zoom te laten werken.
            Daarmee was de persoon die die vraag stelde ook voortgeholpen, want hij had het diffusor glaasje niet helemaal naar binnen geduwd.
            Nadat hij dat wel had gedaan werkte de automatische zoom weer zoals het moet.

            Ik heb de flitser er even bij genomen, met het glaasje een paar millimeter naar buiten komt er op het display "zoom 14mm" te staan, met het glaasje helemaal naar binnen wordt dat "zoom 35mm" (de flitser staat niet op een camera tijdens die test).
            Het glaasje komt ongeveer 35mm naar voor als je het helemaal uit trekt, het kartonnetje moet dus tenminste 35mm lang zijn (om te testen gebruik je best een langer stuk zodat je het er nog terug uit kan trekken).
            Zet de flitser aan tijdens de test, dan hoor je de zoom werken als je het contactje indrukt (je ziet het ook op het display, dat gaat van 14 naar 35mm).
            Het "glaasje" is 2,4mm dik.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Canon 430exII flitser - onderdeeltje kapot

              ......
              Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:08.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 430exII flitser - onderdeeltje kapot

                Ik heb hetzelfde probleem met mijn flitser. Ik ben aan het zoeken geweest naar het contact, maar zit dit aan de linkerkant (aan de kant van het veertje) ?
                Zou dit eventueel veel kosten om dit te laten maken ? Hij zit nog in de garantie maat ik weet niet of dit zal pakken ? En waar kan je dit laten maken ?
                Alvast bedankt ...

                Comment

                Working...
                X