Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag tips voor actie(honden)fotografie met Sony Dslr.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graag tips voor actie(honden)fotografie met Sony Dslr.

    Hallo allemaal,

    Graag had ik indien mogelijk wat tips gekregen over het nemen van foto's van honden in actie met een Sony Dslr.

    Sinds een week hebben we terug een windhond pup en wil ik wat meer oefenen met actiefoto's bij het rennen.

    De zoekfunctie heb ik al geraadpleegd en wat tips verzamelt maar er zijn nog wat dingen vaag.

    Mijn lenzen die ik gebruik zijn de Tamron 17-50 mm f2.8 en de Tamron 18-250 mm.

    Ik stel de camera met lichtsterke lens momenteel in op diafragma stand en op f2.8 of f4.

    Zo krijg ik het meeste licht binnen en kan ik de iso waarde lager houden.
    Bij zon stel ik in op iso 200, bij licht bewolkt weer iso 400 en zwaarbewolkt iso 800.

    Ik denk dat ik het best de continu AF gebruik maar wat voor een scherpstelpunt? Breed of punt?

    En hoe stel ik mijn camera het best in met de 18-250 mm lens?

    Dank u bij voorbaat voor het lezen en de eventuele info.
    Canon

  • #2
    Re: Graag tips voor actie(honden)fotografie met Sony Dslr.

    Hoi Jacky,

    Ik kan je geen tips geven voor Sony, ik ben een Nikon liefhebber.
    Actie en honden is niet makkelijk. Ik ga zelden onder 1/1000 sec en als ik de ISO's niet te fel moet opvoeren (max 3200) kies ik zelf vaak voor 1/2000ste.
    Frontaal naar de camera is het moeilijkst. Laat ze wat schuin lopen. Welke AF-modus is afhankelijk van camera tot camera. Ik kies doorgaans voor AF-c slow. Bij de fast heb ik meer missers omdat de camera minder tijd heeft om te berekenen waar de hond is op het moment dat de spiegel opgeklapt is en de sluiter open is gegaan.

    Oefenen, oefenen, oefenen. Je wint geen Koningin Elisabeth wedstrijd door een Stradivarius te kopen en veel naar muziek te luisteren he....

    Succes!
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

    Comment


    • #3
      Re: Graag tips voor actie(honden)fotografie met Sony Dslr.

      Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
      Hoi Jacky,

      Ik kan je geen tips geven voor Sony, ik ben een Nikon liefhebber.
      Actie en honden is niet makkelijk. Ik ga zelden onder 1/1000 sec en als ik de ISO's niet te fel moet opvoeren (max 3200) kies ik zelf vaak voor 1/2000ste.
      Frontaal naar de camera is het moeilijkst. Laat ze wat schuin lopen. Welke AF-modus is afhankelijk van camera tot camera. Ik kies doorgaans voor AF-c slow. Bij de fast heb ik meer missers omdat de camera minder tijd heeft om te berekenen waar de hond is op het moment dat de spiegel opgeklapt is en de sluiter open is gegaan.

      Oefenen, oefenen, oefenen. Je wint geen Koningin Elisabeth wedstrijd door een Stradivarius te kopen en veel naar muziek te luisteren he....

      Succes!
      Dank u voor de reactie kpas !
      Algemene tips zijn ook meer dan welkom hoor, moet niet speciaal over Sony gaan.
      Ik denk dat de moeilijkheidsgraat nog groter geworden sinds we een zo goed als zwarte (windhonden)pup hebben!
      Ervoor hadden we een grijze windhond en ik had de indruk (ook binnen) dat de AF veel moeilijker gaat!
      Gebruik je dan eerder de sluitertijd opname modus? En stel je dan de iso naargelang de lichtomstandigheden in?
      Waarschijnlijk is de punt-AF ook beter geschikt dan breed-AF?
      Wat de AF aangaat heb ik maar keuze tussen AF-E (enkel), AF-A (automatisch) en AF-C. Met zowel de AF-A en de AF-C probeer ik te oefenen.
      Maar bij grijs weer zoals vandaag geraak ik er niet. Bij zonnig weer lukt het beter.
      Mijn toestel is ook maar een instapmodel (Sony a57) en ik bezit één goede redelijk lichtsterke telelens (Tamron 17-50 mm f2.8).
      Mijn superzoom lens (Tamron 18-250mm) komt wat tekort als het snel moet gaan. Een lichtsterkere telelens bvb. 70-200mm f2.8 zou ideaal zijn maar is veel te duur voor mij dus moet ik het proberen met het materiaal die ik voorhanden heb.
      Inderdaad moet ik nog veel oefenen ook!
      Canon

      Comment

      Working...
      X