Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel nieuwe camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel nieuwe camera

    Hallo!
    Ik ben nieuw op dit forum, ik kom hier omdat ik erg twijfel over de aankoop van een nieuwe camera., vergeef mij als ik hier verkeerd zit.
    Ik heb nu een oude simpele Olympus (u-Tough 3000) point-and-shootcamera waarmee ik bijna niks handmatig in kan stellen. Ik wil dus graag iets geavanceerders.
    Ik zit dus erg te twijfelen tussen deze 3 camera's:
    - Sony Cyber-Shot DSC-HX300
    - Sony Cyber-Shot DSC-HX50
    - Sony NEX 3N

    De HX300 vind ik eigenlijk te groot. Ik ben bang dat ik hem dan vaak laat liggen omdat ik geen zin heb om hem overal mee te nemen. Toch wil ik hem wel in het achterhoofd houden, hij kan erg ver inzoomen (50x) en ook van dichtbij fotograferen (1cm). Naast dit, de grootte, de Carl Zeiss lens, de zoeker, de ring voor MF + zoomen en de grotere diafragma is het eigenlijk hetzelfde als de HX50 (als ik niets over het hoofd zie?)

    De HX50 is de goedkoopste. Ook is hij lekker compact. Ik vind hem mooi omdat hij veel extra dingen als Wi-Fi en 30x zoom heeft. Ook zijn de mensen positief over de foto kwaliteit. Handig vind ik dat het compact is en toch een goede macro (5cm afstand op 24mm) en telefoto (720mm) heeft.

    De Nex 3N is wat groter dan de hx50 (door de verwisselbare lens), maar nog wel te doen vind ik. De nex heeft een grote APS-C sensor en ik lees vaak dat de kwaliteit van de foto's erg goed is. Deze camera mist wel, in tegenstelling tot de hx50, veel extra's als Wi-Fi; veel zoom; van erg dichtbij kunnen fotograferen en een multi interface hot-shoe, maar deze camera levert dan wel hogere kwaliteit foto's.

    Wie kan mij helpen met deze keuze? Duurder dan deze camera's wil ik niet gaan (niet de RX100 of Nex5). Kan iemand iets vertellen of de foto kwaliteit van de nex echt veel beter is dan de hx50? Ik ben geen fotograaf, maar ik wil meer kunnen spelen met mijn camera. Ik twijfel dus tussen 'betere' kwaliteit van de nex 3n of de leuke extra's en compactheid van de hx50. Als blijkt dat de hx50 ook goed presteert (in situaties met veel licht, maar ook in situaties als binnen bij de kerstboom wanneer het buiten donker is), vind ik de hx50 een hele mooie camera voor het geld.

    En dan nog iets: kan iemand iets vertellen over de scherptediepte van deze 3 camera's? Ik las namelijk ergens dat de hx300 mooie kleine scherptedieptes kan creëeren door de grote diafragma (F2,8). Hoe zit dat met de andere 2 camera's? Ik vind het namelijk erg mooi als je inzoomt op iemands gezicht en dat de achtergrond dan wazig is met de lampjes als mooie rondjes! Of dat je het begin van een muur fotografeert en dat de muur steeds waziger wordt. Maar ik heb dus geen idee of deze camera's dat kunnen.

    Ik zou graag meer duidelijkheid in mijn keuze willen hebben: ik zie door de bomen het bos niet meer zeg maar. Ik wil de camera echt voor mijn vrije tijd gebruiken (op vakantie, dagjes uit). Ik ben niet van plan foto's groot uit te printen (misschien in een fotoboek) of zwaar te bewerken. Ook hoef ik niet meer lensen te kopen voor de nex 3n. Ik zoek dus een goede all-round camera die ik nog een tijd kan gebruiken zonder nieuwe dingen te hoeven kopen. Ook wil ik wel echt vooruitgang zien in vergelijking met mijn oude camera. De hx50 kan echt veel meer (WiFi, zoom, handmatig, hotshoe). De nex 3n zou een veel betere kwaliteit moeten laten zien. Ik ben alleen bang dat als ik deze camera neem ik niet echt verbetering in kwaliteit zal zien. Als deze camera echt goed in het donker kan fotograferen (vanuit de hand op straat bijvoorbeeld), veel meer detail levert of echt verbluffend beter is (dan mijn oude camera/dan de hx50), vind ik het pas vooruitgang. Het gaat mij dus niet om de kwaliteit als ik het op A2 uitprint ofzo.

    Ik stel het zeer op prijs als iemand mij kan helpen.
    Alvast bedankt voor uw hulp!

  • #2
    Re: Twijfel nieuwe camera

    Je wilt dus erg graag de HX 50 en zoekt daar bevestiging voor. Niets op tegen
    natuurlijk. Maar ik ga u niet kunnen helpen. Want mijn keuze zou de Nex zijn.
    Ik kan daar nu makkelijk een paar goede redenen voor aanhalen (zodat dat de
    mogelijkheid om in duistere omstandigheden te fotograferen, heel vaak van de
    gebruikte lens afhangt), maar ik weet niet zeker of u dat allemaal wilt horen...

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel nieuwe camera

      Hallo,

      Alles hangt ervan af waavoor je de camera wil gebruiken ...
      Om het nog moeilijker te maken een full-size "zo-uit-de-camera" album met HX300 foto's ...
      http://www.flickr.com/photos/9602179...7637493972125/
      http://www.flickr.com/photos/9602179...7634435944734/

      Zoals je zal zien is dit een manusje van alles - met een beperking tot ongeveer ISO800. Daarna zie je duidelijk de ruis - al is er een omweg om die te verminderen.
      Voor wie het nodig heeft, de HX300 heeft een erg goede videokwaliteit (1920x1080).

      Maar ja, ik heb ook nog de Sony RX100 en de NEX-7 ... Keuze genoeg dus, maar de HX300 is de meest veelzijdige, en de grootte, dat valt reuze mee.
      Je moet hem enkel niet proberen in je hemd-of broekzak te stoppen ...

      NEX-7 album: NEX-7

      RX100 album: RX100


      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel nieuwe camera

        De eerste twee zou ik niet doen. De Nex levert zeer zeker betere beelden dan de HX50 en HX300. Misschien op ISO200 dat die 2 camera's het redelijk doen, maar vanaf ISO400 al gaat de kwaliteit hard achteruit terwijl de Nex zich nog goed staande kan houden tot ISO1600.

        Ik heb de RX100 als allround camera en voor de zoom gebruik ik mijn A77 met Tamron 200-500. Dus het probleem van een gebrek aan zoom bij de Nex-3N zou me niet storen. Maar het is nu éénmaal zo dat je niet beide kan hebben en je gaat ergens moeten toegeven.

        Van die drie camera's zou ik dus zeker de Nex-3N kiezen, samen met de 16-50PZ is die nog vrij compact. Ik heb zelf sterk zitten twijfelen tussen de RX100 en de Nex-3N en ik weet nu dat ik met beide content zou zijn.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel nieuwe camera

          Bedankt voor jullie reacties!

          Doudeke, ik neig inderdaad naar de HX50, dat lijkt me echt een leuke fun camera. Ik zou graag uw redenen willen horen!

          Jaja, bedankt voor die 2 albums, hele mooie foto's! Als ik die foto's zo bekijk vind ik de kwaliteit echt niet slecht. Ik vraag me dus af of ik met de hx300 of hx50 echt tekort zou schieten met de kwaliteit en daarom de nex 3n moet nemen. Toch vind ik de grootte van de HX300 een belemmering. Weet u of iemand anders misschien wat nou de doorslaggevende factor zou zijn om de compacte hx50 te laten liggen en de grote hx300 te nemen? Het enige dat ik me kan bedenken is de betere macro en misschien de betere scherptediepte. De zoeker en de ring om de lens vind ik niet zo heel belangrijk.

          Alex606, bedankt voor de info. De nex 3n is inderdaad erg goed in het hogere iso gebied. Hij is ook wel compact genoeg vind ik, vooral als ik hem met de hx300 vergelijk. Het feit dat ik daarmee niet ver kan inzoomen moet ik inderdaad maar accepteren, het is toch maar een leuke extra van de hx50 en ik zal de grote zoom waarschijnlijk toch niet zo vaak gebruiken. Wat ik wel jammer vind is dat ik met de nex 3n niet van dichtbij kan fotograferen, wat de hx300 wel weer goed kan (1cm!). Macrofotografie vind ik namelijk wel erg leuk. Dit zou ik dan maar moeten accepteren en mijn andere camera gebruiken als ik macrofoto's wil nemen, die kan wel redelijk dichtbij fotograferen (3cm). Of ik moet andere lensen voor de nex 3n kopen, maar dat zie ik al helemaal niet zitten.

          Ik zou nog graag willen weten of ik met de nex 3n foto's kan maken met een kleine scherptediepte, dat je zo een mooie wazige achtergrond krijgt. Ik heb eigenlijk geen idee welke factoren hiervoor allemaal een rol spelen. Ik vind het wel leuk om te experimenteren met kleine scherptedieptes. Welke van de drie camera's kunnen de mooiste bokehs maken?

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel nieuwe camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Jaguar-fk Bekijk bericht
            Ik zou nog graag willen weten of ik met de nex 3n foto's kan maken met een kleine scherptediepte, dat je zo een mooie wazige achtergrond krijgt. Ik heb eigenlijk geen idee welke factoren hiervoor allemaal een rol spelen.
            Ik twijfel of je met de HX50 en HX300 een mooie bokeh kan bekomen. Misschien helemaal ingezoomd dat je toch iets van separatie krijgt tussen je onderwerp en de achtergrond, maar JaJa kan je daar waarschijnlijk meer over vertellen.

            De grootte vd sensor is heel belangrijk, het diafragma van je lens, de afstand tot je onderwerp, en het aantal mm's van de lens. Met de 16-50PZ op 50mm en F5.6 kan je al een onscherpe achtergrond bekomen bij een headshot bijvoorbeeld. Als je te ver wegstaat dan is F5.6 al niet meer voldoende en heb je een F2.8 of lager nodig.

            De 50/1.8 is hier ideaal voor alsook de 16-70/F4 CZ. Met de 55-210 kan je ook al iets mee aanvangen en dan voornamelijk op 100mm of hoger, alleen spijtig dat het zo een forse lens is.

            En voor macro met de nex heb je de 30/F3.5 Macro, met de 16-50PZ zal het inderdaad lastig zijn voor echte macro.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel nieuwe camera

              Misschien is de Olympus Stylus 1 wel het toestel dat alles zo een beetje goed kan. Macro is mogelijk, een sensor tussen die vd HX50 en de RX100 in, een F2.8 en 300mm. En qua formaat is die maar een beetje groter dan de HX50, klik.

              De foto's zijn duidelijk beter dan de HX50 maar wel minder dan een RX100 dan weer. Maar de F2.8 en het grotere bereik maken veel goed en je krijgt er ook een evf bij.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel nieuwe camera

                Alex606, bedankt voor je uitleg over een onscherpe achtergrond.
                Ik denk dat de nex 3n de beste keus is. Ik ben niet van plan andere lensen erbij te nemen, maar wie weet wat ik in de toekomst wil.
                De Olympus Stylus 1 is inderdaad een erg mooie camera voor mij, alleen valt hij buiten mijn budget.
                De nex 3n kost €300,- en dat vind ik een mooie prijs voor die camera.
                Ik heb tussen mijn foto's zitten bladeren en ik zag dat ik veel landschap en personen fotografeerde. De nex lijkt mij dan een betere keus dan de hx50.
                Bedankt allemaal voor jullie hulp!

                Comment

                Working...
                X