Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technisch vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Technisch vraagje

    Ik was even aan het opzoeken voor nieuwjaar hoe je vuurwerk het beste kan fotograferen
    nu lees ik overal het volgende:

    Je kan het beste werken met een breedhoek zoomlens deze zet je op MF en stel hem in op oneindig een goed werkgebied is tussen de 17 en de 35 mm geef je zelf een beetje ruimte

    Maar wat bedoelen ze met stel hem in op oneindig?


    Alvast bedankt!
    Last edited by Sandra004; 21 december 2013, 21:32.

  • #2
    Re: Technisch vraagje

    Amai, duidelijke vraagstelling
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Technisch vraagje

      Oneindig is ver weg! Het vuurwerk is namelijk meer dan 50 meter van je lens. MF wordt hier geadviseerd om te voorkomen dat je lens in het donker gaat staan zoeken.
      Het brandpunt wat je nodig hebt hangt vooral af van je standpunt en de afstand tot het vuurwerk...
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Technisch vraagje

        Ah ja sorry ik las dat je oneindig moest scherpstellen :P Had het verkeerd begrepen, ma hoe weet je dan als je manueel scherpstellen kiest wat scherp gaat zijn in de donker?

        Comment


        • #5
          Re: Technisch vraagje

          Een beetje objectief heeft hiervoor een schaalverdeling. Oneinding wordt aangegeven met een wiskundig teken dat lijkt op het cijfer 8 dat "op zijn kant ligt"



          Een eenvouding maar prima bruikbaar verhaal over het fotograferen van vuurwerk is trouwens te lezen op:

          Maar wellicht heb je deze link al gezien.

          Groeten Arno.
          Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

          Comment


          • #6
            Re: Technisch vraagje

            ik heb de Canon 18 200 lens maar ik zie dat teken nergens staan kan da ?

            Comment


            • #7
              Re: Technisch vraagje

              op die lens zal geen schaal verdeling staan. gewoon manueel focusen richting iets ver weg. als je dat min of meer scherp hebt weet je welke kant je de focus ring moet draaien. oneindig is dus gewoon het verst mogelijk punt.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Technisch vraagje

                Instellen op max. 50 mm, manuele focus naar oneindig en een heel klein tikje terugdraaien. Iso 100 vast, tijd tussen 1 en 2 seconden en een f/waarde van 11 of 14, uiteraard op statief en erop letten dat je niet tegen wind staat (dan zul je meer rookwolken fotograferen dan flitsen). Heb ondervonden dat dit een behoorlijke beginsituatie is.

                succes!
                Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                Comment


                • #9
                  Re: Technisch vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                  Instellen op max. 50 mm, manuele focus naar oneindig en een heel klein tikje terugdraaien. Iso 100 vast, tijd tussen 1 en 2 seconden en een f/waarde van 11 of 14, uiteraard op statief en erop letten dat je niet tegen wind staat (dan zul je meer rookwolken fotograferen dan flitsen). Heb ondervonden dat dit een behoorlijke beginsituatie is.

                  succes!
                  Dankjewel voor de super tips!
                  Nog een vraagje, ik ga namelijk bij vrienden vieren en daar is niet echt een groot vuurwerk gepland dus is het gewoon wat eventueel buren afschieten,
                  zetten jullie hem dan ook op statief? Want je weet toch niet wat waar gaat komen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Technisch vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
                    Dankjewel voor de super tips!
                    Nog een vraagje, ik ga namelijk bij vrienden vieren en daar is niet echt een groot vuurwerk gepland dus is het gewoon wat eventueel buren afschieten,
                    zetten jullie hem dan ook op statief? Want je weet toch niet wat waar gaat komen?
                    Als je in staat bent je camera niet te laten bewegen in je handen voor 1 of 2 seconden moet het niet

                    Comment


                    • #11
                      Re: Technisch vraagje

                      Camera manueel instellen , diafragma F8, sluitertijd 1/10 sec, iso 800, focus globaal op de afstand tot het vuurwerk.
                      Autofocus kan soms ook wel met het middelste focuspunt. (er is veel contrast tussen donker en vuurwerk)
                      Na de eerste opnamen checken of het ergens op lijkt en eventueel corrigeren.
                      Je moet zelf een beetje vogelen, de automatieken kunnen deze dingen niet goed aan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Technisch vraagje

                        Vervallen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Technisch vraagje

                          Magische woorden zoals tripod, beanbag - remote... Missen we dit niet een beetje?
                          Ik zou voorstellen dat er vooral gegoogled wordt op het woord vuurwerk en firework + dslr. Het hoeft niet het juiste "merk" te zijn. Dit is zo'n universele vraag.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Technisch vraagje

                            Niks statief of remote...lees eens wat de TS wil.
                            De TS wil gewoon een paar plaatjes schieten van het voor het huis afsteken van wat particulier vuurwerk.
                            Om uberhaupt wat op de gevoelige plaat te krijgen moeten we de camera dan gewoon in de hand houden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Technisch vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                              Niks statief of remote...lees eens wat de TS wil.
                              De TS wil gewoon een paar plaatjes schieten van het voor het huis afsteken van wat particulier vuurwerk.
                              Om uberhaupt wat op de gevoelige plaat te krijgen moeten we de camera dan gewoon in de hand houden.
                              Kan je mij eens aanduiden waar staat dat de TS geen tripod wil gebruiken?

                              Dankjewel voor de super tips!
                              Nog een vraagje, ik ga namelijk bij vrienden vieren en daar is niet echt een groot vuurwerk gepland dus is het gewoon wat eventueel buren afschieten,
                              zetten jullie hem dan ook op statief? Want je weet toch niet wat waar gaat komen?

                              Comment

                              Working...
                              X