Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mening gevraagt D7100 Vs. D610

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mening gevraagt D7100 Vs. D610

    Na enkele topics te lezen op dit fiorum en veelvuldig reviews te hebben bekeken op ons "world wide web" ben ik tot enkele body's gekomen die me wel lijken te passen bij mijn interessen.

    Volgens site's zoals Snapsort komt de Nikon D800 meest in aanmerking voor mijn noden, maar om de totaal prijs wat onder de knoet te houden is dit een te dure optie lijkt mij. (Lees: ik ga over schakelen van merk dus lenzen etc. behoren mee tot mijn pakket)

    Verder ben ik aangeraden door enkele verkopers een D7100 te kopen maar na die reviews te lezen lijkt mij dan weer een D610 beter geschikt.

    Mijn verwachtingen en eisen voor mijn nieuw systeem zijn:
    -goed presteren in lage licht omstandigheden (weinig ruis, goede Af ondanks weinig licht...)
    -mooie kleuren
    -robust en aangenaam in de hand

    Daar mijn vorig toestel niet meer voldeed aan mijn eisen en ik me er blauw aan ergerde zullen bijde een verschrikkelijk grote sprong vooruit zijn.
    Maar mijn grootste bezorgt heid is vrij snel ook op beprkingen te stoten aan deze 2 bodie's.

    Aangezien de D610 een FF is en dan ook beter presteert in slecht licht, voel ik me ook meer aangetrokken tot deze camera MAAR nu is mijn vraag:
    Is het prijsverschil en risico (aangezien het zogenaamde dust and oil problem van de D600) de D610 wel waard?


    Ps: Beide toestellen zouden gecombineerd worden met de laatste Nikkor 24-70 en 70-200 maar bij de D7100 nog een Bulk 18-55 enkel voor de groothoek


    Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
    H.W.

  • #2
    Re: Mening gevraagt D7100 Vs. D610

    Mijn raad zou zijn de D610.
    Waarom:
    - FF is inderdaad een wereld van verschil tegen crop bij weinig licht. Veel minder ruis.
    - De problemen met stof en olie (die je trouwens bij elke DSLR vroeg of laat wel tegenkomt) zijn met de D610 versie schijnbaar van de baan
    - De 24-70 past veel beter bij FF dan bij crop en zo vermijd je dat je een 18-55 moet gaan meezeulen welke in vergelijk , zelfs bij groothoek, met de 24-70 net goed genoeg is om als presse papier te gebruiken (is een persoonlijke mening dus YMMV)

    Nu moet ik wel zeggen dat ik een D610 in de hand heb gehad met het idee er eentje als backup te kopen, maar hij voor mij niet lekker was om mee te werken. Ik miste voorals de knoppen layout van de d800 die ik veel beter vind (ook geen dedicated AF-on knop die ik superveel gebruik). De D7100 ken ik van layout niet zo goed dus het kan zijn dat die beter is.

    Weet je, in een ideale wereld zou ik voor een D800 gaan, maar gezien de wereld niet ideaal is... :-)
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Mening gevraagt D7100 Vs. D610

      Oorspronkelijk geplaatst door HolyWolve Bekijk bericht

      Daar mijn vorig toestel niet meer voldeed aan mijn eisen en ik me er blauw aan ergerde zullen bijde een verschrikkelijk grote sprong vooruit zijn.
      Maar mijn grootste bezorgt heid is vrij snel ook op beprkingen te stoten aan deze 2 bodie's.

      Aangezien de D610 een FF is en dan ook beter presteert in slecht licht, voel ik me ook meer aangetrokken tot deze camera MAAR nu is mijn vraag:
      Is het prijsverschil en risico (aangezien het zogenaamde dust and oil problem van de D600) de D610 wel waard?





      Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
      H.W.
      Sorry voor het zo cru te zeggen maar je stellingen bovenstaand zijn beide onzin.
      Beperking D7100 of 610 koop dan een 800
      het oo ooo oooo oooooverroepen olieverhaal is erger op forums dan het ooit bij de D600 is geweest ,een verwaarloosbaar percentage dat opgeblazen is door????

      Het is gewoon kiezen tussen DX of FX

      Comment


      • #4
        Re: Mening gevraagt D7100 Vs. D610

        Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
        Sorry voor het zo cru te zeggen maar je stellingen bovenstaand zijn beide onzin.
        Beperking D7100 of 610 koop dan een 800
        het oo ooo oooo oooooverroepen olieverhaal is erger op forums dan het ooit bij de D600 is geweest ,een verwaarloosbaar percentage dat opgeblazen is door????

        Het is gewoon kiezen tussen DX of FX
        Uw reactie is inderdaad behoorlijk cru en aanvallend want ik beweer helemaal niets, ik stel enkel vragen en herhaal wat ik onderhand heb gelezen, ivm limieten is een bezorgdheid bij mezelf en wil hier absoluut niet mee zeggen dat beide bodies niet goed zijn.
        Net zoals het "vlekken probleem" vraag ik ook hier over jullie mening omdat ik ook wel wat het gevoel heb dit wat opgeblazen te zijn, maar bon, je weet nooit.
        Wat je zegt van keuze maken tussen fx of dx, wat zou jij dan kiezen en om welke reden?

        Comment


        • #5
          Re: Mening gevraagt D7100 Vs. D610

          Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
          Mijn raad zou zijn de D610.
          Waarom:
          - FF is inderdaad een wereld van verschil tegen crop bij weinig licht. Veel minder ruis.
          - De problemen met stof en olie (die je trouwens bij elke DSLR vroeg of laat wel tegenkomt) zijn met de D610 versie schijnbaar van de baan
          - De 24-70 past veel beter bij FF dan bij crop en zo vermijd je dat je een 18-55 moet gaan meezeulen welke in vergelijk , zelfs bij groothoek, met de 24-70 net goed genoeg is om als presse papier te gebruiken (is een persoonlijke mening dus YMMV)

          Nu moet ik wel zeggen dat ik een D610 in de hand heb gehad met het idee er eentje als backup te kopen, maar hij voor mij niet lekker was om mee te werken. Ik miste voorals de knoppen layout van de d800 die ik veel beter vind (ook geen dedicated AF-on knop die ik superveel gebruik). De D7100 ken ik van layout niet zo goed dus het kan zijn dat die beter is.

          Weet je, in een ideale wereld zou ik voor een D800 gaan, maar gezien de wereld niet ideaal is... :-)
          Maakte mezelf ook die bedenking van de 24-70
          Wat houd die dedicated Af-knop nu eigenlijk concreet in?





          Nog een bemerking waar ik wel wat ervaringen over wil horen zijn de samen geperst AF punten, is dit hinderlijk?

          Comment


          • #6
            Re: Mening gevraagt D7100 Vs. D610

            Ik heb ze allebei vast gehad, volgens mij is de layout van de D7100 en de D610 zo goed als identiek. De AF-on knop is om de AF van de ontspanknop af te halen (zoek maar eens op Backbutton-focus) dit kan ook met de D7100 en D610 maar dan met de AE-knop ipv een extra knopje op de D800.

            Comment


            • #7
              Re: Mening gevraagt D7100 Vs. D610

              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
              Ik heb ze allebei vast gehad, volgens mij is de layout van de D7100 en de D610 zo goed als identiek. De AF-on knop is om de AF van de ontspanknop af te halen (zoek maar eens op Backbutton-focus) dit kan ook met de D7100 en D610 maar dan met de AE-knop ipv een extra knopje op de D800.
              Hmmm, net opgezocht, tot nu toe nog niet gemist dus denk niet dat dit een hindernis is om te beslissen.

              Heb inderdaad al in reviews gezien dat deze 2 vergeleken worden en er niet zo extreem veel verschillen zijn, uiterlijk dan.

              Bedankt Kawaracer

              Comment


              • #8
                Re: Mening gevraagt D7100 Vs. D610

                Oorspronkelijk geplaatst door HolyWolve Bekijk bericht
                Hmmm, net opgezocht, tot nu toe nog niet gemist dus denk niet dat dit een hindernis is om te beslissen.
                Mijn D90 staat standaard zo ingesteld, ik vind het nu zeer raar als ik met een ander toestel aan de ontspanknop kom en die autofocus begint direct te zoeken.
                Je moet het eens een dag proberen, na een paar uur was ik het gewoon. Ik vind het prettiger werken, de autofocus werkt enkel als jij het wil. Voor mij is het voordeel vooral bij actiefotografie en bij het herkadreren. Het maakt je fototoestel ook onbedienbaar voor de broer/neef/nonkel... die altijd ook eens een foto willen maken maar dan teleurgesteld de boel terug neer leggen want werkt niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Mening gevraagt D7100 Vs. D610

                  Bedankt voor alle hulp zij die reageerden, na nog wat uren research te doen is het toch een D800 geworden en zeer tevreden van de overstap.

                  Nu dit beest eens te volle benutten en alle extremen eens uitputten om te zien waar ik kan gaan.

                  Comment

                  Working...
                  X