Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera geschikt voor skireis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera geschikt voor skireis

    Zijn er hier mensen die ook veel foto's trekken tijdens hun skireis? Van de prachtige natuur, maar ook familiekiekjes.
    Ik zie namelijk in de winkel veel outdoor camera's staan die geschikt zijn om te werken in deze 'extreme' omstandigheden.
    Maar al enkele jaren gebruiken maten van mij gewone compact camera's, deze foto's zijn niet wauw, maar de camera's blijven wel goed werken. Waarom zou men dan eigenlijk investeren in outdoor camera's van rond de €300?
    Deze zijn meestal uitgerust met een vaste brandpuntsafstand en hebben enkel digitale zoom.

    Zij er ook mensen die hun spiegelreflexen mee de berg opnemen?

    Ik heb namelijk een spiegelreflex, maar zie mij hier nu niet mee op de berg staan en ben op zoek naar een deftig kodakje, met manuele instellingen maar vooral goede beeldkwaliteit.
    Ik heb mijn oog laten vallen op de X20 van fujifilm. Alleen twijfel ik hier wel of deze geschikt is in die omstandigheden.

    Iemand kennis/ervaring hiermee?
    Canon EOS 60D - Canon EF-S 15-85mm f3,5-5,6 IS USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon 70-200mm f4 IS L USM - Canon Speedlite 580 EXII - en nog wat filters

  • #2
    Re: Camera geschikt voor skireis

    Hopelijk kan er je iemand raad geven, ik heb zelf een soortgelijk vraagje gesteld maar dan voor tijdens cyclosportvakanties, maar niemand die iets adviseert. Blijkbaar tellen enkel de spiegelreflexen hier.
    De Canon D20 is een watervast toestel, kan van pas komen in de sneeuw.

    Comment


    • #3
      Re: Camera geschikt voor skireis

      Deze Nikon 1 AW1 misschien.

      Heb daar een youtube filpmje van gezien en die kun je gewoon van 2m laten vallen op een betonnen vloer zonder problemen. Is ook waterbestendig tot 15m.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Camera geschikt voor skireis

        Ik heb nu al enkele jaren een Olympus tough 610.
        Indertijd gekocht voor tijdens het snorkelen, en is ook al mee op ski reis geweest.
        Doet wat het moet doen, en blijft in alle omstandigheden werken, maar verwacht uiteraard niet de beste beeldkwaliteit.
        Nu moet gezegd zijn, het is (in camera termen) een ouder toestel. Ik gok dat de nieuwere toestellen al wel wat betere beelden kunnen leveren...

        Als je graag wat voorbeeldfoto's wil zien gemaakt met dit toestel in de sneeuw PM je maar.

        Comment


        • #5
          Re: Camera geschikt voor skireis

          Beste,

          met een flinke dosis voorzichtigheid én een stevige (foto-)rugzak moet het met jouw SLR ook wel lukken. Ik heb het zelf al meerdere malen gedaan met een goede semi-waterdichte outdoor-rugzak en daarin de SLR ingepakt in een snuittas. Eventueel nog een sjaal en een extra muts erlangs en het toestel is goed beschermd. Als het echt koud is, kan je de batterij in je binnenzak steken, kwestie dat ze niet leeg is op het moment je een kiekje wil nemen.

          Als je echt actie-shots bij de vleet wil nemen, is een go-pro niet slecht (de camera die je op je skihelm kan monteren), maar de vraag is natuurlijk waarvoor je dat toestel de overige 51 weken zal gebruiken. Ik heb het geluk van 6 weken per jaar op latten te staan (les te geven), maar heb de businesscase van een Go Pro nog niet positief gekregen. :-)

          Veel succes en veel wintersportgenot.

          Comment


          • #6
            Re: Camera geschikt voor skireis

            Ook hier zeer goede ervaringen met Go Pro Hero 3 Black, zowel voor filmpjes, foto's en stillshot's. Je kan die echt wel voor meer dan skiën alleen gebruiken. Doorstaat hier al meerdere ski- en surfvakanties in behoorlijk moeilijke omstandigheden, ook mooie timelaps bij ondergaande zon, ...
            Ook dienst na verkoop werkt heel correct (na batterijprobleem op eenvoudig verzoek een nieuw toestel gekregen).

            Comment


            • #7
              Re: Camera geschikt voor skireis

              Zoals altijd is er bij reisfotografie een verschil tussen op reis gaan om foto's te maken, of op reis gaan en een camera meenemen om er af en toe eens een foto mee te maken.

              Als je naar een skigebied gaat om daar zo perfect mogelijke actiefoto's te maken, dan neem je daarvoor best een DSLR mee met een aantal lenzen die je voor dat doel nodig hebt.

              Maar als je tijdens het skiën af en toe een foto wil maken, dan wil je volgens mij geen zware fototas meesleuren, en dan is zo'n waterdicht compactje dat tegen een stootje kan een heel goede keuze (er zijn verschillende merken die zo'n compactjes maken, ik heb er zelf geen ervaring mee).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Camera geschikt voor skireis

                Thx iedereen voor de nuttige reacties. Ik ga men reflex toch niet meenemen omdat ik maar enkele momenten ga hebben voor foto's te nemen.

                Ik heb al eens gekeken naar enkele compacts met manuele instellingen en toch een iets betere optische zoom en de canon SX280 ziet er mij interessant uit.
                Iemand hier ervaring mee?

                Deze is niet 'tough' maar ik heb hier nog een geschikt lowepro case voor liggen.

                Uiteraard moet ik dan eens kijken naar de batterij, en ook hoe ik deze bewaar bij niet fotograferen.
                Canon EOS 60D - Canon EF-S 15-85mm f3,5-5,6 IS USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon 70-200mm f4 IS L USM - Canon Speedlite 580 EXII - en nog wat filters

                Comment

                Working...
                X