Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

    Ik kan voor paddestoelen,.. met mijn statief vrij laag gaan, zo'n 10 cm boven de grond. Soms zou een nog lager standpunt beter zijn en ik zie er soms tegen op in de modder op mijn knieen te gaan. Vandaar het idee een spiegeltje onder een hoek van 45 graden te zetten en dan de camera loodrecht naar beneden via die spiegel zijn ding te laten doen.

    Doet iemand dat al en werkt dit naar behoren? Boet je optisch in aan kwaliteit?
    ..en waar vind je een spiegeltje dat gemakkelijk onder een hoek te blokkeren is en hoe groot is dat ding?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

    Een glazen spiegel geeft een dubbele reflectie, het glas reflecteert, en de laag die op de achterkant zit reflecteert zelfs nog beter.
    Daardoor is een gewone spiegel zeker niet aan te raden.
    Je zou die spiegel ook perfect schoon moeten houden, anders zie je vlekjes op de foto.

    Bij sommige statieven kan je de camera langs onder bevestigen (de middenzuil ondersteboven monteren), dan hangt die wel ondersteboven, maar het is geen probleem om de foto achteraf rechtop te zetten.
    Het wordt dan wel moeilijk om nog door de zoeker te kijken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

      De camera omgekeerd aan de middenzuil hangen heb ik al geprobeerd - maar dat is verschrikkelijk onhandig. Wat beter werkt is met een volledig uitgeklapt statief de middenzuil dwars zetten, hetgeen mijn Manfrotto 190 kan, en dan raak je tot op enkele centimeters van de grond. Alleen zit dan al snel één van de poten in de weg.
      Blijkbaar bestaan er spiegels die niet vanuit de achterzijde van een glasplaat reflecteren. Helaas vond ik tot nog toe op het web alleen voorbeelden van militair materiaal - beetje overkill dus
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

        En gewoon een beanbag om je camera op te leggen?

        Comment


        • #5
          Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

          Met je tablet of smartphone, een USB draadje en een app genre DSLR Controller van hooguit een paar EUR ?

          Comment


          • #6
            Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

            een hoekzoeker aanschaffen misschien

            Comment


            • #7
              Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

              Een kantelbaar schermpje komt dan goed van pas, ik heb een tijdje geleden paddenstoelen gefotografeerd met de 700D op een soort "gorillapod", dan dat ging heel gemakkelijk dankzij dat kantelbaar schermpje.
              Alleen bleef die namaak Gorillapod van 9 dollar niet altijd even stabiel, met het kitlensje viel dat nog wel mee, maar elke andere lens is te zwaar voor dat ding.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

                Oorspronkelijk geplaatst door formatd Bekijk bericht
                een hoekzoeker aanschaffen misschien
                Dit is de enige juiste gemakkelijke oplossing.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
                  Dit is de enige juiste gemakkelijke oplossing.
                  Want met een hoekzoeker moet hij niet op zijn knieën in de modder als hij lager dan 10 cm. wil werken ?

                  Een camera met kantelbaar schermpje doet veel of anders tethered werken, met of zonder kabeltje.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

                    Gemakkelijker de camera bedienen zag ik als een randvoordeel van het werken met een spiegeltje. Het ging me eerst en vooral om de mogelijkheid een interessantere opnamehoek te verkrijgen - bijvoorbeeld zeer laag bij de grond en een tikje omhoog gericht waardoor de achtergrond van een paddestoel niet meer de bosbodem 50 cm verder is, maar de struiken 4 meter verder. Wil je dat rechtstreeks met de camera doen, dan moet je soms al een putje graven. Hoekzoekers of beanbags lossen dat niet op.
                    Ik heb inmiddels nog wat rondgesnuffeld - scheerspiegels zijn bvb niet altijd van glas gemaakt en hebben dus niet het probleem van een dubbele reflectie. Helaas zijn ze rond en lichtje hol - niet echt wat ik zoek.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Met je tablet of smartphone, een USB draadje en een app genre DSLR Controller van hooguit een paar EUR ?
                      Wou een (terug tot leven gewekte) gekregen oldtimer Iphone 3G daarvoor inzetten ... maar vind niet direkt een oplossing ... iemand tips hoe dat toch kan zonder een Android ding te moeten aanschaffen ?

                      Heb sinds jaar en dag een rond metalen spiegeltje in mijn gereedschapskoffer ... denk iets uit een sminkdoos van mijn zusters ... geen idee of die tegenwoordig nog te vinden zijn

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                        Wou een (terug tot leven gewekte) gekregen oldtimer Iphone 3G daarvoor inzetten ... maar vind niet direkt een oplossing ... iemand tips hoe dat toch kan zonder een Android ding te moeten aanschaffen ?

                        Heb sinds jaar en dag een rond metalen spiegeltje in mijn gereedschapskoffer ... denk iets uit een sminkdoos van mijn zusters ... geen idee of die tegenwoordig nog te vinden zijn
                        Op iTunes hebben ze blijkbaar alleen iets via IR.

                        Voor 100 EUR heb je al een "android ding", dat je desnoods alleen gebruikt als cameracontroller.
                        Nauwelijks meer dan een hoekzoeker, daarmee zit je toch nog in de modder.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrofotografie - laag camerastandpunt met een spiegeltje?

                          .....
                          Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:19. Reden: taalfout

                          Comment

                          Working...
                          X