Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor voornamelijk natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera voor voornamelijk natuurfotografie

    Hoi,

    Als student biologie ben ik enorm geboeid door natuur en alles wat hiermee te maken heeft. Ik ben op zoek naar een nieuwe camera om de schoonheid van moeder Aarde vast te leggen en met anderen te delen. Hierbij zoek ik dus ook naar een mooie (tele)lens die toch vogels op 50-100 m duidelijk en scherp moet kunnen weergeven. Ik hoorde van een medestudente dat je niet onder de 300mm brandpuntafstand mag gaan maar ik heb hier verder geen verstand van.

    Tweedehands is zeker ook een optie indien jullie dit aanraden.


    Budget: 500-1000 euro

    Ik zat te denken aan een Nikon D3200 kit zoals: DEZE (klik) en er dan een lens bij te kopen.

    Graag jullie professionele mening hierover!

    Handig om te weten is misschien ook nog dat ik totaal geen verstand heb van fotografie en alles wat daar rond draait, maar dit graag wil leren!

    Alvast bedankt,


    Vincent

  • #2
    Re: Camera voor voornamelijk natuurfotografie

    Een klein vogeltje op 50m, vergeet het, 5m is al redelijker met een 500mm. Een grotere vogel als een aalscholver kan wel op 25tot30m.

    Dus ik raad je minimaal een 500mm lens aan.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Camera voor voornamelijk natuurfotografie

      Je hebt wel een "iets" verkeerd idee over wat een telelens doet, en ook wat een telelens kost !
      Een 300 mm kan vogels scherp en duidelijk weergeven maar dan spreken we over een afstand van 3 tot maximaal 5 meter !
      Lichtsterkte van een lens is ook zeer belangrijk, een 300mm F 4 met stabilisatie zit zo rond de 1200 euro, echte lenzen voor natuurfotografie
      zoals een 500mm F 4 zitten vele malen hoger in prijs, schrik niet als een objectief 12000 Euro geprijsd is ! En dan is de afstand nog beperkt hoor
      50 tot 100 meter zijn niet haalbaar , voor een degelijke close-up van een vogel.
      Daar komen dan nog bij: een degelijke body, een zeer degelijk statief, en een zeer degelijke ophanging van je camera

      Dus, en dan gaan we niet echt overdrijven is je budget 10 X te klein om gewoon naar de winkel te stappen en je gerief te kopen.
      Het zal dus uitkijken worden, tweedehands naar bruikbaar materiaal, maar dan zal je toch je budget moeten optrekken hoor !

      Met vriendelijke groeten, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Camera voor voornamelijk natuurfotografie

        De camera's die ik het vaakst tegenkom als ik op pad ben (kijkhutten enzo) zijn de Canon 7D, Nikon D300s maar dit model is al verouderd en ik geloof dat de D7100 zo ongeveer de opvolger is, en Sony heeft een vergelijkbaar model nl. de A77 (die ik gebruik). Deze zijn vooral populair omwille vh hoog aantal fps en snelle AF, wat je kansen op een goede foto verhoogt. Ook krijg je extra knopjes en wieltjes om alles in te stellen zonder in het menu te moeten gaan. Als je een entry level toestel kiest zoals de D3200 dan mis je toch enkele van die features.

        Tamron heeft een 150-600mm die binnenkort verkrijgbaar is en lijkt me een ideale lens voor de vogeltjes. Ik heb de Tamron 200-500 en ben er best content van. Je hoeft niet per se een 500/F4 te hebben, die lenzen kosten tussen de 7000€ en 12000€.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Camera voor voornamelijk natuurfotografie

          Hoi allemaal,


          Bedankt voor de opheldering. Ik schrik er wel van dat het echt zoveel zou kosten.

          Als ik het nu anders formuleer:

          Wat zou je me aanraden als lens om op een zo ver mogelijke afstand vogels duidelijk te trekken? Laat ons zeggen iets ten grootte van een wilde eend. Dit moet dan niet haarscherp zijn zoals enkele van de prachtige foto's die ik hier al ben tegengekomen op het forum, maar ik zou wel graag herkennen, eventueel na croppen en vergroten, dat het een wilde eend is.

          Vincent

          Comment


          • #6
            Re: Camera voor voornamelijk natuurfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door doedelzak123 Bekijk bericht
            Hoi allemaal,


            Bedankt voor de opheldering. Ik schrik er wel van dat het echt zoveel zou kosten.

            Als ik het nu anders formuleer:

            Wat zou je me aanraden als lens om op een zo ver mogelijke afstand vogels duidelijk te trekken? Laat ons zeggen iets ten grootte van een wilde eend. Dit moet dan niet haarscherp zijn zoals enkele van de prachtige foto's die ik hier al ben tegengekomen op het forum, maar ik zou wel graag herkennen, eventueel na croppen en vergroten, dat het een wilde eend is.

            Vincent
            Als het niet gaat over prachtige foto's maken en enkel over foto's maken om daarna de herkenning te doen dan zou ik eens googelen op "digiscoping". Zoals hierboven aangehaald, vele mensen hebben een verkeerd beeld over wat een telelens juist doet en hoe dicht je nog bij je onderwerp moet komen om een fatsoenlijke foto te maken
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: Camera voor voornamelijk natuurfotografie

              Hoi Eric,


              Dit is iets dat ik nog niet kende! Lijkt me het perfecte alternatief voor mij! Ik zal daar eens in snuffelen, bedankt!

              Comment


              • #8
                Re: Camera voor voornamelijk natuurfotografie

                Hetgeen ik wel mee zit is naar welke vergroting ik zou gaan. Ideeën?

                Comment


                • #9
                  Re: Camera voor voornamelijk natuurfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door doedelzak123 Bekijk bericht
                  Hetgeen ik wel mee zit is naar welke vergroting ik zou gaan. Ideeën?
                  "Schoenmaker blijf bij je leest" .Ik weet dat het bestaat maar welk materiaal je je best aanschaft daar kan ik je niet mee verder helpen. Op http://www.digiscooppix.nl/index.php is er een forum voor digiscopers. Ik vermoed dat daar wel enkele vriendelijke gasten tussen zitten die je willen verder helpen
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera voor voornamelijk natuurfotografie

                    Zoals Eric zegt, maar je kan ook een bridge overwegen. Een Canon SX50 heeft een bereik tot 1200mm, dat is 800mm in APS-C termen.

                    Als je goed licht hebt dan kun je wel deftige resultaten behalen met zo een bridge. Ik heb de Canon genoemd omdat die er meestal als beste uitkomt bij reviews.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment

                    Working...
                    X