Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

    Beste,

    Ik ga mijn verhaal zo kort mogelijk proberen te houden.
    Ik ben sinds enkele jaren bezig met amateurfotografie en sinds een half jaar intensief bezig met de opleiding in avond onderwijs.
    Daar begin ik meer en meer te zien dat mijn Nikon D40x stilaan begint achter te komen.

    Vandaar ik graag de overstap zou maken naar een nieuw toestel. Mijn oog is momenteel gevallen op de Nikon D7000 of D7100.
    Buiten het prijsverschil en de jongere leeftijd zie ik niet meteen in waarom de D7100 net zoveel beter zou zijn voor een amateur zoals ik.
    Misschien iemand die hiermee wel ervaring heeft en die kan aantonen dat de investering wel degelijk de extra euro's waard zijn?

    Verder ben ik ook nog op zoek naar een lens. Momenteel is mijn collectie beperkt tot mijn kitlens 18-55 f3.5-5.6.
    Ik ben nogal iemand die graag volledige beelden in kaart brengt en niet enkele het onderwerp wil isoleren. Dat hoort ook zo voor portretten etc.
    Langs de andere kan ben ik zeer nieuws- en leergierig naar de sportfotografie. Tot op heden weinig ervaring mee omdat ik met mijn kitlens niet veel kan aanvangen.
    Je hoort me dus al afkomen. Kan iemand mij een goede lens aanbevelen om zowel een portret te kunnen vastleggen alsook sportfotografie.

    Mijn eerste gedachten gingen uit naar een
    50mm f1/.8 of 85 f1.8 (voorportret)
    voor de sportfotografie heb ik geen idee daar waar alle prijzen meteen de hoogte inschieten als je ook maar begint te zoeken naar een lens met f2.8.

    Alvast bedankt voor jullie tijd.

    Groeten,
    M.

  • #2
    Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

    Heb vandaag mijn D7000 gekocht. Morgen volop experimenteren en plaatjes schieten.
    Heb hem met de 18-105 kitlens. Heb dit zo gekozen als basispakket om te experimenteren.

    Verder heb ik al veel gelezen dat er bij de D7100 een element weggelaten is waardoor je een ander soort foto's bekomt. Een beter resultaat is er enkel met duurdere lenzen had ik begrepen...
    De 50mm is wel een zeer goede lens prijs/kwaliteit voor portretfotografie.

    Voor sportfotografie zul je uiteraard een andere lens nodig hebben met een redelijk zoombereik...

    Zal je in de komende dagen weten te zeggen wat m'n eerste ervaringen met m'n D7000 zijn!

    Groeten
    Rune
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

      (even oportunistisch zijn hier )

      Als je nog twijfelt, zou een D3200 dan geen idee zijn? Dat is ook een recenter toestel dan de D7000 en heeft ook 24MP zoals de D7100.
      "Toevallig" verkoop ik de mijne hier op het forum, http://forum.belgiumdigital.com/f11/...er-476405.html .
      Zo bespaar je ook direct wat en kun je dan meer geven aan goede lenzen.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

        Het is simpel, als je met een 18-55mm wil blijven verder doen maakt het geen bal uit welk toestel je koopt, hoewel dit geen slechte lens is, zal je het maximum uit een D7100 nooit uithalen.

        Ik heb dezelfde ervaring met een 18-105mm kitlens die ik heb moeten weg doen omdat die wél goed was op mijn D90 maar ontoereikend was op mijn D7100. Ik heb nu een 16-85mm Nikkor lens, kost tussen 500 en 600€. Deze levert wel goede prestaties op een D7100, hoewel dit voor alle duidelijkheid nog steeds geen absolute toplens is als je lichtsterkte in beschouwing neemt. Dit werpt meteen een ander licht op het budget dat je opzij zet voor een body.

        Voor portret heb ik een 50mm 1.8. Zeer goed lensje. Ik zou geen 85mm nemen voor portret want je zal zien dat je snel beperkt bent, bijv. binnenskamers.
        Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

          Alvast bedankt voor de reacties.

          De mens uit de winkel, idd een verkoper, vertelde men dat het verschil tussen m'n huidig toestel de d3200 qua kwaliteit en sterke verbeteringen de investering niet waard zij . Vandaar dat ik ook de d5200 zou laten liggen. Is dit onterecht?

          Mijn kitlens zou ik nu nog gebruiken tot ik betere heb. Kwestie van tijd door de hoge kostprijs. Zo'n 50mm F1/8 ben ik van plan te kopen maar stelt helaas nu nog niet scherp op mijn d40x.
          Is die 16-85mm dan strikt ter vervanging van die 18-55mm? Niets aanvullend waar lichtsterkte een minder groot probleem mee kan zijn? Het zou met die lens ook kunnen lukken daar waar ik met een nieuw toestel, wanneer het nodig zou zijn, een hogere iso kan nemen dan m, d40x (beperkt tot 1600).

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

            Heb je eigenlijk een maximuumbudget?
            Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

              denk dat ongeveer elk recent toestel uit de nikon stal beter zal presteren dan u oud toestel. goed glas is nog steeds nuttiger dan enkel een goede body. dus mss mid range toestel met een betere lens?
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

                Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                (even oportunistisch zijn hier )

                Als je nog twijfelt, zou een D3200 dan geen idee zijn? Dat is ook een recenter toestel dan de D7000 en heeft ook 24MP zoals de D7100.
                "Toevallig" verkoop ik de mijne hier op het forum, http://forum.belgiumdigital.com/f11/...er-476405.html .
                Zo bespaar je ook direct wat en kun je dan meer geven aan goede lenzen.
                Zo veel toeval kan een mens misschien gelukkig maken alleen is de D7000 toch nog steeds een stap hoger dan een 3200 ook al heeft hij meer pixels wat op zich niet betekent beter?
                De18-105 voor sport enkel buiten met goed weer dus ook geen optie.
                verkoopspraatje niet echt geslaagd.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

                  misschien interessant

                  Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

                    Waarom zoek je niet naar 2dehands lenzen die je eventueel ook op een fullframe kan gebruiken? Ik heb gedurende 1.5 jaar gezocht om 2dehands een f1.8 50mm een f2.8 24-70mm en een f2.8 80-200mm te vinden, voor een upgrade van mijn D90 wacht ik nog even tot ik nog een breedhoek vind (+/- 12-24mm). Als de upgrade naar een FF dan op dat moment interessanter is dan naar een D7x00 kan dat ook met weinig problemen. Zelf was ik zeer teleurgesteld in de D3000 die ik eerst had en niet alleen in de beeldkwaliteit maar vooral in de gebruiksvriendelijkheid, dat is de reden waarom ik van de D3x00 en de D5x00 reeks af blijf. Of je de extra pixxels, de iets betere ruisprestaties,... van de D7100 nodig hebt en of die voor jou de meer prijs rechtvaardigen ligt volledig bij jou

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Moonchild Bekijk bericht
                      dat het verschil tussen m'n huidig toestel de d3200 qua kwaliteit en sterke verbeteringen de investering niet waard zij .
                      Dat is straf, ik ben overgeschakeld van de D200 naar de D3200 en vond het een uitstekende verbetering.
                      Als je dan het verschil bekijkt D3200, D5200 en D7100 dan is er op kwaliteitsgebied heel weinig verschil. Alvast veeeeeeeeeeeeel minder verschil dan van je D40x (als ik me niet vergis de sensor van de D200 en D80) naar een D3200.
                      Naar body, controls en opties toe, daar liggen de verschillen tussen de D3200, D5200 en D7100.

                      En specifiek: het verschil tussen mét of zonder AA filter.... met basic lenzen zal je het niet zien, enkel met goede primes en de duurdere zooms. 24Mpx op een formaat dat je gebruikt, bvb max A3 printen, of op een HDTV..... daar zie je dat verschil niet op. (zelfs op een 4K TV zal je het niet zien)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                        Dat is straf, ik ben overgeschakeld van de D200 naar de D3200 en vond het een uitstekende verbetering.
                        Als je dan het verschil bekijkt D3200, D5200 en D7100 dan is er op kwaliteitsgebied heel weinig verschil. Alvast veeeeeeeeeeeeel minder verschil dan van je D40x (als ik me niet vergis de sensor van de D200 en D80) naar een D3200.
                        Naar body, controls en opties toe, daar liggen de verschillen tussen de D3200, D5200 en D7100.

                        En specifiek: het verschil tussen mét of zonder AA filter.... met basic lenzen zal je het niet zien, enkel met goede primes en de duurdere zooms. 24Mpx op een formaat dat je gebruikt, bvb max A3 printen, of op een HDTV..... daar zie je dat verschil niet op. (zelfs op een 4K TV zal je het niet zien)
                        Maar je verkoopt hem wel al.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

                          Ja, maar niet omwille van de kwaliteit, dat staat er duidelijk bij.
                          Mijn 2de camera is een E-PL3 en die kwaliteit is al genoeg...., need i say more....
                          't Is de handling van die E-PL3...


                          Trouwens, ik ben ook niet over 1 nacht ijs gegaan met het omschakelen van de D200 naar de D3200. Ik heb er 2 artikeltjes over geschreven op mijn eigen blog, zelfs met een korte ISO vergelijking, maar alle RAW files staan ook beschikbaar om te vergelijken tussen die 2 als je het zelf wil na zien.
                          Subjectief geschreven? Natuurlijk, elk moet dit uitmaken voor zichzelf.
                          Objectief vergeleken? Heb ik zo veel mogelijk geprobeerd, ik weet heel goed dat "testen en vergelijken" een gevaarlijk spel is maar ik heb geprobeerd alle factoren goed na te zien om objectief te blijven.

                          Eerst wat getwijfel over het hoe en waarom. http://dalo.dannydierickx.be/2012/07...-doen-of-niet/
                          En dan 2 weken later, verdere conclusies. http://dalo.dannydierickx.be/2012/07...en-of-niet-22/
                          Last edited by katbollie; 19 december 2013, 05:34.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

                            Ik heb je artikels eens gelezen en ik denk dat ik wel volledig mee ben in jouw verhaal. De vooruitgang van de sensors is zowel op vlak van pixxels als van ruisprestaties zo groot dat een instapbody het nu beter doet dan een pro body van X-aantal jaar oud. Maar het gebruiksgemak van een top-end consumer (de d7x00) en een instap body (D3x00) is wat het verschil maakt. Dat zal jou beslissing om deze weg te doen ook wel beïnvloed hebben, niet?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop nieuw toestel en bijhorende lens

                              Ja, ik vind hem nog steeds te groot. Dus een D7x00 zit er dan zeker niet in, toch niet voor mij.
                              Zeker als je er nog eens de lenzen bij optelt.

                              Comment

                              Working...
                              X