Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade Canon 40D naar ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade Canon 40D naar ... ?

    ik gebruik momenteel een Canon 40D voor foto's te maken, maar ik krijg de indruk dat ik in donkere omstandigheden (binnen) de ISO waarde niet hoog genoeg kan instellen om nog voldoende belichting te krijgen.
    Ook als ik ISO 1600 gebruik is het niet genoeg EN zie ik ruis op m'n foto's
    In het verleden heb ik een soort gelijk probleem gehad en heb ik 'betere' objectieven gekocht (ook via tips via dit forum, bedankt nogmaals)

    Nu..., 2jaar later en enkele modules avondschool fotografie, ben ik niet zo te vreden over m'n foto's.

    Een tak van onze hondenschool doet aan Dog Dance (geleider en hond zijn in beweging, geleider "danst" en de hond doet "oefeningen"; op muziek); om wat reclame te maken voor deze discipline EN onze hondenschool, maak ik (probeer) hiervan foto's tijdens wedstrijden die door onze club worden georganiseerd. Zoals het Belgisch Kampioenschap 2 weken geleden.
    U leest slechte belichting (sportzaal), beweging van het object (hond en geleider) en flits gebruiken, liever niet, om de honden niet af te leiden.

    Daarom dacht ik om mss over te stappen naar een nieuwer model, maar ik ken niets van deze modellen en vertrouw op goede raad van de mensen op dit forum.
    Eerst dacht ik aan een 2de hands Canon 60D... maar mss zijn er nog andere opties? (ik zou graag voor een 2de hands toestel gaan want m'n budget is niet zo groot [kleine 500euro])
    (mss te veel gevraagd maar het zou tof zijn moest het kunnen m'n batterygrip en compact flash geheugenkaartjes terug kunnen te gebruiken)

    [trouwens zijn er objectieven die tussen de 18-50 en de 70-200mm liggen? 35-125mm F2.8 ofzo?]

    Alvast bedankt voor Uw reacties!

    Canon 40D
    Sigma 70-200mm F2.8
    Sigma 18-50mm F2.8
    Yongnuo GN-568EXii

    Mvg,

    Danny

  • #2
    Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

    Een 6D of 2e hands 1DIII (werkt wel enkel met fullframe lenzen)
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

      Ik bezit een 60D, prachtig toestel als er licht genoeg is. Zelfs met mijn 2.8 objectieven zijn hogere ISO's een serieus probleem. ISO 1600 kan nog net als er voldoende licht is op het onderwerp. Donkere kleren en zo zorgen voor vervelende ruis. Ikzelf ben aan het overwegen om over te stappen naar Full Frame. 'k Heb gedacht om een 6D te kopen, maar ik zal langer sparen voor een 5D Mark III.

      Voor € 500 zal je niet veel vinden die veel beter is dan je 40D. Integendeel, 'k heb al gelezen dat de 40D beter is in ruis dan de 60D door de lagere pixeldichtheid. Mss beter kijken voor een 5D Mark II, in 2e hands draaien die gewoonlijk net onder de € 1000.
      Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

        5DII heeft slechte autofocus, vandaar dat ik hem verkocht heb. Dus zeker niet aan te raden voor hondensport.

        6D is veel beter in alle opzichten !
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

          6D gebruik ik probleemloos tot 6400-12800 ISO, zelfs 25600 ISO is nog behoorlijk.

          60D, 7D zijn de max. bruikbare iso waarden niet echt hoger dan de 40D. De 70D zou iets beter zijn qua ISO.

          Dus als je echt met lichttekort zit is een beetje doorsparen voor een 6D of een tweedehandse 5DIII, of een 1DX de beste optie!
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Een 6D of 2e hands 1DIII (werkt wel enkel met fullframe lenzen)
            Werkt wel enkel met fullframe lenzen ???

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

              Bedankt voor al Uw reacties!

              Jammer genoeg is er niet direct, voor mij betaalbare, oplossing... (lijkt mij)
              Een 6D is me te duur, een 2de hands 1DIII werkt enkel op fullframe lenzen (dus ik zou m'n body EN m'n objectieven moeten vervangen, dus NOG duurder)
              5DII heeft een slechte autofocus, dus ook niet werkbaar voor mijn toepassing (lees ik)

              Jammer, jammer, jammer,... ik had gehoopt dat de nieuwere toestellen hogere ISO waardes zouden aankunnen. (50D - 60D ofzo)

              Ik geloof dat ik moet sparen voor iets "nieuws" (duurs).

              Kan ik ondertussen, na afspraak met de keurders van de Dog Dance wedstrijd, toch nog proberen om foto's te maken met een flits? (we/ik hebben namelijk bijna geen les gekregen hierover in de avondschool)

              Mijn lesgeefster heeft me gezegd dat ik m'n diagframa-getal zou moeten verhogen om meer scherpere foto's te maken (ipv hond of geleider in focus te hebben, maar ze allebei in focus te hebben) , maar dat staat weer lijnrecht op de belichting die ik heb >>> ik kocht een F2.8 objectief maar ik mag/zou ze niet op 2.8 mogen gebruiken want dan zijn geleider en hond niet scherp...

              ....

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

                Fotografie is altijd compromissen maken he.

                Foto's maken op een hondenshow of manege is eigenlijk een van de moeilijkste dingen.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

                  De Canon 700D misschien? En dan daar een 50 mm 1.8 bij kopen? De 40D in combinatie met de 50 mm levert je ook al twee stops op, dus die zou ik zeker kopen. Hij is trouwens niet zo duur. Ik kocht hem in Aachen tweedehands (Audiophil) voor 69 €. Plastic fantastic wordt hij ook wel genoemd. En terecht.
                  https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

                    Bedankt voor je reactie!

                    Maar men had me aangeraden om eerder op F4.0 (of hoger) te fotograferen om hond en geleider scherp te fotograferen, dus kan ik niet genieten van het kleinste F-tal.
                    Ik vrees dat 50mm niet handig werkt omdat men alle hoeken van de ring gebruikt om hun routine te laten zien. En de ring is 12m x 10m voor de beginners en voor de gevorderde 20m x 25m

                    (en daarbij komt dat ook nog de DJ ben, dus ik kan enkel foto's trekken wanneer de routine/muziek bezig is, die ongeveer 2min30 duurt)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

                      Soms moet een mens zeggen: deze keer is het te hoog gegrepen... Beter helemaal geen foto's dan een hoop misbaksels. Zelfs met topmateriaal kan men dat nog tegenkomen.

                      Je moet met hoge iso werken wegens hoge f/waarde niet mogelijk en sluitersnelheid moet ook kort zijn anders is de hond gaan lopen voordat je hem scherp krijgt.
                      Dus een 6D, 5DIII, 1DIII, 1DIV of 1DX heb je nodig, in noodgeval kan (voor dat soort foto's) een 5DII of 700D gebruikt worden. Daarbij komt nog een goed objectief: 70-300L lens. Je hebt reeds de sigma 70-200 f/2.8 van sigma dus die is daar ook bruikbaar op. De Canon variant heeft natuurlijk wel een snellere AF en is een stuk beter... maar ook duurder!

                      Samengevat: nog een behoorlijk beetje sparen en in afwachting zijn er genoeg mooie foto's te maken in de buitenlucht bij voldoende licht.
                      Last edited by philippeDeli; 20 december 2013, 18:35.
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

                        Hey Philippe,

                        Bedankt voor je reactie!
                        Idd het lijk het erop dat nog heel wat moet sparen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

                          Mijn lesgeefster heeft me gezegd dat ik m'n diagframa-getal zou moeten verhogen om meer scherpere foto's te maken (ipv hond of geleider in focus te hebben, maar ze allebei in focus te hebben) , maar dat staat weer lijnrecht op de belichting die ik heb >>> ik kocht een F2.8 objectief maar ik mag/zou ze niet op 2.8 mogen gebruiken want dan zijn geleider en hond niet scherp...
                          Je lesgeefster heeft gedeeltelijk gelijk en ongelijk ... je moet eens een tooltje gebruiken om te zien hoeveel DOF je hebt met te fotograferen op 2.8, met jouw lens en vanop de afstand dat je kan/mag werken.

                          Als je de begeleider ( neem 1,70 meter groot ) 90 % schermvullend wil hebben met bv. 100 mm. en 2.8 dan heb je slechts een diepte van 1 meter scherptegebied, waarvan ongeveer 1/2 meter voor en 1/2 meter achter je onderwerp (die mens) ... de hond zal wel niet altijd zo dicht bij zijn begeleider zijn en dus out of focus ( of andersom, hond scherp en begeleider onscherp ).

                          Dat is maar een heel ruw voorbeeld, maar je kan berekenen welke lens je nodig hebt om een onderwerp mooi beeldvullend te krijgen en van daaruit kan je dan weer berekenen wat de DOF zal zijn bij een bepaalde f/stop en een bepaalde afstand tot het onderwerp.

                          2 ruwe tooltjes :

                          http://www.sceneplanner.com/tool2.php ( voor een idee te hebben wat beeldvulling betreft )

                          http://www.dofmaster.com/dofjs.html (om dan te zien wat je kan scherp hebben met een bepaalde focuslengte en een bepaalde afstand )

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade Canon 40D naar ... ?

                            @ TS, ik denk dat u het best veel kijkt in het "Sport" subforum kwestie om de technieken te achterhalen.
                            Is er geen EXIF bij de foto's, dan zou ik hen erom vragen, en trouwens, ik zou die mensen waarvan u vind dat ze de mooiste foto's maken om raad vragen.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment

                            Working...
                            X