Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflex met kantelbaar scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflex met kantelbaar scherm

    Heb tot op heden altijd gewerkt met Bridge fototoestellen van Fuji, en was daar eigenlijk redelijk tevreden mee. Maar nu ik wat meer met macro fotografie bezig ben, en echt haarscherpe foto's wil nemen, ben ik van plan om over te stappen naar een digitale spiegelreflexcamera. Het kantelbaar scherm dat er op mijn Fuji zat, heb ik altijd leuk gevonden, en zou ik graag opnieuw terugzien op mijn nieuwe camera. Graag had ik van jullie wat hulp gehad in de keuze van een nieuw toestel. Budget-gewijs zit ik te denken aan een bedrag ergens tussen de 500 en 700 euro, en dan liefst een complete kit, dus niet enkel een body.

    Zelf zat ik te denken aan een Canon EOS 600D kit, of de iets duurdere Nikon D5200. Misschien ook wat hulp in de keuze van lenzen? Wat zijn de mogelijkheden van de standaard bijgeleverde lenzen? Ik had namelijk graag 1 goede all-round lens, dan verschillende lenzen.

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Mvg Hans
    Nikon D5200 - Tamron A14 18-200mm - Nikkor AF-S 50mm 1:1.8 G

  • #2
    Re: Reflex met kantelbaar scherm

    een budgetoplossing is inderdaad de 600D (kantelbaar scherm) eventueel gecombineerd met een sigma 17-70 f/2.8-4 macro. Wel geen 'echte' macro maar wel behoorlijk allround met een 'dichtbij' functie
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: Reflex met kantelbaar scherm

      Op een DSLR moet je voor macro toch echt een aparte lens kopen en geen allround zoom.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Reflex met kantelbaar scherm

        Veel hangt af welk soort macrofotografie je wenst te doen.
        Zelf ben ik een Nikon shooter en ga me dus niet uitspreken over Canon (ongetwijfeld ook prima camera's).
        Er is een nieuwe macrolens van Nikon voor €210 zijnde de 40mm macro. Echter, dit is niet echt bruikbaar voor insecten. Ook vind ik (persoonlijk) dat je al heel dicht bij het onderwerp moet komen waardoor je met je lichaam mogelijks extra schaduw zal creëren. De 105mm macrolens is al een goede €700 (nieuw) en dan is er nog het schitterende Sigma objectief, de 150mm wat voor > €900 van eigenaar wisselt.

        Je zal er eenvoudigweg niet komen met jou budget als je enkel nieuw materiaal wil. Ik zou zeker de rubriek "Aangeboden" in de gaten houden want daar wordt regelmatig prima materiaal aangeboden.

        Of een kantelbaar scherm een must is moet ieder voor zich uitmaken, ik doe niet heel vel macro maar heb het ook nog niet gemist.

        Comment


        • #5
          Re: Reflex met kantelbaar scherm

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Op een DSLR moet je voor macro toch echt een aparte lens kopen en geen allround zoom.
          Een waarheid als een koe! Maar als je beperkt bent in budget...
          Met mijn 24-70 f/4 IS macro op de 6D lukt het goed om 'dichtbij' foto's te maken. Voor échte macro heb ik dan de 100 macro. Maar voordeel van de combilens is dat je ze steeds meehebt!
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

          Comment

          Working...
          X