Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen exacte kleuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen exacte kleuren

    l/S

    Mijn probleem;
    Werk met nef bestanden.
    Toestel op auto witbalans
    Toestel D3100
    Gebruik vieuwnx 2 als bewerkingsprogramma
    Druk foto,S zelf af met HP 309 printer met HP papier.
    Kleurbeheer allesRGB op printer. Computer enm fototoestel.
    Mnu zijn de kleuren op de afdruk niet goed: groen is felgroen bijna lichtgevend groen; grijs is lichtgevend blauwig en bruin is een rossige gloed geworden.
    het lijken wel kleuren van jaren en Jeroen geleden.

    wat kan hier de oorzaak van zijn, of wat kan er aan gedaan worden. .? ?

    Bedankt voor uw reactie

  • #2
    Re: Geen exacte kleuren

    Rgb en rgb is niet gelijk... Callibreren is de boodschap!


    Sent from my iPad using Tapatalk.
    Toon Nikonian
    D700/D7000/glaswerk Nikkor

    Comment


    • #3
      Re: Geen exacte kleuren

      .. en het verschil is ...?

      Comment


      • #4
        Re: Geen exacte kleuren

        Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
        Rgb en rgb is niet gelijk... Callibreren is de boodschap!


        Sent from my iPad using Tapatalk.
        Ik zal de boodschap ter harte nemen
        Tini

        Comment


        • #5
          Re: Geen exacte kleuren

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          .. en het verschil is ...?
          Wat bedoel je ?
          Tini

          Comment


          • #6
            Re: Geen exacte kleuren

            Oorspronkelijk geplaatst door wijngaarddonkers Bekijk bericht
            Wat bedoel je ?
            Tini
            Ik heb geen flauw idee wat het verschil tussen Rgb en rgb zou moeten zijn tenzij bedoeld wordt aRgb en sRgb.

            Comment


            • #7
              Re: Geen exacte kleuren

              Linkje naar mooi overzicht: http://www.photofacts.nl/fotografie/...juiste_kleuren


              Sent from my iPad using Tapatalk.
              Toon Nikonian
              D700/D7000/glaswerk Nikkor

              Comment


              • #8
                Re: Geen exacte kleuren

                Juist ja .. zoals ik dus al zei sRGB versus aRGB ... de onderhand klassieke verwarring ...

                Comment


                • #9
                  Re: Geen exacte kleuren

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Juist ja .. zoals ik dus al zei sRGB versus aRGB ... de onderhand klassieke verwarring ...
                  regulus: je zei het volgende : Rgb en rgb is niet gelijk... Callibreren is de boodschap!
                  Ik zie het verschil ook niet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geen exacte kleuren

                    Het grootste verschil zit hem in het feit dat je op je scherm inderdaad rgb-kleuren ziet, maar dat geen enkele printer rgb kan afdrukken. Het is dus eerst en vooral nodig om je scherm te calbreren, zodat de kleuren die je scherm je toont ook wel de juiste rgb-kleuren zijn. Anders kan jij je foto's voor jou scherm goed zetten en zie je die op een ander scherm is dat niet meer hetzelfde.
                    Daarna moet je in je fotobewerkingsprogramma je kleuren instellen zoals je printer die gaat afdrukken. En dan zal je afhankelijk van de lichtomstandigheden, waarin je de afdrukken bekijkt, juiste afdrukken hebben.
                    Maar wil je er het fijne van weten, dan volg je best eens een cursus kleurbeheer van Marc Cielenn of je leest zijn cursus op zijn website "marc-en-ciel"
                    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geen exacte kleuren

                      IK heb dat NIET gezegd ..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geen exacte kleuren

                        Nee, maar er wordt hier wel serieus in codetaal gesproken, waar TS niets mee is.
                        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geen exacte kleuren

                          laten we wel wezen .. als men zich beklaagt over een "kleurprobleem" terwijl men bezig is met fotografie dan is de minimum en voldoende voorwaarde dat men zich enigszins inleest in de materie van "kleurruimtes" ... dat is toch niet te veel gevraagd zeker?

                          Kleurruimte

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geen exacte kleuren

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            laten we wel wezen .. als men zich beklaagt over een "kleurprobleem" terwijl men bezig is met fotografie dan is de minimum en voldoende voorwaarde dat men zich enigszins inleest in de materie van "kleurruimtes" ... dat is toch niet te veel gevraagd zeker?

                            Kleurruimte
                            Ja, daar heb je volledig gelijk in, maar ik kan je evenzeer melden dat ik in mijn opleiding van verschillende beroepsfotografen les gekregen heb, die nog niet eens wisten dat het begrip "kleurbeheer" bestaat.
                            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geen exacte kleuren

                              Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                              Ja, daar heb je volledig gelijk in, maar ik kan je evenzeer melden dat ik in mijn opleiding van verschillende beroepsfotografen les gekregen heb, die nog niet eens wisten dat het begrip "kleurbeheer" bestaat.
                              ja .. tegenwoordig schijnt men al "beroepsfotograaf" te zijn als men het geld voor een camera in z'n zak heeft ... men moet ze nog niet eens gekocht hebben, de intentie om het te doen schijnt al voldoende te zijn!

                              Comment

                              Working...
                              X