Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

    Laat me verduidelijken, niet body vs body, maar de combinaties die mij met een bepaalde lens aan de rand van m'n budget brengen.

    Ik twijfel tussen :
    • De D800 met Nikkor 24-85mm 3.5-4.5 VR
    • De D610 met Tamron 24-70mm 2.8 VC (met cashback Tamron heel dicht bij de D610 optie)
    • De E-M1 met 14-40mm 2.8 , in-body stabilisatie (laat me nog wat budget over)
    • De D7100 met Nikkor 17-55mm 2.8 , geen stabilisatie


    Ik heb geen specifiek gebied van fotografie, ik ben een "alles fotograaf", van landschap, product, geometrische vormen, studio, strobe, straat, ....
    Voor de familiekiekjes heb ik m'n E-PL3 met 14-42mm. Ok toestel, maar basic. Voelt niet aan als "ik".
    'k Ben gestart met een D200, na 6 jaar overgestapt op een D3200. Enerzijds was dit een upgrade en kan ik alles mee doen wat ik wil, anderzijds.... 't voelt niet meer "ik" aan, 'k mis iets (vraag me niet wat) dat ik met de D200 wel had.

    Commentaar ?
    Last edited by katbollie; 16 december 2013, 14:01. Reden: toestellen D800 en D610 omgewisseld

  • #2
    Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

    Hoi,

    heb je die camera's al eens vastgehouden,
    liefst met de gewenste lens erop?

    Greetz, Peter
    Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

    Comment


    • #3
      Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

      FF of dx is wel heel moeilijk om een ander raad te vragen en daar een onderbouwd antwoord op te krijgen
      Ik zelf zou voor de combo D800 gaan met de tamron f2.8 in jouw geval waarom ,je bent een alround fotograaf dus lichtsterk objectief met degelijke body want alround betekent ook mindere lichtomstandigheden?
      Voor mijn eigen zou het de 7100 worden ik heb geen behoefte aan een FF heb de D800 gehad maar deze viel te groot uit en het glas wat daarop thuis hoort voor sport lees veel mm,s werd te gek voor woorden als hobby.
      Ook het feit dat er getrokken en geduwd word door supporters heeft mij doen besluiten niet met 5a6000 euro materiaal tijdens de wedstrijden gaan te staan.
      Ieder zijn eigen behoeftes dat maakt keuzes maken voor een ander verdomd moeilijk.

      Comment


      • #4
        Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

        Oorspronkelijk geplaatst door PeterGD Bekijk bericht
        Hoi,

        heb je die camera's al eens vastgehouden,
        liefst met de gewenste lens erop?

        Greetz, Peter
        Ik heb zowel de D610, D800 en Df (deze valt buiten categorie €€) eens vastgehouden met de 24-85mm lens op de "Photo Day" van Art&C onlangs in 't voetbalstadium van Gent, en zowel de D610 als de D800 voelden wel goed aan.
        Aangezien dat het standen per merk waren (en ik denk dat Tamron er niet stond, Sigma wel) heb ik niet kunnen proberen met de 24-70.
        'k Had er toen niet aan gedacht om te vragen voor de D7100 of de 24-70 van Nikon zelf.
        Ik hoopte toen ook de E-M1 te kunnen vasthouden (daar ging ik eigenlijk voor) maar ik heb geen Olympus stand gezien. (of ik moet er 2x over gekeken hebben )

        Comment


        • #5
          Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

          Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
          FF of dx is wel heel moeilijk om een ander raad te vragen en daar een onderbouwd antwoord op te krijgen
          Ik zelf zou voor de combo D800 gaan met de tamron f2.8 in jouw geval waarom ,je bent een alround fotograaf dus lichtsterk objectief met degelijke body want alround betekent ook mindere lichtomstandigheden?
          Voor mijn eigen zou het de 7100 worden ik heb geen behoefte aan een FF heb de D800 gehad maar deze viel te groot uit en het glas wat daarop thuis hoort voor sport lees veel mm,s werd te gek voor woorden als hobby.
          Inderdaad, voor sport denk ik niet dat de D800 ideaal is. Kwestie rond lopen met duur materiaal in minder dan ideale omstandigheden heb ik minder problemen. 6/7 jaar geleden toen ik m'n materiaal pas had heb ik met €2500+ in Harlem/NYC alleen rondgelopen rond 23u, zelfs nog 4 jaar geleden in de "favelas" in Guayaquil/Ecuador. Misschien had het 2x zo duur geweest niet, who knows.

          De D800+tamron begrijp ik, maar waarom niet de D7100+1755. Voor zover ik weet toch ook een degelijk body, en lichtsterk. Ook, is de Tamron goed genoeg voor de D800 ?

          Comment


          • #6
            Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

            Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
            Inderdaad, voor sport denk ik niet dat de D800 ideaal is. Kwestie rond lopen met duur materiaal in minder dan ideale omstandigheden heb ik minder problemen. 6/7 jaar geleden toen ik m'n materiaal pas had heb ik met €2500+ in Harlem/NYC alleen rondgelopen rond 23u, zelfs nog 4 jaar geleden in de "favelas" in Guayaquil/Ecuador. Misschien had het 2x zo duur geweest niet, who knows.

            De D800+tamron begrijp ik, maar waarom niet de D7100+1755. Voor zover ik weet toch ook een degelijk body, en lichtsterk. Ook, is de Tamron goed genoeg voor de D800 ?
            Twijfel niet langer: D800+ http://www.fredmiranda.com/reviews/s.../cat/43/page/1
            Je zal achteraf niet meer terugkijken, geloof me.


            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

              Niemand die de E-M1 zou kiezen ?

              Comment


              • #8
                Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

                Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                Niemand die de E-M1 zou kiezen ?
                De E-M1 is zeker een fijn toestel, maar het niveau van een D800 haalt hij natuurlijk niet. Daar tegenover staat verder een compacte en zeer goede bouwkwaliteit en voldoende kwalitatief uitstekende objectieven voorhanden.
                Als je niet te ver van Tilburg woont mag je het bij mij weleens in je handen nemen. Kun je qua gevoel ze vergelijken.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

                  Ik zou de D800+24-70VC kiezen. Dat lijkt mij veruit de beste combinatie van de opties die je oplijst.
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

                    Ik ben vrijdag achter een D800 geweest. Voor mij was de samengepakte autofocus punten van de D600/D610 de afknapper.
                    Voor ietsje meer geld vind ik de D800 toch meer waard voor je centjes. (imho)
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

                      Om-d e-m1 met 12-40 gekocht.
                      Best wel leuke combinatie.
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

                        Oeps, net een foutje bemerkt in m'n eerste bericht.
                        Ik bedoelde :
                        • De D800 met Nikkor 24-85mm 3.5-4.5 VR
                        • De D610 met Tamron 24-70mm 2.8 VC

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

                          Ik heb er zelf de 24-120/F4 VR bijgenomen. Meer bruikbaar bereik was voor mij belangrijker dan 1 lichtstop winst...
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

                            Dat is een moeilijke keuze, maar in ieder geval ga voor kwaliteit glas en een FF. Ik kan je enkel de D800 aanraden als je in RAW gaat werken. Schiet je enkel JPG dan hoef je geen D800.
                            Onthou ook dat de D800 serieuze bestanden aanmaakt en dat je na processing best opgewassen is tegen deze grote bestanden.

                            Als ik mocht kiezen, D800 met de 24-79 2.8 Nikor.
                            Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik twijfel : D610 vs D800 vs E-M1 vs D7100

                              Ik vind die RAW files nog best goed meevallen. Ook de processing is niet zo erg als ik dacht.
                              As usual ... waarschijnlijk toch beetje overdreven zoals zoveel dingen
                              Nikon shooter - Samyang fan

                              Comment

                              Working...
                              X