Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

yongnuo YN565EX batterijprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • yongnuo YN565EX batterijprobleem

    Ik heb sinds 2 weken een YN565EX, het leek me handig om een ETTL-flits te hebben als ik opdrachten zou beginnen doen als fotograaf aan mn unief.

    Nu, ik heb de flits de dag dat ik hem kreeg (mijn verjaardag) enkele keren getest, en alles ging goed, alle functies werkten naar behoren, ook de oplaadtijd was zeer goed, ik kon 10-tallen foto's na elkaar nemen.

    Nu, na 2 weken in mn cameratas gezeten te hebben, wilde ik hem terug opstarten deze week... niets, geen schermpje met 'low battery', gewoon zwart scherm.
    De batterijen bleken gewoon leeg te zijn, maar dan echt HELEMAAL leeg.
    Alle betterijsets terug opgeladen (2x top craft batterijsets van Aldi en 2 sets energizer), en de flits leeg terug te werken.

    Nu, 2 dagen later (zonder in de tussentijd geflitst te hebben) begint de flits weer moeite te krijgen om op te laden. Ik kan max. 2 foto's na elkaar nemen, wat toch wel weinig is voor op evenementen.

    Heeft er iemand hetzelfde probleem ondervonden met deze flits?
    Wat kan ik eraan doen? terugsturen?
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

  • #2
    Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

    NiMh batterijen verliezen stroom terwijl je ze niet gebruikt. Ik zou eerst eens proberen met batterijen die hun stroom wel goed vast houden (Sanyo Eneloop of gelijkaardig). Ik gebruik ook NiMh in mijn Nikon flitsen en kom het ook tegen dat reeds na een paar dagen de flits bij hoge power zeer lang moet opladen.

    Het fotograferen met de flitsen is voor mij een wekelijks werkje. Ik zorg ervoor dat ik al mijn batterijen daags voordien vers heb opgeladen.

    Heb hier een SB-28 die naast me licht, en ongeveer 1 week geleden verse NiMh batterijen gekregen heeft, eens full power laten gaan en het duurt nu 18 seconden voor hij terug opgeladen is. (ook niet erg rap) Gelukkig zijn het alleen produkten die ik fotografeer.

    Een goeie lader waarmee je de batterijen kan monitoren is ook gemakkelijk (type Memorex pro 1 geniux). Heb er onlangs nog een slechte batterij uitgehaald.

    Comment


    • #3
      Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

      Als je Top Craft ready to use of precharged accu's gebruikt, dan ligt het daar waarschijnlijk niet aan, tenzij je een slechte lader gebruikt om die te laden.
      Maar als die accu's helemaal leeg geweest zijn, dan kunnen ze daardoor ook defect raken, ook low selfdischarge accu's kunnen dus vroegtijdig stuk gaan als je ze compleet ontlaadt.
      Het is mogelijk dat die flitser stroom blijft trekken uit de accu's, ook al is die uitgeschakeld.
      Als de "lekstroom" van de flitser het probleem veroorzaakt, dan moet je de accu's er elke keer uit halen als je die niet gebruikt (1 van de 4 accu's is voldoende, dan loopt er geen stroom meer door, ze staan in serie).

      Probeer de accu's eens te laden, en test ze daarna meteen in de flitser.
      Als dat niet lukt, dan moet je eigenlijk eerst de werkelijke capaciteit van de accu's testen, als die goed genoeg is, dan is er iets mis met de flitser zelf (dan heb je nog garantie als die een paar weken geleden nieuw gekocht is).
      Je moet dus bepalen of het aan de flitser, accu's of de lader ligt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

        Thanks voor de reacties!
        Maar ik heb voorheen nooit problemen gehad met de batterijen of lader...
        Nu, deze avond en dinsdagavond moet ik gaan fotograferen op een feestje, dus onmiddellijk terugsturen zal er niet in zitten.
        Maar ik ga er eens op letten wanneer ik ze oplaad, want sinds eergisteren is er weer een set ontladen in de flits.... -zucht-

        Ik hou jullie op de hoogte!
        NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
        https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

        Comment


        • #5
          Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

          Heb je een voltmeter?
          Het is best mogelijk dat er een accu in het setje defect is (dat heb ik ooit ook meegemaakt), dat kan je meten met een voltmeter als je ze net uit de flitser hebt gehaald.
          Je moet de spanning niet meten als de accu's pas geladen zijn, want een accu die nog maar 1/10 van de oorspronkelijke capaciteit heeft, die zal ook een spanning hebben van zo'n 1,3V als die pas uit de lader komt.
          Meet dus de verschillen als de accu's "leeg" zijn, als er grote verschillen zijn, dan ben je er zo goed als zeker van dat daar het probleem zit.

          Ik zou graag weten over welk type Top Craft accu's het gaat, want ze hebben de gewone ook nog een hele tijd afwisselend verkocht met de low selfdischarge types (als er "precharged" of ready to use" op staat, dan zijn het low selfdischarge accu's).
          En welke lader gebruik je, als die de accu's per twee in serie laadt met een grote laadstroom, dan kunnen ook de low selfdischarge accu's vroegtijdig sneuvelen (dan worden ze heet, en dat verkort de levensduur aanzienlijk).
          Je zou eigenlijk de accu's moeten kunnen testen met een Maha lader, dan weet je pas echt zeker of het probleem in de flitser zelf of in de accu's zit.

          De gewone Top Craft accu's heb ik allemaal ingeleverd voor recyclage, na aankoop van de Maha lader.
          De capaciteit van die accu's was veel te laag, en ze waren op een paar dagen terug leeg door zelfontlading (dat lijkt op het probleem dat jij nu hebt).
          Alle low selfdischarge accu's die ik sindsdien heb gekocht, die werken nog allemaal perfect.
          Toen ik de Maha lader kocht had ik ook nog een setje GP accu's, van dat setje (een jaar oud) was 1 accu defect, en daardoor dacht ik ook dat mijn flitser (580EX) defect was.
          Maar na een testje in de Maha lader zag ik dat het aan de accu's lag, en niet aan de flitser (die accu's zijn ook gerecycleerd).

          Probeer de flitser een keer met nieuwe alkalinebatterijen, als die dan wel normaal werkt, dan heb je een probleem met de accu's of de lader.
          Als de flitser al snel dienst weigert met alkalinebatterijen, dan moet je die zo snel mogelijk terug afgeven aan de leverancier, want dan zit het probleem 100% zeker in de flitser zelf.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

            ik heb heel wat brol van yongnuo onderandere ook 1 YN568EX (OPGELET is ander model), maar ik heb er tot op heden nog geen enkel probleem mee gehad en al zeker niet het fenomeen wat jij aanhaalt.
            De batterijen blijven er soms weken in zitten zonder gebruik.
            Ik werk wel enkel met Eneloop batterijen en de MAHA9000 lader.

            Nu moet ik wel zeggen dat ik WEL al problemen gehad heb met 1 van mijn YN560 versies (ik heb er daar 3 van).
            Toen werkte ik nog met GP batterijen en die waren de oorzaak dat ik na een paar fotos een zeer vreemd gepiep hoorde in mijn flits.
            Ik ben toen gaan testen met Eneloop batterijen en probleem was weg.

            Comment


            • #7
              Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

              @Black B@ndit, het zijn de LSD versies, maar heb ze wel in het begin al eens heropgeladen voor ik ze gebruikte.

              Maarreuh, gisteren een batterij uit de flits gelaten, en aangekomen op het feestje werkte de flits naar behoren, de hele avond lang.
              Ga de batterijen eens int oog houden met een voltmeter...

              Ik heb trouwens de batterijen, nadat het probleem zich voordeed, opgeladen met de lader van mijn kotgenoot, dus aan de lader zou het niet mogen liggen...

              @xafke, met mijn 2 YN560 nooit ofte nimmer problemen gehad
              NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
              https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

              Comment


              • #8
                Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

                Dan verbruikt de flitser waarschijnlijk een vrij grote lekstroom, ook al is die uitgeschakeld.
                Als dat zo is, dan haal je gewoon altijd 1 accu uit de flitser als je die niet gebruikt, of je brengt die terug, want het is niet normaal dat de batterijen of accu's telkens leeg zijn als je ze er een paar dagen in laat zitten.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

                  Als je echt wil weten hoe het met je accu's is gesteld, laad ze dan op, en stop ze niet in de flitser (of ander apparaat). Na een paar dagen de cellen meten (plak er een nummertje op), noteren, en na nog een paar dagen weer meten. Als er eentje is die sneller ontlaadt, dan is die defect (of gewoon van een wat mindere kwaliteit).
                  Houden ze hun lading veel langer dan in de flits (laden met dezelfde lader), dan is er inderdaad een probleem met de flitser. Veel moderne toestellen hebben geen "harde" aan/uit schakelaar meer, ik vind dit geen vooruitgang, je moet er dan bv 2 seconden op de aan/uit knop drukken. Er is steeds een circuit dat onder spanning staat, nl dat, dat die knop monitort. Dat verbruik is miniem, normalerwijze lager dan de zelfontladingsstroom van de accu's. Maar ik hou van een "echte" schakelaar, al is het maar dat je bij een geblokkeerd apparaat de batterijen kunt laten zitten.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

                    Zelfs als er een aan-uit schakelaar op staat wil dat daarom nog niet zeggen dat je het apparaat daarmee volledig zonder stroom kan zetten.
                    Als je een geheugenkaartje terug in de camera steekt terwijl die "uitgeschakeld" is, dan zie je het ledje ook knipperen, dat wil zeggen dat de elektronica in de camera niet compleet uitgeschakeld is.

                    Als een camera volledig blokkeert (dat heb ik wel eens voorgehad met de 5D MKIII + Kenko teleconverter + bepaalde lenzen), dan helpt het ook niet dat je de camera uitschakelt met de schakelaar, het enige waarmee je die dan kan resetten is de accu even verwijderen.

                    Ik denk dat er niet veel apparaten meer zijn waarbij de stroom effectief onderbroken wordt met de "hoofdschakelaar".
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

                      Voor camera's en andere complexe apparaten heb je gelijk, dit had ik over het hoofd gezien. Meestal blijft ook het display actief. Als er ergens een klok inzit, dan blijft er een deel van het circuit onder spanning.
                      Maar andere toestellen (niet alleen foto-gerelateerd) worden wel volledig uitgeschakeld. Bij nader inzien zijn dat er inderdaad minder en minder. Ik denk oa aan mijn Sony ICF-7600 wereldontvanger, ook met klok, en zowel een hoofdschakelaar als een soft switch.
                      Dus even herformuleren: wanneer een toestel een "echte" schakelaar heeft, geen klok en geen kaartlezer, dan is het wellicht volledig uit.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

                        heb zelfde flits, geen enkel probleem hier. gaat hier vrij lang mee op 1 setje batterijen. dus ik zou er toch maar eens mee terug gaan
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

                          Ik kreeg een paar dagen geleden bericht van de verkoper via amazon:

                          Thank you for contacting me on this issue.
                          Sorry for the problem.
                          Would you pls kindly send us the pictures or a small video to describe your problem more explicitly so that we can look into the problem and try to solve it out? It is of great importance to our decision,for we can look into the problem and tell our supplier the details of the problem and thus better our service,and also we can decide how to compensate you.
                          Ligt het nu aan mij of is dit gewoon een k*toplossing? Ik kan geen filmpje of foto maken van hoe de flits soms werkt en soms niet...

                          Ik hoop trouwens dat ie het deze avond volhoud, ik heb een soort van sollicitatie dmv een opdracht, en dan zou ik niet graag met de flits zitten prutsen...
                          NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                          https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                          Comment


                          • #14
                            Re: yongnuo YN565EX batterijprobleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                            Ik heb sinds 2 weken een YN565EX { ... } Heeft er iemand hetzelfde probleem ondervonden met deze flits?
                            Wat kan ik eraan doen? terugsturen?
                            Heb net hetzelfde aan de hand gehad. Had er twee gekocht en één van de twee vertoonde dezelfde kuren. Terug gebracht naar Konijn waar ze zonder morren werd omgeruild.
                            Nummer twee deed net hetzelfde na een goed jaar en gaf daarna geen sjoege meer. Kon - best begrijpbaar - niet meer geruild worden. Nu goed, 't is en blijft "Made in China". Zoals die man bij Konijn zei : "Meestal heb je geluk maar soms zijn er slechte tussen." Als je de prijs afzet tegen die van de gevestigde merken hoef ik je er geen tekening bij te maken zeker ?
                            Als je die YN565EX on-line in China hebt gekocht ben je natuurlijk geschoren.
                            Die dingen kan je tegen een fractie van een meerprijs toch wel vinden in Belgische winkels hoor en dan heb je die ellende niet.
                            Sterkte !

                            Tjerri

                            Comment

                            Working...
                            X