Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 : persoonlijke vaststellingen !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 : persoonlijke vaststellingen !

    Dag iedereen,

    Heb de D70 met kitlens (18-70mm)nu een maand en ondertussen al één en ander vastgesteld i.v.m. de instellingen van deze overigens prachtige camera.Ik wil allereerst opmerken dat ik tot nog toe uitsluitend in jpeg werk met de bedoeling een shot te bekomen die geen nabehandeling vergt.
    Enkele vaststellingen :
    - de camera vraagt bijna steeds een beeldoptimalisatie via de camera of een softwarematige nabehandeling in de belichtingsstanden P,S,A of M. Met de digital Vari-Programs (volautomatisch)heb ik nog maar weinig gewerkt, maar heb toch de indruk dat hiermee toch ook verbazend goeie resultaten mee gehaald worden aangepast uiteraard aan het onderwerp dat men wil fotograferen. wel had ik hier nogal vlug wat onderbelichting.
    - Wat opvalt is dat er bijna altijd wat onscherpte optreedt( ook bij volautomatisch programma) maar ik heb het hier dan alleen over pics genomen met de kitlens.(18-70mm). Met mijn 50mm 1.8, momenteel mijn enige alternatief heb ik die onscherpte nog niet teruggevonden.
    Een oplossing voor deze onscherpte is je beeldoptimalisatie instellen op "eigen" en hier verscherpen tot "Medium Hoog".
    Een andere mogelijkheid is de beeldoptimalisatie in te stellen op "Direct Printen" . Hier zie je op de exif de verscherping tot inderdaad "Medium Hoog".
    - Qua lichtmeting lijkt mij Spotmeting de beste oplossing en liefst gecombineerd met AE-lock. Heb een paar foto's van landschappen genomen met de prachtige blauwe luchtpartijen van de laatste dagen en heb het beste resultaat behaald met spotmeting op de donkerste partijen, AE-lock en dan herkadreren. Als ik in 3D kleurenmatrix werk durf ik nogal eens -0,3 EV te zetten.
    - Wat in de meeste gevallen zeer goede foto's geeft is ook de Custom curve van Phille(speciaal voor de D70) Hier is het middengebied in de curve ietwat opgetrokken. De witbalans wordt op bewolkt +2 insteld (5600K).
    Heb bij deze instelling voor mezelf nog wat verscherpt(medium high) en dat lijkt me ideaal om niet te moeten nabehandelen.
    - Op de kleurstand ook al eens op IIIa(sRGB)gezet voor natuur-landschapsfoto's, maar zie hier toch weinig verschil.

    Besluit : Voor mij is het duidelijk dat dit toestel niet de beste keuze is voor de point en shoot-fanaat, tenzij je in volautomatisch werkt en dan nog.Uit mijn vroegere cp5700 kwamen de pics er aanvankelijk beter uit. Dus een apparaat voor de echte hobbiïst en dat waarschijnlijk al zal voldoen voor de professional of zeker semi-professional.
    Bespaar niet op lenzen. Ze zijn op DSLR van uiterst groot belang.
    Al bij al een top-toestel waar elke eigenaar nog veel plezier zal aan beleven.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Daar twijfel ik zeker niet aan...

    Alleen hoop ik snel mijn E10 van de hand te doen , dat ik snel een D70 kan gaan halen
    [Nikon D5100 & Nikon D70]
    [Yves en Liesbeths blog Resort]

    Comment


    • #3
      Dank voor de grondige in-depth analyse: Een welkome verademing tussen de BF- en andere histories op fora allerhande....

      Succes nog en hou ons op de hoogte....

      Kappa

      Comment


      • #4
        Hoi,

        ik moet zeggen dat ikzelf aangenaam verrast ben over de fotokwaliteit die uit de D70 komt. Voorlopig ben ik nog volop aan het leren met dit nieuw toestel en neem de meeste foto's nog steeds op de stand auto om zo eerst het de D70 een beetje te verkennen. Ook ben ik al eens af en toe op de andere settings bezig geweest maar de "voorlopig" beste foto's komen uit de stand "auto". Zowel kleur als scherpte zijn voor mij OK tot hier toe. Ik denk dat dit ook veel te maken heeft met het type van lenzen dat met gebruikt bij dit toestel. Op andere sites en hier ook kom ik regelmatig tegen dat je de beste resultaten krijgt met de NIKKOR lenzen, wat ik niet abnormaal vind mede omdat ze ontworpen zijn voor dit soort toestel en ook van eigen huis is. Zelf heb ik de settings van Phille ook al uitgeprobeerd maar persoonlijk vind ik dat men achteraf een te blauwe waas krijgt op de witte gedeelten van de foto ( ofwel doe ik iets verkeerd ). Het is een kei van een toestel waar je waarschijnlijk tot op je oude dag mee kan blijven expirementeren !
        My site : http://www.photografie.be

        Comment


        • #5
          Pol,

          Ik vind je bevindingen zeer interessant.

          Zelf belicht ik nu ook meestal wat onder, zodat ik je -0,3EV kan bijtreden. Hoewel ik je niet wil tegespreken, begrijp ik niet goed dat het toestel betere belichtingsresultaten zou hebben als je een spotmeting doet op de donkere partijen. Ik zou verwachten dat je dan overbelichting in de hand werkt? Maar ja, we moeten ons toestel nog wat beter leren kennen he.

          Alvast bedankt voor je advies. Gaan we zeker eens uitproberen.

          Jokke
          BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

          Comment


          • #6
            Pol,

            Heb jij die custom curves van Phille nog ergens online staan? Ik heb me al rot gezocht maar kan ze nergens meer vinden.

            Erik
            http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jokke
              Pol,

              Ik vind je bevindingen zeer interessant.

              Zelf belicht ik nu ook meestal wat onder, zodat ik je -0,3EV kan bijtreden. Hoewel ik je niet wil tegespreken, begrijp ik niet goed dat het toestel betere belichtingsresultaten zou hebben als je een spotmeting doet op de donkere partijen. Ik zou verwachten dat je dan overbelichting in de hand werkt? Maar ja, we moeten ons toestel nog wat beter leren kennen he.

              Alvast bedankt voor je advies. Gaan we zeker eens uitproberen.

              Jokke
              Beste Jokke,

              Ter verduidelijking, de spotmeting is mijns inziens vooral zeer interessant bij fel "contrastrijke partijen"(vb. landschappen in volle zonlicht onder de middag met felle hemel). Dan spotten op een donker gedeelte(vb. groen landschap), locken en herkadreren. In gevallen met minder contrast kan de Matrix ook perfect zijn werk doen.

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Beste iedereen,

                Als ik het heb over de kwaliteit van het lensmateriaal voor de D70, zou ik graag ook eens vernemen wie ervaring heeft met een lichtsterke lens in het middengebied. Liefst een 2.8 van zo'n 24 tot 80à105mm. Interesseert mij bijzonder. Zou voor zo'n scherpe en lichtsterke lens mijn kitlens wegdoen. Heeft iemand interessante tips hieromtrent.
                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Ik ben er ook van overtuigd dat de lenzen eigenlijk het allerbelangrijkste zijn. Ik wil gerust dan ook wat meer uitgeven voor een lens als ze maar toppie is. Alleen welke lenzen zijn nu echt toppie. Ik treed de vraag van Pol dus bij.

                  Ik denk dat de Nikkor 50mm 1,8D al tot de categorie van toplenzen behoort. Welke nog a.u.b.
                  Nikon D70
                  Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G ED DX

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ebi
                    Pol,

                    Heb jij die custom curves van Phille nog ergens online staan? Ik heb me al rot gezocht maar kan ze nergens meer vinden.

                    Erik
                    Ik had ze destijds in een doc gezet


                    D70:

                    Camera instellingen (slechts één bank)

                    - Beeldoptimalisatie EIGEN (zie hieronder)
                    - beeldkwaliteit RAW (soms jpg lareg fine)
                    - kleurbereik sRGB (Adobe RGB als ik werk moet afleveren, sRGB voor eigen printwerk en web)
                    - Saturatie 0
                    - Scherpte NONE
                    - WB cloudy +2 (soms daylight en preset voor specifieke doeleinden)
                    - Hue 0
                    - lange tijd RO OFF
                    - Tone CUSTOM CURVE (download hier)


                    Menu instellingen :

                    - 1 signaal ON (soms OFF indien gewenst)
                    - 2 Autofocus AF-S (AF-C tijdens sport)
                    - 3 AF veldstand DYNAMISCH (soms ENKEL VELD bij stille onderwerpen)
                    - 5 iso auto OFF
                    - 7 beeld bekijken ON
                    - 9 EV stepping 1/3
                    - 10 belichting correctie OFF
                    - 11 cirkel centerweight 8mm
                    - 14 instelschijf OFF
                    - 15 AE-L/AE-F AE-vergrnd.
                    - 16 AE-verg OFF
                    - 19 Flitsstand TTL DLL (I-TTL) (soms commander ITTL)

                    Voorkeur programma's

                    - 80% is Aperture prio
                    - 15% is Shutter prio
                    - 5% is manueel

                    - EV compensatie afhankelijk van inhoud beeld en controle histogram.
                    - Ik controleer ALTIJD histogrammen (behalve hoge actie tijdens burst)

                    - 80% AF sensor op dynamische velden + tracking and lock on
                    - 20% AF sensor single central AF (stille onderwerpen en low light)
                    - 0% AF sensor closest subject

                    - 80% 3D multisegment metering
                    - 10% Centerweight metering (sport naargelang weertype)
                    - 10% Spotmetering (specifieke belichting of effects)

                    - RAW processing 75% Nikon Capture Editor 4.1
                    - RAW processing 20% Capture One DSLR pro 1.3
                    - RAW processing 5% Adobe RAW plugin 2.2 (photoshop CS)
                    - Fotoafwerking/bewerking in Photoshop CS.
                    - image to print gecallibreerd met hardware (komplete workflow)

                    D-70 --> altijd maar blijven trainen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ebi
                      Pol,

                      Heb jij die custom curves van Phille nog ergens online staan? Ik heb me al rot gezocht maar kan ze nergens meer vinden.

                      Erik
                      Beste Eric,
                      Ga die morgen op-line zetten. Ben momenteel op mijn privéadres.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by ebi
                        Pol,

                        Heb jij die custom curves van Phille nog ergens online staan? Ik heb me al rot gezocht maar kan ze nergens meer vinden.

                        Erik
                        Verschillende curves tot vanavond te vinden op : http://users.pandora.be/pol.callens/Curves/

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt voor het handige overzicht van deze curves Pol !
                          D7000 en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            effe OT, maar weet iemand waar Phille tegenwoordig uithangt. Ik heb hem hier al een eeuwigheid niet meer weten posten.
                            Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                            Comment


                            • #15
                              Pol:
                              Wat de 'onscherpte' betreft: wat je niet mag doen is inzoomen, focussen (en deze locken) en weer uitzoomen. Op Nikon lenzen blijft de focus niet perfect behouden bij het veranderen van de focusafstand.
                              (Ik deed het zo, tot iemand mij er op attent maakte. Uiteraard heb ik de vraag naar Nikon doorgespeeld, en die hebben het bevestigd.)

                              Ik heb de Nikon 24-85 f/2.8-4 D AF IF, en die lijkt zijn werk toch goed te doen... Een beetje jammer dat hij bij 85mm naar f/4 loopt, maar toch. Kijk zeker ook op deze site voor Nikon-lens reviews:
                              http://www.naturfotograf.com/


                              Jörg
                              Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                              Comment

                              Working...
                              X