Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700 "indien u thirdpar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700 "indien u thirdpar

    Nikon recently released a firmware update for its D3100, D3200, D5100, D5200, and P7700 cameras that maximized battery performance and allowed the camera
    Last edited by Silver Roller; 13 december 2013, 14:35.

  • #2
    Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

    Zouden ze zich bij Nikon dan toch aan het afschermen zijn tegen third party camera accessoires?
    Bij een paar recente modellen zijn er ook al problemen met Sigma lenzen.

    Als ze echt willen, dan kunnen ze er via de firmware voor zorgen dat alleen spullen van eigen merk compatibel zijn.
    Maar naar het schijnt mag dat al zeker niet in de VS, ze mogen zich niet op die manier afschermen tegenover andere fabrikanten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

      Ik heb de update ook gedaan op mijn d3100. De Metz die ik heb werkt nog altijd zoals voorheen.

      J.
      Fuji x 100 f

      Comment


      • #4
        Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

        Ach is nikon de enige? Wie denkt dat nog...
        Sony heeft dat met de a55/a65/a77 en nex-en ook gedaan. Reeksen Sigma glas dat niet meer werkte (en herchipt moest worden) - en chinese clone-batterijen die ineens als namaak herkend werden - Nikon is niet de enige - als't een troost kan zijn..

        Comment


        • #5
          Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

          laaste firmware van mijn 5dmkIII zorgt er ook voor dat hij meldingen geeft bij namaak batterijen, werken verder wel perfect
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

            Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
            laaste firmware van mijn 5dmkIII zorgt er ook voor dat hij meldingen geeft bij namaak batterijen, werken verder wel perfect
            Ze doen het dus allemaal, alle merken proberen ervoor te zorgen dat je merk-eigen accessoires moet gebruiken...
            Maar als ze echt willen, dan werkt geen enkele Sigma, Tamron, Zeiss... lens meer op een Canon, Nikon, Sony, Pentax...
            Ze kunnen gemakkelijk hun firmware aanpassen zodat een camera alleen maar werkt met een lens van hetzelfde merk als de camera.
            Dat is het grote gevaar als je investeert in niet-merkeigen materiaal, zeker als het om duurdere spullen gaat.
            Als hier een "compatibele" accu die ik 15 euro heb betaald plots niet meer wil werken in mijn 5D MKIII, dan is dat niet zo'n groot probleem.
            Maar als bijvoorbeeld de Sigma 180mm f2,8 OS Macro of de Sigma 15mm Fisheye niet meer willen werken omdat ik de camera een firmware update heb gegeven, dan is dat een heel andere zaak (dat zijn de enige niet-Canon lenzen die ik nog gebruik).
            Dat is voor mij de reden waarom ik nog nooit een firmware-update heb uitgevoerd bij een camera (bij geen enkele camera, omdat je nooit weet wat de gevolgen zullen zijn.
            Doorgaans zit er in die update toch niets dat de camera spectaculair verbetert, tenzij het om een nieuw model gaat dat pas op de markt is en waar een foutje in de firmware zat waardoor er problemen zouden kunnen zijn in bepaalde omstandigheden (ik wacht gewoonlijk wat langer tot de kinderziektes er uit zijn voor ik een nieuwe camera koop).

            Ik vind dat ze hier allemaal braafjes ondergaan wat Nikon nu heeft gedaan met die firmware-update, op dpreview zijn er toch heel wat fellere reacties te lezen.
            Owners of some of Nikon's entry and mid-range DSLRs are reporting that a recent firmware update broke support for their third-party batteries. The firmware update for the Nikon D3200, D3100, D5100, D5200 and CoolPix P7700 cameras claimed to report remaining charge more accurately for the EN-EL14a lithium-ion battery. However, on installing the update, some owners found their third-party batteries suddenly incompatible.

            In ieder geval, als er niemand op reclameert, dan doen die merken allemaal wat ze willen, en schermen ze zich compleet af voor alle niet-merkeigen accessoires.
            Op dat ogenblik valt ook de concurrentie weg van de wat minder dure Sigma en Tamron alternatieven, en bepalen zij alleen de verkoopprijs van hun lenzen (dat zal ervoor zorgen dat hun winstmarges groter zullen worden, daar mag je zeker van zijn).
            Nu heb je de keuze tussen bijvoorbeeld een Canon 24-70 f2,8 L II of een Tamron 24-70 f2,8 VC, als Canon dat echt wil, dan heb je die keuze niet meer, en ben je verplicht om bij Canon te kopen als je een lichtsterke 24-70 lens nodig hebt.
            Ik hoop alleen maar dat dat niet gebeurt...
            Last edited by Black B@ndit; 13 december 2013, 08:25.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Z
              Nu heb je de keuze tussen bijvoorbeeld een Canon 24-70 f2,8 L II of een Tamron 24-70 f2,8 VC, als Canon dat echt wil, dan heb je die keuze niet meer, en ben je verplicht om bij Canon te kopen als je een lichtsterke 24-70 lens nodig hebt.
              Ik hoop alleen maar dat dat niet gebeurt...
              hoop ik ook want ik gebruik de tamron en hoop deze nog enkele jaren te gebruiken
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

                .....
                Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:02.

                Comment


                • #9
                  Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

                  Oorspronkelijk geplaatst door pieke Bekijk bericht
                  Is het niet andersom en hebben de Sigma lenzen problemen met de Nikon camera?
                  Naar mijn mening dient de thirdparty fabrikant zijn producten zodanig te maken dat ze ook werkelijk compatibel met de merken zijn waarvoor ze bedoeld zijn en
                  is het in die zin ook zeker niet de verantwoordelijkheid van de "merk-fabrikant" om zijn producten aan te passen aan de thirdparty fabrikant.
                  De Df is een van de camera's waarmee de Sigma's problemen hebben, daar staat tegenover dat deze camera de complete range van Nikkors met een F-vatting accepteert, dus ook de "oer"-lenzen uit de analoge tijd. (waarom hoor ik daar niets over, kom daar eens bij "ons" merk om)

                  Dat Nikon een firmware-update op de markt brengt waarbij de communicatie met de accu naar een hoger plan gebracht wordt, een correctere weergave biedt van restlading en een zuiniger verbruik is naar mijn idee een prima zet waar de gebruiker baat bij heeft.
                  Dat dan goedkope accu's niet meer "mee kunnen" is een probleem voor betreffende thirdparty fabrikant, die heeft dan overduidelijk zijn werk niet goed gedaan. (geeft te denken hoe slim het is om zo'n goedkoop thirdparty-product in een dure body te stoppen.....)
                  Ter illustratie; de accu's van fabrikanten die hun huiswerk wél goed gedaan hebben kennen genoemde problemen niet, dus heeft dit niets met oneigenlijke merkbescherming te maken.

                  De titel van dit topic vind ik dienaangaande ook misleidend, daar mist de toevoeging "indien u thirdparty producten gebruikt"

                  (waarmee ik dus absoluut niet stel dat thirdparty per definitie rommel is!)
                  Als die third party accu eerst prima werkte, dan zie ik geen reden om de firmware zodanig aan te passen dat die daardoor onbruikbaar wordt.
                  Ze hebben die elektronica vooral in hun accu's gestopt om ervoor te zorgen dat het moeilijker werd om er compatibele accu's voor te maken.
                  In de accu van de meeste DSLR's zitten gewoonlijk 2 lithium-ion cellen die niet meer dan 5-6 dollar per stuk kosten (thuis geleverd), waarom moet een originele accu dan 80 euro kosten terwijl je voor 1/4 van dat bedrag ook gemakkelijk een accu kan vinden die ook prima werkt? Het is gewoon een manier om zoveel mogelijk winst te pakken, en dat vind ik verkeerd. Als ze hun originele accu's zouden verkopen tegen een normale prijs, dan zou je geen alternatieven vinden, want dan loont het niet om die te produceren.

                  Aan de hand van de spanning van een lithium-ion accu kan de laadtoestand bepaald worden, daarvoor moeten ze geen chip in de accu steken.
                  Of ik nog 300 of maar 250 foto's kan maken met de resterende capaciteit van de accu, dat interesseert mij niet want voor de prijs van 1 originele accu kan ik er 1 in de camera steken en dan nog 3 of 4 reserve meenemen.
                  Dan kan ik in totaal veel meer foto's maken dan met 1 originele accu.
                  En kom nu niet af dat een niet-originele accu de camera kan beschadigen, elke lithium-ion accu heeft dezelfde spanning, als de camera niet stuk gaat met de spanning van de originele accu, dan zal dat ook niet gebeuren met een compatibele accu.
                  Tot nu toe heb ik op het internet nog geen informatie gezien over een camera die stuk gegaan is door een niet merk-eigen accu, de kans dat dat gebeurt is dus volgens mij wel heel erg klein.

                  Wat de Sigma lenzen betreft is er net hetzelfde verhaal, als die eerst wel werkten, dan is de kans vrij groot dat Nikon er met opzet voor heeft gezorgd dat ze nu niet meer werken.
                  Op die manier zorgen ze ervoor dat iemand die in de toekomst een nieuwe lens nodig heeft wel eerst heel goed nadenkt vooraleer hij of zij een lens koopt van een ander merk dan de camera, want dan zou die vroeg of laat wel eens onbruikbaar kunnen worden.
                  Je mag er zeker van zijn dat door berichten zoals deze de verkoop van Sigma en Tamron lenzen ook zal dalen, want niemand wil geld investeren in materiaal dat met een beetje pech plots niets meer waard is.
                  In dat geval zijn ze bij Nikon al voor 100% in hun opzet geslaagd met deze firmware aanpassing.
                  Iedereen koopt dan voortaan wel originele accu's en lenzen.


                  Laat jij ook een "originele accu" in je auto steken als die aan vervanging toe is, of mag er dat ook eentje zijn van een ander merk, die net hetzelfde doet?
                  Je garagist zal ook wel vertellen dat een andere accu niet goed is voor je auto (natuurlijk is die niet goed, want als je die ergens anders koopt, dan verdient hij er niets aan).
                  Gelukkig dat ze in een auto nog geen sensors hebben zitten die een bepaald merk brandstof kunnen analyseren, anders waren we allemaal verplicht om bij de duurste pomp te tanken...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

                    Oorspronkelijk geplaatst door pieke Bekijk bericht
                    De titel van dit topic vind ik dienaangaande ook misleidend, daar mist de toevoeging "indien u thirdparty producten gebruikt"
                    Heb de titel aangepast ... helaas gaat de door U gevraagde toevoeging "indien u thirdparty producten gebruikt" er niet helemaal op

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ze hebben die elektronica vooral in hun accu's gestopt om ervoor te zorgen dat het moeilijker werd om er compatibele accu's voor te maken.
                      Printerfabrikanten doen dat ook al jaren. Het verschil daar is dat printers spotgoedkoop zij en ze met inkt proberen de lage winst goed te maken, iets wat je van een DSLR niet kan zeggen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Gelukkig dat ze in een auto nog geen sensors hebben zitten die een bepaald merk brandstof kunnen analyseren, anders waren we allemaal verplicht om bij de duurste pomp te tanken...
                      Zie reportage VOLT waarin men aantoont dat zowat alle benzine hetzelfde is, er wordt enkel soms een "additief" toegevoegd.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

                        .....
                        Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:03.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

                          .....
                          Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:03.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

                            Oorspronkelijk geplaatst door pieke Bekijk bericht

                            Elke lithium-ion accu hetzelfde voltage? absoluut niet en nee inderdaad een compatibele accu zal geen problemen geven, maar we hadden het over incompatible accu's?

                            geen Canon meer kopen dus? Beter Nikon kopen? die hebben al "eeuwen" dezelfde lensvatting, neem ik dat duurdere accuutje graag op de koop toe.
                            En als we dan tóch lelijk willen doen, volgens mij maakt Sigma haar lenzen zo dat deze bv alleen goed communiceren met een Sigma converter? wellicht dat zij zichzelf hierbij in de voet schieten? Had Canon een soortgelijk verhaal met thirdparty accu's etc etc

                            Over mijn auto's? ik moet u eerlijk bekennen dat ik nog nooit een accu heb hoeven laten vervangen, de auto's gaan met de voorgeschreven intervallen naar de (merk)dealer en worden ongeveer iedere 2-2,5 jaar ingeruild. (zullen dus wel goede accu's zijn?)
                            Elke lithium-ion accu heeft een maximale spanning van 4,2V per cel als ze uit de lader komt, de lader mag trouwens geen hogere spanning kunnen geven, anders is er een grote kans dat de accu explodeert (dat geldt ook voor de originele accu's, die hebben dezelfde eigenschappen). Het is dus de lader die de maximale spanning bepaalt, en niet de accu.
                            Als de spanning nooit hoger wordt dan 4,2V per cel, dan kan je daarmee onmogelijk het toestel beschadigen waar je ze in gebruikt, want dat toestel is ontworpen om op die spanning te werken.
                            Een te lage spanning zorgt ervoor dat het toestel zichzelf uitschakelt, dan gaat het niet stuk, als de accu terug geladen is, dan werkt het weer zoals het moet...
                            Als er iets mis zou gaan met een lithium-ion accu, dan zal dat eerder gebeuren tijdens het laden dan tijdens het ontladen, tijdens het laden zit een accu doorgaans niet in de camera (er zijn er wel een paar waarbij de accu in de camera geladen wordt).

                            Canon heeft al 26 jaar dezelfde EF-vatting, elke EF lens past en werkt op elke camera die ze vanaf toen hebben gemaakt.
                            Om er indertijd autofocusmotor in te steken moesten ze de lensvatting aanpassen, maar ondertussen hebben ze de lensvatting nog altijd hetzelfde gehouden.

                            Ik heb hier een Sigma 1,4x teleconverter die perfect werkt op een Canon 70-200 f2,8 versie 1 en 2, 100-400 L IS, 70-200 f4 L IS, en ook op andere lenzen waarop die fysiek past.
                            Die Sigma teleconverter past inderdaad niet op een 70-300 L IS, maar daar past ook geen enkele Canon teleconverter op (alleen een Kenko teleconverter past daar op, die werkt overigens prima op die lens, en kost veel minder dan een Canon teleconverter).
                            De Canon teleconverter past niet op bepaalde Sigma lenzen waarop de Sigma teleconverter wel past (bijvoorbeeld de 150mm macro zonder beeldstabilisatie).
                            De Kenko teleconverter heeft alleen maar problemen in combinatie met sommige lenzen (Canon 300mm f4 L IS e, Sigma 150/180mm macro) als je die gebruikt op een 5D MKIII en een 1DX, op de 700D werkt die perfect samen met elke lens die ik al heb geprobeerd (verschillende Canon en Sigma lenzen, alleen EF-S lenzen passen niet op de teleconverter).

                            Niet alle Nikonlenzen hebben autofocus op al hun camera's, bij Canon heeft elke EF-lens dus wel autofocus op elke camera met EF lensvatting, het maakt daarbij niet uit hoe oud de camera is, want in elke EF lens zit een autofocusmotor.
                            EF-S lenzen passen niet op full-frame Canon camera's, maar omdat je dan toch maar een klein deel van de dure full-frame sensor zou gebruiken is dat toch zinloos. Je koopt geen full-frame camera om dan maar een deel van de sensor te benutten, dan koop je beter een goedkopere camera waarop je die EF-S lenzen wel kan gebruiken (anders is dat geldverspilling).

                            Als je elke 2-2,5 jaar een nieuwe auto kan kopen, dan maakt het voor jou ook niets uit dat je een dure originele accu (en lenzen van hetzelfde merk als de camera) moet kopen, want dan kan je die heel gemakkelijk betalen...
                            Als je de wagen zo snel vervangt, dan is het bijna onmogelijk dat er ooit een nieuwe accu in moet gezet worden, en als dat dan toch zo zou zijn, dan zou die nog wel in garantie zijn.
                            Ik rij al 12 jaar met dezelfde auto, als ik elke 2-2,5 jaar een nieuwe auto zou kopen, dan zou er met mijn loon misschien nog net een compactje af kunnen om foto's mee te maken .
                            Ik moet dus een keuze maken, en als ik ergens op kan besparen (bijvoorbeeld op accu's en printer inkt), dan zal ik dat ook doen, dat helpt mij om mijn hobby betaalbaar te houden.

                            Er is nog een andere reden waarom iemand bijvoorbeeld een Sigma lens zou willen kopen, sommige lenzen worden gewoonweg niet (of niet meer) gemaakt door de fabrikant van de camera zelf.
                            Sigma heeft een 180mm macrolens met beeldstabilisatie, en een 15mm f2,8 fisheye (Canon maakt de 15mm f2,8 fisheye niet meer, ze hebben alleen nog een 8-15 f4 L fisheye die voor mij niet voldoende lichtsterk is, en die ook "iets" teveel kost).
                            Zo zijn er ook nog de 18-35 f1,8 en bijvoorbeeld de 120-300 f2,8 waarvoor Canon en Nikon geen alternatief hebben, daarom zou het voor heel wat fotografen die zo'n lens goed kunnen gebruiken toch wel interessant zijn dat ze die ook kunnen blijven gebruiken.
                            (Sigma heeft voor de nieuwste lenzen al een systeem waarmee je zelf de firmware kan upgraden, ze hebben de bui al wel zien hangen)...
                            Ik gebruik zelf een Sigma 180mm Macro en een 15mm fisheye, en die werken tot nu toe perfect, maar ik zal geen firmware van de camera's vernieuwen, want dan is er altijd een kans dat ze plots niet meer willen werken.
                            Zoals ik al eerder schreef maakt het mij niet zo heel veel uit dat de goedkope accu's dan niet meer bruikbaar zijn, maar als het over de lenzen gaat dan spreken we over een veel groter bedrag dat dan waardeloos wordt (je kan ze dan ook niet meer verkocht krijgen).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oppassen met updaten firmware D3100, D3200, D5100, D5200 en P7700

                              .....
                              Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:04.

                              Comment

                              Working...
                              X