Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

    Sinds een tijd gebruik ik een sony alpha 55 in combinatie met een sony 70-400mm G lens.
    Op de a55 heb ik me de gewoonte eigen gemaakt om steeds te werken met het histogram aan, kwestie van de belichting een beetje in de gaten te kunnen houden.
    Als ik me niet vergis is het de bedoeling om een soort van Gausscurve te krijgen om de belichting zo accuraat mogelijk te hebben, maar nu heb ik steeds de indruk dat ik volgens het histogram toch redelijk moet afwijken naar overbelichting om mijn foto's niet te donker te maken.

    iemand enig idee of dit normaal is, of doe ik misschien iets verkeerd. Ik ben uiteraard geen professionele fotograaf en heb een zeer beperkte kennis, maar hier kan ik toch niet helemaal aan uit.
    Zal misschien even proberen om het te verduidelijken aan de hand van een voorbeeld



    Deze foto is vooral in de donkere kleuren toch aan de donkere kant, maar als ik dan het histogram bekijk zit ik eigenlijk al eerder overbelicht?
    heb geprobeerd om het histogram hier mee in te kopiëren, maar dat lukt me precies niet helemaal.

    Heeft er iemand suggesties, dingen waar ik op moet letten, of zie ik het misschien gewoon allemaal niet zo heel goed (ik werk bijvoorbeeld op een oude laptop, dus beeldscherm zal ook niet je dat zijn )

    Alvast bedankt voor eventuele reacties
    Mvg,
    Kristof

  • #2
    Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

    Je moet niet belichten volgens t histogram, maar opletten dat er geen dingen overbelicht zijn. Een te donkere foto oplichten, geeft ruis, maar een te lichte foto donkerder maken is geen probleem.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Je moet niet belichten volgens t histogram, maar opletten dat er geen dingen overbelicht zijn. Een te donkere foto oplichten, geeft ruis, maar een te lichte foto donkerder maken is geen probleem.
      Behalve als je lichte partijen helemaal "uitgebrand" zijn .. wit blijft nu eenmaal wit ... detail uit de donkere delen halen dat werkt nog wel, detail uit uitgebrande delen halen, no way ...

      Comment


      • #4
        Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

        Het voorbeeld wat je aanhaalt is ook één van de moeilijkste om corret te belichten . Dat is en blijft een compromis wat je zal moeten maken. Je zit met een lichtere achtergrond die het grootste gedeelte van je foto inneemt en je fototoestel zal er dus voor zorgen dat dit correct belicht is. De donkerste gedeelten van de koolmees zullen in dit geval (maar moeilijk te beoordelen op dit formaat) wat onderbelicht zijn. Je kan een paar dingen doen:

        - door ervaring leren dat je in gevallen zoals deze een belichtingscorrectie moet inschakelen op het moment dat je de foto neemt, opletten dat de witte vlek niet overbelicht geraakt want daar kan je zo goed als geen detail in terughalen

        - in nabewerking de donkeren gedeelten plaatselijk oplichten
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment


        • #5
          Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

          geef eens een volledige exif.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

            hierbij de exif gegevens:

            400mm
            F5.6
            1/250 sec
            +0,0 EV
            handmatig belichtingsprogramma
            meervoudig belichtingspatroon
            ISO 400
            automatische witbalansinstelling
            automatische witbalansmodus
            kleurruimte AdobeRGB
            verzadiging standaard
            contrast standaard
            scherpte standaard

            Comment


            • #7
              Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

              misschien ook nog even meegeven dat ik deze ook weer in JPEG genomen heb... misschien moet ik toch echt eens werk gaan maken van RAW foto's, dan zal nabewerken in alle geval meer effect hebben als wat ik nu kan/doe.

              maar dat terzijde, het neemt niet weg dat ik me blijkbaar toch echt miskijk op het histogram

              Comment


              • #8
                Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

                Misschien moet je je wat meer op rechts belichten aanwennen.
                Als reactie op mijn blog over het overbelichten van sneeuwfoto's, kwamen een aantal fotografen naar me toe met de opmerking: 'Maar dan ziet m'n foto er zo vlak uit' of 'Maar dan zit m'n histogram helemaal aan de rechterkant'. Wanneer ik dan zeg dat dat ook de bedoeling is, kijken ze me aan alsof ik Japans spreek. Daarom hierbij een toelichting op het zogenaamde 'op rechts belichten' ofwel 'expose to the right'.

                Hier staat daar wat over,
                groeten
                Paul

                Comment


                • #9
                  Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

                  Hey Paul,

                  dat is zeker en vast al nuttige informatie. En ik maar proberen een Gausscurve te bereiken
                  Hiermee ga ik zeker aan de slag te gaan. Het zal in mijn geval zeker geen garantie op succes zijn, daarvoor heb ik nog teveel te leren, maar de slaagkans van mijn foto's zal toch zeker naar boven gaan, hoop ik.

                  mvg,
                  Kristof

                  Comment


                  • #10
                    Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Behalve als je lichte partijen helemaal "uitgebrand" zijn .. wit blijft nu eenmaal wit ... detail uit de donkere delen halen dat werkt nog wel, detail uit uitgebrande delen halen, no way ...
                    Behalve als de donker delen dichtgeslipt zijn (zwart blijft zwart)

                    Meer dan de helft van de informatie zit in de lichtste delen, een 1/16 nog maar in de middentonen, en naarmaten je donkerder gaat slinkt het aantal bits aan informatie.
                    Je kan dus veel meer beeldinformatie uit de lichtste delen halen dan uit de donkerste.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: histogram sony a55 aan, foto's toch vaak te donker

                      Ik moet zeggen dat ik de histogram nog nooit heb bekeken. Ik werk in manueel en pas dan de belichting aan. Met de evf van jouw A55 zie je onmiddellijk wat voor effect dat heeft, dus prijs je gelukkig.

                      Ik ga gewoon op mijn gevoel af en zorg eigenlijk dat ik geen uitgebrande delen heb. Liever 1/3 stop onderbelicht ipv andersom. Detail uit de uitgebrande delen halen is moeilijker dan uit de donkere delen.

                      Het dynamisch bereik van sony sensoren is meestal heel goed, dus in de nabewerking kun je nog veel rechtzetten. En dat hoeft niet per se in raw te zijn, zelfs in jpeg kun je tot 2 stops terughalen, maar dan heb ik het wel over Xfine jpeg wat dichter bij een raw bestand aanleunt dan Fine of Standard. Ik weet niet of je Xfine hebt op je A55, op de A77 in ieder geval wel.

                      Als de vogel volledig wit is gelijk een zilverreiger dan ga ik wel minstens 1 stop onderbelichten. En als je achtergrond te donker is geworden kan je dat nog opentrekken in camera raw.

                      Ik zie aan je instellingen dat je ook manueel werkt, en dat zou ik zo aanhouden. Als ik in een kijkhut ben dan neem ik een bepaald punt waar ik mijn belichting op afstem en dan laat ik de instellingen zo staan. Want soms heb je riet als achtergrond en soms heb je blauwe lucht en als je dan in diafragmavoorkeur bent dan wisselt de belichting te sterk en heb je veel kans op onderbelichting.

                      Heb je zwart en wit in de vogel dan kan je dat nog aanpassen in camera raw, een beetje spelen met shadows/blacks en highlights/whites en het komt wel meestal goed. Met de adjustment brush kan je plaatselijke aanpassingen doen.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment

                      Working...
                      X