Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in Lightroom met XMP bestand.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's in Lightroom met XMP bestand.

    Zijn hier mensen die me kunnen helpen met volgende problemen?
    Sinds gisteren heb ik mijn oudere RAW foto's bewerkt in Lightroom 3 en 4 in Lightroom 5 geïmporteerd,nu is er een probleem en dat is dat ik de bewerkingen
    die ik op deze foto's heb gedaan niet meer kan zien in Lightroom 5,de foto's waren bijna allemaal voorzien van een XMP bestand.
    Nu is mijn vraag is dit normaal of hoe kan ik deze bewerkingen weer zien en wat moet ik doen en hoe?
    Dit was mijn eerste vraag en nu de tweede.
    Sinds vandaag staat in mijn Finder (ik werk met Mac OS X 10.8.5) bij iedere foto die ik bewerkt heb in Lightroom 5 ook een XMP bestand ook al heb ik deze niet toegevoegd
    in of met de bewerking.Wel kan ik de bewerkingen die ik gedaan heb op deze foto's wel zien in Lightroom 5.
    Nu is mijn vraag hoe zou dit komen en hoe kan ik deze verwijderen of mag dat niet?

    Met veel dank voor een antwoord en mogelijke oplossing.
    Vriendelijke groeten van fotokijker.
    Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
    https://vanmeulder.be

  • #2
    Re: Foto's in Lightroom met XMP bestand.

    Oorspronkelijk geplaatst door fotokijker Bekijk bericht
    ...
    Sinds vandaag staat in mijn Finder (ik werk met Mac OS X 10.8.5) bij iedere foto die ik bewerkt heb in Lightroom 5 ook een XMP bestand ook al heb ik deze niet toegevoegd
    in of met de bewerking.Wel kan ik de bewerkingen die ik gedaan heb op deze foto's wel zien in Lightroom 5.
    Nu is mijn vraag hoe zou dit komen en hoe kan ik deze verwijderen of mag dat niet?

    Met veel dank voor een antwoord en mogelijke oplossing.
    Zou het kunnen zijn dat er hier iets is aangevinkt bij jou en bij mij niet?


    Als dit bij jou staat aangevinkt, wordt er een xmp-bestand aangemaakt door LR5, en de wijzigingen zitten (ook?) hierin. Ik hoop op iemand als MTW op dit aan te vullen en tevens je eerste vraag te bekijken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Foto's in Lightroom met XMP bestand.

      Dacht dat het niet aangevinkt stond daar mijn laatste foto's ongeveer een 80 tal gemaakt met Lightroom 5 dit XMP bestand niet hadden bij het begin en nu wel.
      Maar bij het verwerken van een fout die ik maakte in Lightroom 5 heb ik mijn foto's terug in de catalogus moeten zetten en misschien is daardoor
      het vinkje komen aan te staan.
      Maar kan dit XMP bestand kwaad en moet ik dit verwijderen voor wat betreft het later bekijken van de bewerkingen in deze foto's of mag het blijven staan?
      In ieder geval van harte bedankt voor het antwoord.
      En nu afwachten of dit verder kan opgelost worden.
      Vriendelijke groeten van fotokijker.
      Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
      https://vanmeulder.be

      Comment


      • #4
        Re: Foto's in Lightroom met XMP bestand.

        Ik zou ze zeker niet zomaar weg doen, want ik vermoed dat jouw wijzigingen daarin opgeslagen zijn. In principe kun je dit testen:
        1. Ga uit LR5. (Volledig afsluiten met File>Quit)
        2. Verplaats een xmp-bestand naar je desktop, maar noteer wel om welk bestand het gaat.
        3. Start LR5 opnieuw op en ga kijken naar het overeenkomstige bestand (CR2 of NEF of…) dat je in LR5 hebt aangepast. Aanpassingen weg of niet? Indien niet, wat zit daar dan meer in dan in de LR5 database? Indien wel, tja, dan weet je dat ze niet weg mogen, en zet je best het verplaatste xmp-bestand terug waar ie hoort, nl. naast het origineel bestand.
        Ik weet dat bij ACR (tussen Bridge en Photoshop) dit een hele geschikte methode is (verwijderen van het xmp-bestand) om al je aanpassingen teniet te doen, omdat het CR2-bestand (of wat jouw RAW-bestand ook is) op zich niet gewijzigd wordt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Foto's in Lightroom met XMP bestand.

          LesC alle bewerkingen staan nog in mijn foto's(in Lightroom 5) als het XMP bestand weg is,maar toch ga ik de XMP bestanden maar laten staan
          ze benemen nu ook niet zo veel plaats in op de harde schijf.
          Nogmaals bedankt voor het antwoord.
          En nu nog maar wat geduld voor de rest.
          Vriendelijke groeten van fotokijker.
          Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
          https://vanmeulder.be

          Comment


          • #6
            Re: Foto's in Lightroom met XMP bestand.

            Ik begrijp de vraag niet zo goed vrees ik:
            Je zegt dat je foto's die je in LR3 en 4 bewerkt hebt, geimporteerd hebt in Lightroom 5.
            Dat wil zeggen dat je een LR3 en/of LR4 catalogus moet hebben. Het is me niet duidelijk of je daarnaast ook nog een LR5 catalogus had of niet. Indien niet, dan zou je gewoon de eerste keer dat je je LR3 catalogus opent in LR5, de mogelijkheid krijgen om deze up te graden naar LR5 formaat en dan heb je meteen al je bewerkte foto's in een (upgedate) LR5 catalogus. Indien wel, dan had je de oude LR3/4 catalogus kunnen importeren in de bestaande LR5 catalogus via Bestand > Importeren uit een andere catalogus. Deze menu-opdracht neemt alle metadata en ontwikkel-informatie uit je oude catalogus over (en je krijgt dan de optie om de je bestanden te laten staan waar ze vroeger stonden of ze te kopiëren naar een nieuwe locatie).
            Ik meen uit je uitleg te begrijpen dat je gewoon de oude foto's (in plaats van de oude catalogus) hebt geïmporteerd in je (al dan niet bestaande of nieuwe) catalogus en rekent op XMP om de bewerkingen mee te nemen. Dat is echter verre van optimaal, omdat niet alles in XMP opgeslaan wordt: zo bevat XMP geen informatie over vlaggen, over virtuele kopieën, over verzamelingen en ook niet over de ontwikkelhistoriek (enkel het eindresultaat).
            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's in Lightroom met XMP bestand.

              Inderdaad zo is het gebeurd MoreThanWords,en nu heb ik me al suf gezocht naar die oude catalogussen
              maar blijkbaar ben ik diegene die ik nodig heb vergeten te bewaren of is deze nergens te vinden.
              Kan ik nu nog iets bij regelen of moet ik mijn foto's indien nodig allemaal terug bewerken?
              Van harte bedankt voor het antwoord.
              Vriendelijke groeten van fotokijker.
              Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
              https://vanmeulder.be

              Comment


              • #8
                Re: Foto's in Lightroom met XMP bestand.

                Heb je al eens gezocht op een .lrcat bestand? Voor Mac kan ik je ook zeker het gratis programma EasyFind aanraden. Te vinden bij macupdate.
                Bij mij op Mac zitten die in HardeSchijf/Gebruikers/Mijngebruikersnaam/Afbeeldingen/Lightroom
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's in Lightroom met XMP bestand.

                  Heb hier juist alles doorzocht maar niets gevonden.
                  Nogmaals bedankt .
                  Vriendelijke groeten van fotokijker.
                  Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
                  https://vanmeulder.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's in Lightroom met XMP bestand.

                    Bij mijn nieuwe bewerkingen van foto's die ik zojuist deed krijgt mijn foto ook een XMP bestand mede ook al is
                    Automatically write changes into XMP niet aangevinkt(gebruik wel de nederlandse versie van Lightroom 5.2)
                    Maar in het Bibliotheek scherm staat wel bij "EXIF en IPTC - Metagegevens - Secundaire bestanden" XMP bij,is dit normaal
                    Zou ik nu nog iets moeten uitvinken of misschien aanvinken kweet het niet meer maar vroeger had ik dit niet.
                    Wel moet ik er bij zeggen dat ik mijn foto's verplaats met het verschuiven van de ene map naar de andere,waarna ik toestemming moet
                    geven of dit wel mag.Maar heb dit altijd al zo gedaan.
                    Bedankt voor een antwoord.
                    Vriendelijke groeten van fotokijker.
                    Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
                    https://vanmeulder.be

                    Comment

                    Working...
                    X