Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

exporteren in lightroom 5; voldoet niet aan uw limiet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • exporteren in lightroom 5; voldoet niet aan uw limiet

    Ik wil een aantal bestanden exporteren om te plaatsen op mijn Iphone.

    In het exportmenu bij bestandsinstellingen stel ik volgende in
    • afbeeldingsindeling: Jpeg
    • kleurruimte: sRGB
    • bestandsgrootte beperken tot: 400K

    Voor een aantal van de geselecteerde bestanden krijg ik de melding "lightroom kan geen jpg bestand aanmaken dat voldoet aan uw limiet van 400kb"
    Het vreemde is dat er toch een aantal volgens deze instelling worden geëxporteerd. Het zijn allemaal DNG bestanden met een resolutie van 6000/4000, gemaakt met dezelfde camera op dezelfde dag.

    Is er iemand die mij dit kan verklaren en/ of een oplossing heeft ?

  • #2
    Re: exporteren in lightroom 5; voldoet niet aan uw limiet

    Kun je, naast 400KB ook een maximale lengte (bv 1000px) ingeven? Het zou namelijk kunnen dat LR de bestanden op 6000x4000 probeert te houden, terwijl dat voor een iPhone niet echt nodig is. Ik probeer maar te verklaren, hoor...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: exporteren in lightroom 5; voldoet niet aan uw limiet

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Kun je, naast 400KB ook een maximale lengte (bv 1000px) ingeven? Het zou namelijk kunnen dat LR de bestanden op 6000x4000 probeert te houden, terwijl dat voor een iPhone niet echt nodig is. Ik probeer maar te verklaren, hoor...
      Ik heb jou suggestie net uitgeprobeerd en dat werkt inderdaad.
      Blijkbaar moet je in het exportmenu eveneens de afbeeldingsgrootte aanvinken en dan B / H kleiner instellen dan de oorspronkelijke grootte.
      Ik begrijp het mechanisme niet helemaal maar dat zal wel aan mezelf liggen zeker.

      Bedankt voor de tip.

      Comment


      • #4
        Re: exporteren in lightroom 5; voldoet niet aan uw limiet

        Blij dat mijn tip geholpen heeft!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: exporteren in lightroom 5; voldoet niet aan uw limiet

          De compressie van een JPG kan maar beperkt gebeuren. Als je een 12 Megapixel-foto (standaard bv. 5 MB groot) wil persen in een doosje van 400kB dan kan het inderdaad dat dat niet lukt. Als je de resolutie verkleint zal het dan beter lukken.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: exporteren in lightroom 5; voldoet niet aan uw limiet

            Het hangt er van af wat er in je foto te zien is: een foto van (overdreven voorbeeld) een grijskaart zal wel kunnen gecomprimeerd worden tot 400 kb terwijl een foto waar heel veel detail in zit niet zal gecomprimeerd kunnen worden. Maar exporteren met zo'n verkleining van bestandsgrootte zal de kwaliteit gevoelig negatief beïnvloeden. Wanneer je immers een maximumgrootte kiest, wordt de kwaliteit de variabele factor (je kan die optie dan ook niet meer kiezen) en hoe groter de afmetingen van de originele foto en hoe kleiner het aantal kB waar je naartoe wil, hoe meer er gecomprimeerd moet worden. Dus, zoals al aangegeven, best ook de grootte zelf wat verminderen anders krijg je een heel grote foto van héél slechte kwaliteit :-)
            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

            Comment


            • #7
              Re: exporteren in lightroom 5; voldoet niet aan uw limiet

              Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
              hoe groter de afmetingen van de originele foto en hoe kleiner het aantal kB waar je naartoe wil, hoe meer er gecomprimeerd moet worden. Dus, zoals al aangegeven, best ook de grootte zelf wat verminderen anders krijg je een heel grote foto van héél slechte kwaliteit :-)
              OK begrepen.
              Ik ging er van uit dat de grootte automatisch mee kleiner werd gemaakt.

              Aan allen bedankt voor de uitleg.

              Comment

              Working...
              X