Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe audiorecorder.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe audiorecorder.

    Bij video-opname hoort ook het juiste geluid.
    Dikwijls wordt er gebruikt gemaakt van audiorecorders om het geluid of de muziek zo zuiver mogelijk op te nemen. Voor een amateur althans.
    De kwaliteiten van de Zoom H1, H2 en H4 zijn bekend. Zelf werk ik tot volle tevredenheid met een Olympus LS-5 PCM.
    Een probleem bij de montage is het synchroniseren van het geluid met het beeld. tot op 1/25 sec nauwkeurig.
    Dit is soms omslachtig en tijdrovend voordat je het juiste geluid onder het juiste beeld gekregen hebt..

    Zoom had een leuke oplossing met de Q3 omdat deze gelijktijdig ook videobeelden kon opnemen, weliswaar in kleine resolutie van 640 x 480 pixels. Maar het hielp.

    Het goede nieuws is dat zowel Zoom als Sony een audiorecorder van hoge kwaliteit uitgebracht hebben die tegelijk ook 1920x1080 beelden maakt.
    Niet dat die beelden je videocamera of DSLR gaan vervangen. Maar als hulp bij de synchronisatie van de beelden met je hoofdcamera('s) zullen ze hun goede dienst bewijzen.
    Tevens heb je dan ook beelden die je eventueel kan gebruiken om moeilijke overgangen te overbruggen.

    Referentie ZOOM Q3HD en SONY HDR-MV1
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

  • #2
    Re: Nieuwe audiorecorder.

    Je kan wel veel minder opnemen.
    Met mijn grootste SD-kaart met het zwaarste opname formaat kan ik meer dan 8u geluid opnemen. (zoom H2n)
    Met video erbij zou dit VEEL minder zijn.

    Opname H2n.
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe audiorecorder.

      Het is waar dat je minder "tijd" krijgt op een kaartje.
      Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik noch nooit een opname van meer dan 30 minuten gemaakt heb. Uitgezonderd een testje.
      'k Heb naar Opname H2n geluisterd. Dat is prachtig gedaan. De muziek is goed ook maar de opname is heel zuiver. Je hoort soms wel de mensen ritselen.
      Dat is enerzijds "ongewenst" maar betekent ook dat die H2n heel zuiver registreert.

      Het zijn toch machtige machientjes hé. Dit amateurtoestel ben ik nog tegengekomen.
      Last edited by Skitch; 8 december 2013, 21:56.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe audiorecorder.

        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        De opname is heel zuiver.
        Voor de aankoop van dit toestel had ik mij even geïnformeerd op homerecordings.be. (BD voor geluidsopname)
        Bij mijn vraag "welke recorder voor harmonieorkest" kreeg ik de H2n voorgesteld door verschillende gebruikers.
        Er kwam echter een vrij lange discussie dat het niet mogelijk was om met dit toestel een fatsoenlijke opname te maken.

        Een jaar later deze opname geplaatst.
        Er waren gebruikers die niet konden geloven dat dit met de H2n opgenomen was.

        Heel tevreden over dit relatief goedkope toestel.
        Enige minpunt vind ik dat het een beetje lomp staat op een DSLR...
        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe audiorecorder.

          Ikzelf had vroeger de Zoom H4N maar ben overgestapt naar Tascam DR-40. Deze 2 toestellen hebben allebei XLR-ingangen, zodat ik een perch of ontvangers (van zendertjes) kan aansluiten. Voor audio voor video is de Tascam even goed als de Zoom, als je er muziek mee wil gaan opnemen als muzikant heeft de Zoom meer opties. Maar ik koos dus voor de goedkoopste vermits het voor video niet uitmaakt. Tot nu toe heel tevreden. Ikzelf heb nog nooit problemen ondervonden met 25fps en het niet synchroon lopen van klank, wel bij Nikon die aan 24fps draait.

          Een tip, voor interviews of zo: cut niet te snel. Laat alles zo lang mogelijk lopen, dan hoef je maar 1 keer klank synch te leggen.
          Nog een tip: Neem op rond de -6db, het mag (moet) af en toe pieken (peak) maar niet constant. Zo krijg je mooie aangename klank, niet te luid, niet te zacht, over de hele lijn.

          Maar! Een heel stom trucje : klap gewoon je handen tegen elkaar in beeld en roep take 1 (of 2,3,4,...).
          - zo hoef je het beeld waar de handen elkaar volledig raken (zoals een clapperboard) enkel gelijk te leggen met de piek in je audiowaveforms, of makkelijker nog: leg de pieken van de (slechte) DSLR-klank gelijk met de pieken van de audiorecorder klank en knip later de DSLR-klank weg.
          - je kan in plaats van je handen ook deze handige app gerbuiken op smartphone of tablet: https://itunes.apple.com/nl/app/digi...543700859?mt=8
          - Wil je het nog sneller aanpakken kan je synchronisatiesoftware downloaden, genaamd "Plural Eyes". Deze vergelijken ook de audiorecorderklank en de dslr-klank aan een snel tempo. Zo is je klank vlot gesynchroniseerd. Let op, het heeft wel z'n prijs... http://www.redgiant.com/products/all/pluraleyes/

          Ik weet niet of je iets hebt aan deze informatie, misschien was je er al van op de hoogte, maar dan hebben andere lezers er sowieso nog baat bij.
          www.ilona.tv

          Comment

          Working...
          X