Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

16 bits of 8 bits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 16 bits of 8 bits

    Ben bezig met LR 5.2 een boek samen te stellen het werk prima alleen mis ik één ding...
    ik had graag bij de foto's een slagschaduw gezet en heb ik bij LR nog niet gevonden heb wel PE 12 en deze heeft ruime keuzes als het om schaduwen en kaders gaat, maar die zet foto's steeds om van 16 bits naar 8 bits mijn vraag is nu geeft dat bij de afdruk van het boek een verschil in kleurdiepte of iets anders?

  • #2
    Re: 16 bits of 8 bits

    Kunnen de devices/diensten die je gaat gebruiken voor het afprinten het aan om in 48 bit (3x 16bit) kleurdiepte te printen?

    http://www.steves-digicams.com/knowl...-printers.html

    Comment


    • #3
      Re: 16 bits of 8 bits

      Als je een foto exporteert uit LR naar jpg wordt deze ook 8 bits
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: 16 bits of 8 bits

        @ regulus het boek zou afgedrukt worden bij Blurb ik heb er daar al laten afdrukken maar ik vond dat de foto een schaduw mocht hebben vandaar dat ik dat doe in EL 12
        @ zunoel ik had mij ergens laten wijs maken telkens je een jpg bewerkte en nog eens bewerkte en nog eens... de kwaliteit minder werd en dacht dan als ik er dan nog ne schaduw zou bij zetten dat het zou af nemen van de kwaliteit mss wel een stomme redenatie...

        Comment


        • #5
          Re: 16 bits of 8 bits

          De kwaliteit van een jpg neemt alleen af als je telkens het origineel gaat overschrijven, maar niet bij een Save as… (Bewaar als…).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: 16 bits of 8 bits

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            De kwaliteit van een jpg neemt alleen af als je telkens het origineel gaat overschrijven, maar niet bij een Save as… (Bewaar als…).
            Ook bij een Save as neemt de kwaliteit af : bij elke Save is dat het geval. Ook bij een Save as wordt de foto opnieuw gecomprimeerd, en verlies je dus een deel van de kwaliteit. Dus elke keer dat je een JPG opent en terug wegsaved naar JPG heb je het zitten. Gewoon een foto openen verandert niets aan de kwaliteit.
            Dat is 1 van de voordelen van Lightroom, omdat die altijd uitgaat van het originele bestand (ook als je vertrekt van een JPG). Een JPG is inderdaad max. 8 bit, dus moet Lightroom bij exporteren overgaan naar die "resolutie". Maar bv. bij Lightroom telkens exporteren, en die nieuwe foto inlezen en na aanpassing terug exporteren zal dus de kwaliteit verlagen...

            Als je 16 bit wil gebruiken, zal je moeten overgaan naar TIFF, maar die bestanden zijn uiteraard veel groter...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: 16 bits of 8 bits

              Bedankt voor deze correctie, Polleke!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: 16 bits of 8 bits

                @ polleke bedankt voor de duidelijke uitleg... dus als ik een raw bewerk in LR en een kader of schaduw wil bij zetten via EL zal deze hem om zetten in TIFF en het beste is dan nadien te behouden als TIFF om dan terug inladen in LR om dan verder te gaan met mijn boek, oef
                Bij bestaande JPG is er geen andere weg dan de kader of schaduw bij zetten en deze dan te saven...

                Comment


                • #9
                  Re: 16 bits of 8 bits

                  Oorspronkelijk geplaatst door freddy47 Bekijk bericht
                  @ polleke bedankt voor de duidelijke uitleg... dus als ik een raw bewerk in LR en een kader of schaduw wil bij zetten via EL zal deze hem om zetten in TIFF en het beste is dan nadien te behouden als TIFF om dan terug inladen in LR om dan verder te gaan met mijn boek, oef
                  Bij bestaande JPG is er geen andere weg dan de kader of schaduw bij zetten en deze dan te saven...
                  Het hangt natuurlijk af van de instellingen, maar standaard communiceert Lightroom met Photoshop via Tiff (of rechtstreeks met de ACR, als dat mogelijk is). Hoe het met elements gebeurt, weet ik niet, maar ik vermoed hetzelfde. Zolang je in 16 bit blijft werken, en niet comprimeert (toch niet op de lossy manier van een JPG) is er geen probleem. De omzetting naar 8 bit JPG stel je best zo lang mogelijk uit : dan hou je de beste kwaliteit. Maar eigenlijk doet Lightroom dat automatisch, omdat die uiteindelijke jpg maar wordt aangemaakt bij het exporteren. Lightroom is een "niet"-destructief programma : dus het bronmateriaal blijft normaal onaangeroerd (of dat RAW is of JPG speelt geen rol).
                  Dat is ook de reden dat je met Lightroom niet alles kan doen. BV in lagen werken en meerdere foto's samenvoegen is heel moeilijk als de bewerkingen enkel via die database kunnen gebeuren...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment

                  Working...
                  X