Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax IST D ervaringen gevraagd.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax IST D ervaringen gevraagd.

    Ik lees hier heel veel berichten over de Nikon D70 en de Canon EOS 300 D maar vergeten we niet een belangrijke deelnemer in de DSLR race n.l. de Pentax IST D. Er schijnt een 2e versie uit te komen in de herfst die zeker ook in prijs concurerend zal zijn. Ik heb de IST D al eens in handen gehad en ik vond het een pracht ding. Heeft iemand meer ervaring met deze camera.

    Leo
    Pentax K10D

  • #2
    Blijkbaar zijn er nog niet veel Pentax istd bezitters?

    Als Pentax nu eens de prijs op het nivo van Canon en Nikon brengt, dan zou het aantal aanhangers wel wat groeien...

    Ondertussen verliest Pentax zienderogen marktaandeel, want eens gekozen is de koper gebonden aan 'zijn' merk wegens de investering aan lenzen.

    Ik ben toch ook wel geïnteresseerd in de resultaten van Pentax.
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

    Comment


    • #3
      Ik heb goede dingen over de Pentax gehoord en gelezen. Toch vind ik het heel nadelig dat er (nu nog) alleen Pentax lenzen beschikbaar zijn; ik begreep wel dat Sigma met een serie bezig is. De 2e handsmarkt is klein, de lenzen specifiek, dus ook al zou het de allerbeste cam zijn, dan nog kocht ik hem niet.

      Comment


      • #4
        Ik vind het nogal onjuist te beweren dat er op de tweedehandsmarkt weinig Pentax glas zou te vinden zijn; Ik denk dat het aanbod net het grootst is, alleen vind je er veel minder 'specialekes'. In elk geval, de prijzen van 2dehands Pentax lenzen zijn heel laag, en volgens mij zou dat één van de punten moeten zijn die in acht genomen worden: je betaald dan wel meer voor de body, maar dat spaar je dan weer uit in lenzen...

        Voor de rest vind ik de ist D een heel knap toestel: Pentax is nog altijd synoniem voor ergonomie, en de ist D bewijst dat eens te meer. Ik heb het toestel al verschillende malen in handen gehad en telkens was ik verwonderd over het feit hoe logisch alle knoppen zitten en hoe snel je er mee weg bent.
        Andere voordelen in een notedop: grote en heldere zoeker (zeker in vergelijking met EOS 300D en D70), compact maar toch handelbaar, gebruik van AA-batterijen, heel solide en mooi afgewerkt.

        Nadelen: geen USM od., geen IS (zou gemakkelijk opgelost zijn als je het inbouwt in de body alla Minolta - geruchten gaan dat de opvolger van de ist D die normaliter geïntroduceerd zou worden met de PhotoKina dat wel zou heben)...

        Tip: als je je zou laten verleiden door de ist D, bestel er dan meteen de 16-45 DA bij: is 24-70 equivalent, goedkoop in vgl. met de concurrentie en héél scherp naar het schijnt (op het niveau van de Canon 17-40 L voor minder dan de helft van de prijs)...

        Last but not least: Pentax heeft heel mooi glaswerk dat de vergelijking gemakkelijk doorstaat met de concurrentie en ze soms zelfs overklast. Vb daarvan zijn de Ltd series, de DA's (er is een 14mm DA op komst waar nu al heel lovend wordt over gesproken), de FA*-kes en de 50 f/1.7 wordt algemeen beschouwd als één van de scherpste 50mm ooit uitgebracht, en die kun je tweedhands oppikken voor 25€...
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          iemand heeft zo'n beetje de pro's en con's op een rijtje gezet : http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/pentax-istd.shtml

          IK spreek me er niet over uit, ik vermeld enkel de review

          Christiaan
          Fuji Digitaal fototoestel

          Comment


          • #6
            Whoops! wou eventjes een taalfoutje in mijn reply aanpassen, nou is ie verdwenen. Hmm in't vervolg maar eens beter uit m'n doppen kijken!

            MarcFoto
            Kun jij me dan es in de goede richting wijzen? Want zo veel Pentax materiaal vind ik nu toch ook niet op het net. Zo'n 50 f/1.7 voor 25€ zie ik best wel zitten.
            Sony Nex 5

            Comment


            • #7
              Originally posted by Gsuske
              Whoops! wou eventjes een taalfoutje in mijn reply aanpassen, nou is ie verdwenen. Hmm in't vervolg maar eens beter uit m'n doppen kijken!

              MarcFoto
              Kun jij me dan es in de goede richting wijzen? Want zo veel Pentax materiaal vind ik nu toch ook niet op het net. Zo'n 50 f/1.7 voor 25€ zie ik best wel zitten.
              Weet er hier in Antwerpen verschillende staan...
              De foto's op je fotoalbum, zijn die gemaakt met de *ist D?
              Er zitten een paar heel knappe tussen...
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                Bedankt
                Nee die zijn niet gemaakt met de Pentax *ist D.
                Die dateren nog van mijne Olympus C-4OOOZ.

                Sony Nex 5

                Comment


                • #9
                  Voor de mensen die een Pentax dsrl overwegen, heb nog glaswerk te koop, manuele focus en vaste brandpunt, alles mag zelfs weg voor 200 euro !

                  http://foto.2dehands.be/markt/foto_lens/standaard/5723042.html
                  Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

                  Comment


                  • #10
                    Mijn Pentax ME super van 1980(!!!!) was in ieder geval een pracht camera ( en nog!!)Kan ik de lenzen die ik daarvan nog heb zoals een Chinon 28 mm, een Sigma 35/70 zoom, en een Panagor 80/210 zoom allen met de K bajonet gewoon gebruiken op de Ist D?Let wel , het zijn lenzen uit de tachtiger jaren.

                    Leo
                    Pentax K10D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by leoverhagen
                      Mijn Pentax ME super van 1980(!!!!) was in ieder geval een pracht camera ( en nog!!)Kan ik de lenzen die ik daarvan nog heb zoals een Chinon 28 mm, een Sigma 35/70 zoom, en een Panagor 80/210 zoom allen met de K bajonet gewoon gebruiken op de Ist D?Let wel , het zijn lenzen uit de tachtiger jaren.

                      Leo
                      Het antwoord is éénduidig ja. Je hebt wel geen Tv en P mogelijkheid en natuurlijk ook geen AF, maar dat had je ook niet op je ME-Super nietwaar?
                      Zo, en doet die ME het nog goed? Heb zelf nog een MX'ke (°1978) dat het nog perfect doet...
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        Dat is fijn om te weten en zeker het overwegen waard om te kiezen voor de Pentax. Nu maak ik mijn foto's met een Fuji 4900 zoom wat ik ook een goede camera met veel mogelijkheden vind maar die super trage autofocus daar wordt ik niet goed van. Met m'n ME Super kon ik iedere meeuw uit de lucht plukken maar met een Digitale camera als de Fuji 4900 zoom( nieuwprijs Fl. 2600,-- !!!!!!) kan dat nauwelijks.

                        Leo
                        Pentax K10D

                        Comment


                        • #13
                          Mijne K2 heeft vorig jaar de geest gegeven , ik heb op punt gestaan om via internet iemand de zijne over te kopen... Ik heb het toch maar niet gedaan omdat het toch MIJNE camera niet meer zou geweest zijn... jammer jammer want ik heb daar leuke tijden mee beleefd en ik zal hem ook nooit wegdoen ook al kan ik er geen foto meer mee nemen

                          Erwin
                          Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                          http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by erwin
                            Mijne K2 heeft vorig jaar de geest gegeven , ik heb op punt gestaan om via internet iemand de zijne over te kopen... Ik heb het toch maar niet gedaan omdat het toch MIJNE camera niet meer zou geweest zijn... jammer jammer want ik heb daar leuke tijden mee beleefd en ik zal hem ook nooit wegdoen ook al kan ik er geen foto meer mee nemen

                            Erwin
                            Het is naturlijk maar te zien hoe hard je eraan gehecht bent en welk probleem de camera juist heeft, maar Pentax herstelt die nog...
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • #15
                              Mijn ME Super met motordrive is gewoon een prima toestel en een pracht camera om erbij te houden, prachtig klein formaat en een nog steeds tip top in orde. Ik vraag mij af of de digitale opvolger het ook zo lang uit houdt.

                              Leo
                              Pentax K10D

                              Comment

                              Working...
                              X