Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotoshoot in kathedraal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotoshoot in kathedraal

    Hallo,

    ik weet niet of ik deze topic in de juiste rubriek heb geplaatst...
    Ik ben gevraagd om een fotoshoot te nemen van een viering in de kathedraal van Antwerpen voor iemand uit de familie.

    Ik heb dit nog nooit gedaan en nu is mijn vraag of iemand me wat nuttige tips kan geven.
    Zal er een uurtje op voorhand zijn om toch wat te testen mbt instelling van het toestel / flits.
    Zou manueel willen fotograferen omdat ik dan de meeste zaken vlot kan bijstellen idn of is het beter om met een voorkeurinstelling te fotograferen (Av-T)?

    Ik bezit
    canon EOS 7D
    24-105 f4 L USM
    100-400 f4 L USM
    speedlight 580 EXII met bouncekap

    Toch enkele vragen mbt de instellingen
    - Ik zou de flits op het toestel willen zetten, lijkt met het meest handige kan idn nog altijd de flits afzonderlijk gebruiken
    - Hoe de flits instellen, op 1ste of 2de gordijn?
    - De minimale sluitertijd zou ik op 1/60 willen houden (is voor mij nog doenbaar om uit de hand te trekken)
    - De maximale sluitertijd mag niet meer dan 1/250 zijn dacht ivm de synchronisatie klopt dat?
    - Is het een probleem als het diafragma vb op f11 wordt gezet als je flits of is dan de foto normaal nog goed belicht?
    - wat beterft de WB, deze het best handmatig instellen of op een bepaalde lichtbron (weet niet met wat het overeenkomt in een kathedraal) of beter op AWB zetten?

    mochten jullie nog andere nuttige tips hebben, hoor ik het graag

    mvg

    Wim

  • #2
    Re: fotoshoot in kathedraal

    1) welke viering is het ? Afhankelijk van het onderwerp is de mise-en-scene wel belangrijk.
    2) Vraag aan de opdrachtgever wat hij zelf wil en waar deze zeker foto's van wilt .... Familie, vrienden, koppen, groepen ... bepaalde acties tijdens de viering ?
    3) Spreek eventueel eerst even af met de pastoor en vraag hem in functie van vraag 2) wat eventueel kan, niet kan, wat moeilijk ligt, .... Niets is plezanter dan te werken op afspraken en kennis van zaken, dingen die gaan gebeuren ....
    4) nu pas kijken hoe je dit kan invullen met je materiaal ? Als je mensen wil losmaken van de achtergrond zal je een kleine DOF moeten hebben, dus een groot diafragma ...
    Is het gebruik van flash aan te raden ? Indien ja, hoe ga je die gebruiken, als invulflash, bouncing ....? In dfiete allemaal vragen die je best stelt nog voor het uurke dat je voor de viering bent. Nu als eens gaan kijken. Wel op hetzelfde tijdstip als kan van de eigenlijke viering. Je kan dan ook zien waar je dan het beste kan staan voor wat lichtinval betreft. Je moet het maar hebben dat je juist staat tov van een enorm brandglas waar de zon voluit op schijnt en dat je de viering tegenlicht moet fotograferen ... omdat je nu eenmaal op de dan verkeerde plaats staat.
    Je wit-balans ? Speelt totaal geen rol. Trek je foto's in NEF-formaat (RAW voor Canon) en dan kan je alle kanten op.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: fotoshoot in kathedraal

      Voor zo'n foto's gebruik ik lichtsterke lenzen (f2,8 zoomlenzen) en hoge iso, alleen als ik dan nog geen aanvaardbare foto's krijg omdat het toch te donker is zal ik de flitser gebruiken.
      Werk zeker niet met kleine diafragma-openingen en de laagst mogelijke iso, want dan is alleen wat er op de voorgrond van de foto staat (keihard) belicht, en krijg je een zo goed als zwarte achtergrond.
      Op zo'n foto's zie je zelfs niet waar ze gemaakt zijn.

      Is het buiten licht of donker terwijl je die foto's moet maken?
      Als het buiten donker is, dan heb je binnen ook zeker minder licht, dan zal de iso wel heel hoog moeten, zeker als je met een f4 lens moet werken.
      Deze foto's zijn allemaal zonder flits gemaakt, maar met een lichtsterkere lens en een camera die op hoge iso toch merkbaar beter presteert dan een 7D: http://barthuysmans.smugmug.com/Sint...ers-Sint-Jozef .
      (Voor de EXIF klik je onder de foto op "i" .)
      De witbalans stond op automatisch omdat daarmee de sfeer het beste wordt weergegeven, maar dat is mijn persoonlijke keuze, voor anderen moeten de kleuren misschien altijd "juist" zijn (wat is juist, de kleuren die je dan ziet, of de kleuren zoals ze er in een studio uit zouden zien?).

      Het grootste probleem zijn verschillende soorten lichtbronnen door elkaar, langs de ene kant komt er misschien daglicht door de (gekleurde) ramen, en binnen zijn er lampen (meestal ook niet allemaal dezelfde kleurtemperatuur), als je daar nog eens een flitser bij gaat zetten met een andere kleurtemperatuur, dan krijg je personen die aan de ene kant misschien de juiste kleur hebben, maar aan de zijkanten een compleet andere kleurtemperatuur.
      Dat is onmogelijk te corrigeren, daarom probeer ik de flitser zoveel mogelijk te vermijden in zo'n omstandigheden.
      Maar als het echt te donker is, dan heb je geen andere keuze.
      In dat geval werk je niet op de laagst mogelijke iso, maar op een iso-waarde waarop je camera nog net aanvaarbare resultaten levert (dat zal iso 800-1600 zijn voor je 7D).
      Als je dan met vrij grote diafragma-openingen werkt dan wordt de flitser niet de hoofdlichtbron, het wordt invullicht.
      Daardoor krijg je nog wat van de "omgeving" te zien achter de personen die je fotografeert.
      Zonder die omgeving krijg je personen wel op de foto, maar heb je niet de sfeer die er bij hoort.
      Op lage iso en met een kleine diafragma-opening krijg je zo'n foto's waarop je niet ziet waar ze gemaakt zijn.

      Vraag zeker vooraf waar je mag komen, zodat de pastoor niet kwaad moet worden omdat je in zijn weg staat.
      Op een viering van ons tante non (50 jaar non, die foto's mag ik spijtig genoeg niet vrij op de website zetten, ze staan er op, maar met wachtwoord voor de familie) mocht ik bijvoorbeeld links en rechts van het altaar komen, maar ik mocht er niet langs voor passeren, daarvoor moest ik helemaal langs achter in de kapel rondwandelen (dan kan je ondertussen nog foto's maken van de personen die daar zitten).
      Als je niet flitst, dan verstoor je de viering ook veel minder, en als je camera dan ook nog de mogelijkheid heeft om de sluiter stiller te maken, dan heb je ook niet altijd dat "klak" geluid dat door de hele kerk galmt.

      Als het over RAW of jpeg gaat, ik maak al mijn foto's altijd in jpeg...

      Het is eigenlijk niet de gemakkelijkste opdracht die je hebt gekregen, de omstandigheden in een kerk zijn zelden ideaal.
      Probeer gewoon aanvaardbare foto's te maken, de perfecte foto's maak je in een studio met perfect licht, de foto's die je tijdens die viering maakt zullen technisch niet zo perfect kunnen zijn, probeer daarom zoveel mogelijk de sfeer van het gebeuren in beeld te brengen, dat is veel belangrijker dan technisch perfecte foto's.
      Als er dan wat ruis in de foto's zit, of ze zijn niet allemaal 100% scherp, dan is dat doorgaans ook geen probleem, want er worden toch zelden grote afdrukken gemaakt van foto's die je tijdens zo'n viering maakt.
      Van een iso 1600 foto die uit een 7D komt kan je probleemloos een 20x30cm afdruk maken, de kwaliteit is daarvoor goed genoeg.
      Als er dan toch net iets teveel ruis in de foto zou zitten, dan kan je die vrij gemakkelijk verminderen met een goede plug-in in je fotobewerkingsprogramma (ik gebruik Topaz Denoise).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: fotoshoot in kathedraal

        Hey Bart en Purlut,

        Hartelijk dank voor de info,
        Daar kan ik zeker mee aan de slag!
        Ik zal achteraf wel enkel foto's posten van die viering.

        Thx

        Wim

        Comment


        • #5
          Re: fotoshoot in kathedraal

          @Bart Huysmans,
          Bart, ik heb met be- en verwondering naar jouw foto's van het afscheid van de nonnen gekeken. Wat je daar laat zien geeft een prachtige evocatie van het afsluiten van een tijdperk. Niet alleen het afscheid van deze nonnen, maar van dit tijdperk. Het zal zo nooit meer worden. Je ziet het al op de foto's van de kinderen. Hoe onwennig zij erbij zitten. Zij hebben dit nooit gekend en zullen het ook nooit meer meemaken. De enigen die het beleven alsof het echt is zijn de 4 blozende nonnen op een rijtje. Ook prachtig is de ronde tafel met de 4 nonnen met de dikke pastoor met een fruitsapke. Voor hen is het nog ernstig. Bij de helpers in de zaal zie je al de knipoog.
          Dit is archiefmateriaal.
          Mooi gedaan. Jan.

          Comment


          • #6
            Re: fotoshoot in kathedraal

            zoveel mogelijk met lichtsterke lenzen werken, en als je moet flitsen, vanuit Aperture priority, zodat de flits enkel als invulflits werkt, inplaats van dat hij het bestaande licht dreigt over te nemen... flitsen: recht toe, recht aan zonder bounce kap... je kan in een kerk erg moeilijk bouncen...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: fotoshoot in kathedraal

              Wat je nodig hebt is een statief. Neem evt foto's met een afstandsbediening.
              Met een 70-200 is zou ik nooit onder 1/200 gaan
              Als je portretfoto's maakt kan je evt een fits gebruiken, maar ik zou dit zoveel mogelijk vermijden:
              1 omdat je de viering niet wil storen
              2 omdat de ruimte zodanig groot is dat er altijd wel een plek in je foto onderbelicht zal zijn.
              Wat lichtsterk betreft: In een kerk is 2.8 vaak al aan de donkere kant...
              50mm 1.4?

              tip:
              Huis van God. De kathedraal van Antwerpen is een van de meesterwerken van de gotische architectuur. Laat je verrassen door de brede waaier van onze initiatieven voor mensen met elke mogelijke achtergrond.

              bezoek de plaats van te voren, o.a. lke weekdag dag open van 10 tot 17, +zaterdag en zondag.

              na 5. min ter plaatse heb je al je antwoorden...
              en bezoek tegelijk ook grobet daar vlak bij
              Last edited by wouterc; 12 december 2013, 00:40.

              Comment


              • #8
                Re: fotoshoot in kathedraal

                Met jouw materiaal zou ik gaan voor die 24-105.

                Manuaal werken. Toestel op 1/30 of 1/60. Ik durf soms wel tot 1/15 gaan (om het omgevingslicht te laten meespelen). Flits in de bouncestand en TTL. Iso 400 of 800. Diafragma 5.6.
                Continu je belichting in de gaten houden en bijsturen.

                Dit is mijn manier van werken, nog geen problemen mee gehad. Nog nooit iemand gehad die zegt van eeeeeh die flitsfoto's. Het is een relatief veilige manier van werken en ik weet op dat moment wat ik aan het doen ben. Dus nooit met diafragmavoorkeuze of programmaautomaat werken.

                En voor alle zekerheid: oefenen, bij je thuis, ga eens naar die kathedraal maak testopnames, wacht niet tot een uur van tevoren, als je het dan nog moet gaan leren kom je te laat. En zoals reeds eerder vermeld: alle in RAW.

                Comment


                • #9
                  Re: fotoshoot in kathedraal

                  Vorig jaar in mei heb ik een fotoshoot gedaan in een kerk. Het was een heerlijke voorjaarsdag, de zon scheen buiten maar in de kerk is het altijd donker. Op een moment kwam toch een streep zon door een raam en viel heel mooi op het model.
                  Het contrast was echter te groot voor de 7D (met de 100mm F2.8L IS).
                  Resultaat was uitgebeten lichte delen.
                  De 5D is hier veel beter in! Als het mogelijk is, leen of huur een FF camera.

                  Groeten,

                  Arno
                  Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

                  Comment

                  Working...
                  X