Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hdr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hdr

    Alle meningen over mijn poging en tips voor verbetering zijn welkom...

    Gebaseerd op 3 foto's, focal length 25, f 20, exposure 0,6 1/6 en 2,5.
    Bewerking in Photomatix en Aperture 3


    Last edited by Divegypsy; 6 december 2013, 11:34.

  • #2
    Re: Hdr

    oei oei

    tip 1 gebruik HDR wanneer het nodig is...
    en probeer Hdr te gebruiken zodat het niet opvalt

    tenzij je een bepaalde sfeer wilt creëren maar dan moet je gaan tonemappen

    Nu over deze foto kwa bewerking...

    1 woord! SLECHT
    je hebt halo's witte randen rond je onderwerp
    je structuur is veel te hoog
    de belichting zit niet gelijk (wat de bedoeling is van HDR)

    kzou zeggen zet eens Drie linkjes met je orginele foto's ;-)

    commentaar over de "foto" geef ik niet want je had het toch enkel en alleen over de bewerking hé?
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: Hdr

      Hmm, ok, laat me even proberen om hiermee aan de slag te gaan

      Dat het beeld er niet realistisch uitziet begrijp ik idd en ben ik het ook volledig mee eens. Het was gewoon een bepaalde "look" die ik in dit geval wel leuk vond maar das dan wel volledig subjectief. Ik heb absoluut niet de bedoeling om al mijn foto's er zo gaan laten uit te zien, no worries
      Met de structuur die te hoog is bedoel je dan de definition veronderstel ik? Ben een ABSOLUTE newbie wat betreft bewerking dus ik loop nog een beetje verloren tussen al de termen en handelingen. Meteen ook de reden waarom dit in de beginnershoek is gepost.
      Die halo's zie ik ook en ben ik dan ook weer mee akkoord... Mijn vraag is dan de volgende... Is dit iets wat in de originele foto's kan verholpen worden of is dit gewoon een neveneffect dat moet opgelost worden in nabewerking? Brushes?

      In ieder geval bedankt voor de feedback, alleen zo wordt het beter natuurlijk...

      Comment


      • #4
        Re: Hdr

        Oorspronkelijk geplaatst door Divegypsy Bekijk bericht
        Hmm, ok, laat me even proberen om hiermee aan de slag te gaan

        Dat het beeld er niet realistisch uitziet begrijp ik idd en ben ik het ook volledig mee eens. Het was gewoon een bepaalde "look" die ik in dit geval wel leuk vond maar das dan wel volledig subjectief. Ik heb absoluut niet de bedoeling om al mijn foto's er zo gaan laten uit te zien, no worries
        Met de structuur die te hoog is bedoel je dan de definition veronderstel ik? Ben een ABSOLUTE newbie wat betreft bewerking dus ik loop nog een beetje verloren tussen al de termen en handelingen. Meteen ook de reden waarom dit in de beginnershoek is gepost.
        Die halo's zie ik ook en ben ik dan ook weer mee akkoord... Mijn vraag is dan de volgende... Is dit iets wat in de originele foto's kan verholpen worden of is dit gewoon een neveneffect dat moet opgelost worden in nabewerking? Brushes?

        In ieder geval bedankt voor de feedback, alleen zo wordt het beter natuurlijk...
        die Halo's kan je voorkomen aan de hand van je schuifjes die je verplaatst in photomatix.
        Ik werkte vroeger met photomatix en ben er ook mee gestopt om met dat programma te werken.
        Nu maak ik mijn HDR in photoshop, daar heb ik mijn foto meer onder controle...

        HDR is niet simpel en vraagt veel oefening...
        Vanaf je de vraag krijgt, is dit een HDR? dan ben je goed bezig

        met structuur bedoel ik dat de details te fel naar bovenkomt...
        (kan ook krijgen als je zeer hard verscherpt)
        þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
        Freelance bedrijfsfotograaf
        klikerdeklik hier voor mijn website!

        Comment


        • #5
          Re: Hdr

          Bedankt voor de tips! Zal ik zeker in de gaten houden!

          Comment


          • #6
            Re: Hdr

            Op deze link staan trouwens nog een paar experimenten...


            Comment


            • #7
              Re: Hdr

              Appelboom heeft reeds zo een beetje alles gezegd

              het huis staat wel erg krap in het kader

              ik probeer...
              mijn Fijsboecq en mijn flickr

              Comment


              • #8
                Re: Hdr

                Bij deze is dat gebeurd!

                Bedankt voor de reactie, feedback is tenslotte waar het om gaat bij een forum he

                Als iemand mij trouwens kan zeggen of er dan wel een goede/betere versie staat op die 500px link dat zou zeker ook helpen!

                Thanks guys

                Comment


                • #9
                  Re: Hdr

                  Over smaak kun je natuurlijk discussiëren, maar wat jij het mooiste vindt is het belangrijkste. Dat gezegd zijnde kun je misschien wel wat tips gebruiken omdat je zelf vind dat er 'iets' nog niet goed is. Er is hier al het één en ander gezegd, maar wat ik verder ook nog kan aanvullen:

                  - Ik probeer die "gloed" rond objecten te vermijden. Binnen delen met veel textuur valt dat niet zo op, maar op een vlakke lucht is dat erg onnatuurlijk.
                  - Veel hdr-foto's vind ik te vlak, omdat alle schaduwen weggewerkt worden tijdens het nabewerken. Ik zie graag contrast en diepte in mijn foto's.
                  - Opletten met de saturatie. Te veel kan erg onnatuurlijk lijken.
                  - Neem na het bewerken even een pauze, ga weg van je computer en evalueer later opnieuw je bewerking. Dat kan soms nieuwe inzichten geven.

                  Bekijk deze (lange) video over HDR eens, die enkele technieken aan bod brengen: http://www.youtube.com/watch?v=v3CPavb2NWs
                  Persoonlijk vind ik zelfs van hem dat zijn foto's soms "over the top" zijn, maar daar komt die kwestie van smaak terug naar boven.
                  http://kasper.photography & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hdr

                    Is deze bvb een betere poging volgens jullie...?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hdr

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                      Over smaak kun je natuurlijk discussiëren, maar wat jij het mooiste vindt is het belangrijkste. Dat gezegd zijnde kun je misschien wel wat tips gebruiken omdat je zelf vind dat er 'iets' nog niet goed is. Er is hier al het één en ander gezegd, maar wat ik verder ook nog kan aanvullen:

                      - Ik probeer die "gloed" rond objecten te vermijden. Binnen delen met veel textuur valt dat niet zo op, maar op een vlakke lucht is dat erg onnatuurlijk.
                      - Veel hdr-foto's vind ik te vlak, omdat alle schaduwen weggewerkt worden tijdens het nabewerken. Ik zie graag contrast en diepte in mijn foto's.
                      - Opletten met de saturatie. Te veel kan erg onnatuurlijk lijken.
                      - Neem na het bewerken even een pauze, ga weg van je computer en evalueer later opnieuw je bewerking. Dat kan soms nieuwe inzichten geven.

                      Bekijk deze (lange) video over HDR eens, die enkele technieken aan bod brengen: http://www.youtube.com/watch?v=v3CPavb2NWs
                      Persoonlijk vind ik zelfs van hem dat zijn foto's soms "over the top" zijn, maar daar komt die kwestie van smaak terug naar boven.

                      Heel erg bedankt voor de reactie en de link, alle hulp is welkom! Maar over smaak valt idd te discussiëren want anders zag iedere foto er natuurlijk identiek uit

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hdr

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                        ....................................

                        - Neem na het bewerken even een pauze, ga weg van je computer en evalueer later opnieuw je bewerking. Dat kan soms nieuwe inzichten geven.
                        Ik mag toch hopen dat iedereen dit doet ?? Persoonlijk heb ik een 'voorraad' foto's om hier te posten die ik minimum wekelijks overloop.
                        Er gaat geen week voorbij zonder dat ik aan één of andere foto nog iets wijzig.
                        Daarom zijn de foto's die ik post altijd weken, maanden geleden genomen.
                        En dan krijg ik toch nog een hoop opmerkingen die de geplaatste foto(s) beter maken.....
                        Dus een foto gaan nemen, wat bewerken, en plaatsen........ geen aanrader volgens mij.
                        Groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hdr

                          Oorspronkelijk geplaatst door Divegypsy Bekijk bericht
                          Is deze bvb een betere poging volgens jullie...?

                          sorry

                          Kijk eens tussen de takken? Komt dit natuurlijk over?
                          þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                          Freelance bedrijfsfotograaf
                          klikerdeklik hier voor mijn website!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hdr

                            Oorspronkelijk geplaatst door Divegypsy Bekijk bericht
                            Is deze bvb een betere poging volgens jullie...?

                            [IMG]//fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1462720_10202751553533848_1546165802_o.jpg[/IMG]
                            Nieuwe foto ? Nieuw topic alsjeblieft.
                            Maak er geen rommeltje van.
                            Van waardering geniet ik.
                            Van kritiek leer ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hdr

                              Het begint allemaal met wat er op je beeld staat.
                              Bewerking komt op de 2de plaats.
                              Dat is hier niet gebeurd.
                              Ik zie een bewerkt huis, that's it.
                              Probeer je eerst te focussen op je beeld, de rest komt later.
                              Succes!
                              https://www.tinicleemputfotografie.com/

                              Comment

                              Working...
                              X