Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro's maken met Canon a80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro's maken met Canon a80

    zou er mij iemand kunnen helpen ivm macro's ? ik krijg ze nooit helemaal scherp
    of toch niet naar mijn zin
    hier 2 voorbeelden gewoon om te proberen (heb a80 nog maar een week)
    allebei op iso50 pstand en geen flits
    http://users.pandora.be/gunthi/IMG_00188.jpg
    http://users.pandora.be/gunthi/IMG_00322.jpg

    is gewoon om een idee te hebben hoe ik kan verbeteren dus breek mij niet te veel af

  • #2
    Hey Devron

    Niet bang zijn om afgebroken te worden hoor!
    Ik ben zelf een beginneling en heb de mensen hier @BD leren kennen als een toffe bende, waar spontaan kennis wordt doorgegeven aan nieuwelingen in de vorm van OPBOUWENDE kritiek en opmerkingen ...

    Wat betreft je probleem: heeft je toestel een Macro-stand? (ikzelf heb een G5) Heb je al gedacht aan een close up lens ? Of ben je gewoon TE dicht op het onderwerp gegaan ?

    greetz
    www.dedycker.be

    Comment


    • #3
      Werk je met een statief? Zoniet, dan zal dit je zeker helpen om de foto's scherper te krijgen.

      Gevoeligheid (ISO) wat opdrijven kan je een grotere diepte scherpte geven.

      Bij de Nikon 5700 (een non-DSLR die ik vroeger gebruikte) moest je de zoompositie binnen een bepaald bereik zetten om scherpe macro's te kunnen nemen. Misschien ook zo bij de Canon A80?
      BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

      Comment


      • #4
        Devron, deze topic heeft weinig te maken met het Beoordeel-forum.
        Ik verplaats deze naar Camera's en Accessoires.

        Lees de Sticky's over het gebruik van de verschillende forums.

        Willy

        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          hey enrique
          nee wil gewoon mooie macro's kunnen schieten en ik vroeg mij af of daar bepaalde instellingen voor nodig zijn en zoals je kon lezen in mijn eerste post heb ik een a80 en die heeft macro
          vind de 2de foto nie zo slecht maar ik zie hier van de prachtige macro's en ik wil da ook leren

          Comment


          • #6
            Bij de eerste foto is er scherpgesteld op het gras, want dat is scherper dan de bloem. Kan je het scherpstelpunt selecteren bij een A80, want dan kan je dat zo instellen dat het juiste deel van de foto scherpgesteld wordt.
            Bij de tweede foto is de voorste bloem scherp, en dat is waarschijnlijk wel de bedoeling.
            Je hebt toch de macro-stand gebruikt?
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              is inderdaad de bedoeling maar het lukt niet goed
              hij neemt altijd alles scherp ofwel neemt hij het voorste zoals de bloem maar je ziet de rest ook nog goed en die moet eigelijk blur worden
              mja zal ooit wel ne keer lukken zeker
              een beetje spelen met de instellingen (heb hem nog maar een week)

              Comment


              • #8
                Hey Devron,

                Heb ook nog niet zo lang een A80, maar zoals hierboven beschreven kan je in het menu als je hem op macro stand zet, wel ergens selecteren op welk punt je wil scherpstellen. normaal gezien gebruikt de A80 9 punts AiAf, wat wil zeggen dat je zogenaamde foto's kan nemen van onderwerpen die niet centraal in beeld staan, maar dan toch scherp genomen worden omdat hij autofocust op 9 punten i.p.v. op 1 punt. Bij een macro waar je altijd je onderwerp centraal in beeld zet is dit dus niet nodig, vandaar dat er bij de eerste foto het gras scherp staat en bij de tweede foto de bloem, zoals het zou moeten. Nu in het menu kan je ergens kiezen om deze 9punts AiAf Autofocus af te zetten en hem centraal laten scherpstellen (of zelfs volledig manueel). Ik weet de instellingen zo niet vanbuiten, maar raadpleeg even je handleiding om te zoeken hoe je de AF moet veranderen. Ik denk dat dit je probleem grotendeels zal oplossen.

                Groetjes!
                duckt!
                Nikon D7100 + 18-135 f3.5-5.6 + Sigma 70-300 APO DG Macro 4.0-5.6

                Comment


                • #9
                  Originally posted by devron
                  hij neemt altijd alles scherp ofwel neemt hij het voorste zoals de bloem maar je ziet de rest ook nog goed en die moet eigelijk blur worden
                  Dit heb je met niet-DSLR toestellen, de DOF zal altijd groter zijn met een compact toestel. Wat je wel kan doen is je camera in de mode Av zetten (diafragmavoorkeuze) en een zo laag mogelijke waarde kiezen.
                  http://www.vannecke.be
                  Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                  Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                  Comment


                  • #10
                    ok bedankt
                    maar moet je volledig uitzoemen om een goede macro te maken of niet ?
                    soms lees ik dat hier (weet niet meer waar)of is het best dat je niet uitzoemt
                    http://users.pandora.be/gunthi/IMG_0121.JPG
                    deze begint er al op te trekken

                    Comment

                    Working...
                    X