Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rusty

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rusty

    Rusty, mijn 17 jaar oude vriendje! (Pupillen zijn abnormaal groot omdat ze volledig blind is)



    [/URL]

    F 4.8
    1/20 sec.
    29 mm
    Iso 200

    Opnieuw verkleind:


    Opbouwende kritiek is welkom! Als je me uitlegt wat ik beter had kunnen doen, dan kan ik ervan leren! Ik heb nog geen verstand van de instellingen en probeer vanalles uit om te zien wat het effect zal zijn.
    Last edited by Dealan; 6 december 2013, 21:32.
    Olympus PEN EPL-5

  • #2
    Re: Rusty

    Is het wit van de kat op de foto net zo wit als in het echt?
    Ik denk dat je iets zal mogen doen aan de witbalans.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

    Comment


    • #3
      Re: Rusty

      Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
      Is het wit van de kat op de foto net zo wit als in het echt?
      Ik denk dat je iets zal mogen doen aan de witbalans.
      Had het wit volgens jou "witter" moeten zijn? Misschien inderdaad wel, ik vind het nog moeilijk om instellingen te kiezen als ik een foto maak.
      Last edited by Dealan; 2 december 2013, 20:02.
      Olympus PEN EPL-5

      Comment


      • #4
        Re: Rusty

        Oorspronkelijk geplaatst door Dealan Bekijk bericht
        Had het wit volgens jou "witter" moeten zijn? Misschien inderdaad wel, ik vind het nog moeilijk om instellingen te kiezen als ik een foto maak.
        Fotografeer dan in RAW, zodat je het later zelf naar smaak kan afwerken.
        Van waardering geniet ik.
        Van kritiek leer ik.

        Comment


        • #5
          Re: Rusty

          klopt, ik volg PW
          wij hebben ook zo'n kat - maar dan eentje van 10 kg) en het wit bij hem is idd witter.
          Verder hou ik wel van de donkerte in je foto
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

          Comment


          • #6
            Re: Rusty

            Naast de kleurzweem kan hij ook iets scherper. 1/20 is een te trage sluitertijd voor die beestjes, want ze zitten niet altijd volledig stil. Het is ook te traag indien gewoon uit de hand genomen zonder statief.
            Om de kleurzweem weg te halen: dupliceer je foto in PS, dan blur - average (dan zie je een bruin vlak zonder dat je nog iets van de foto ziet), vervolgens voeg je een curves aanpassingslaag toe. Met het middelste pipet klik je dan op het bruin vlak (deze zal grijs worden), als dat gedaan is mag je de laag met het bruin vlak weggooien. Dan is de kleurzweem weg..

            Comment


            • #7
              Re: Rusty

              het heeft juist wel iets speciaals hoor.
              gewoon zo laten.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Rusty

                volg Bouk
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                Comment


                • #9
                  Re: Rusty

                  Alvast dank voor de reacties. Het deed me plezier dat er toch verschillende mensen de moeite namen om eens te komen kijken en feedback te geven.

                  Wat PS betreft ... wel, die heb ik niet :S (misschien in de toekomst, maar niet alles kan ineens)

                  Ik heb bij het maken van deze foto geprobeerd om de instellingen te wijzigen om uit te dokteren wat voor effect dat op de foto heeft. (tot nog niet zo lang geleden bestond voor mij alleen de 'ezel-stand')
                  Als ik de sluitertijd nog korter maak, dan wordt mijn foto nog donkerder. Hoe moet ik dat dan oplossen? Hoeveel zou de sluitertijd dan moeten zijn? Hoe moet het diafragma dan staan? Of moet ik de ISO hoger zetten? (ik heb geen speciale lenzen ofzo, enkel de standaard lens en standaard zoomlens die bij aankoop bij mijn toestel zaten) Meer licht in de kamer misschien (nu alleen met een lamp dicht bij de kat gedaan)? Maar dan blijft de achtergrond niet mooi zwart :S
                  Olympus PEN EPL-5

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rusty

                    ik zou rechts aan de nek de rug een beetje wegshoppen dan krijg je precies een "menselijke" portret pose :-p
                    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                    Freelance bedrijfsfotograaf
                    klikerdeklik hier voor mijn website!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rusty

                      By the way, als ik de originele foto bekijk (via windows photo viewer) dan ziet deze er veel scherper uit dan dat ik hem hier op het forum bekijk. Ik heb de 2 naast elkaar opengedaan en dan is er toch wel een duidelijk behoorlijk verschil te zien. Het enige wat ik ermee gedaan heb is hem verkleinen door het max aantal MP terug te brengen naar 1024. Hoe komt dit??
                      Olympus PEN EPL-5

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rusty

                        Om op je vraag te antwoorden (die uit je #9)..ken je de driehoek, snelheid..diafragma..iso?? Verhoogd er één van die elementen dan mogen de andere zakken. Met dien verstande dat je dieptescherpte gaat wijzigen bij een veranderde diafragma en dat je korrel gaat toenemen met een hogere iso en dat je een vaster hand moet hebben bij lagere (langere)sluitersnelheid.
                        Meer verband is er eigenlijk niet.
                        perman
                        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rusty

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dealan Bekijk bericht
                          ... Het enige wat ik ermee gedaan heb is hem verkleinen door het max aantal MP terug te brengen naar 1024. Hoe komt dit??
                          je opname is nu 600 X 800.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rusty

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dealan Bekijk bericht
                            Wat PS betreft ... wel, die heb ik niet :S (misschien in de toekomst, maar niet alles kan ineens)
                            Dat moet daarom PS niet zijn hoor, GIMP is gratis en zo zijn er nog wel programmaatjes hoor.

                            Als ik de sluitertijd nog korter maak, dan wordt mijn foto nog donkerder. Hoe moet ik dat dan oplossen? Hoeveel zou de sluitertijd dan moeten zijn? Hoe moet het diafragma dan staan? Of moet ik de ISO hoger zetten? (ik heb geen speciale lenzen ofzo, enkel de standaard lens en standaard zoomlens die bij aankoop bij mijn toestel zaten) Meer licht in de kamer misschien (nu alleen met een lamp dicht bij de kat gedaan)? Maar dan blijft de achtergrond niet mooi zwart :S
                            Bij fotografie moet je keuzes maken. Wil je dezelfde belichting, dan moet je één van de andere actoren in de belichtingsdriehoek aanpassen. Dus kortere sluitertijd en groter diafragma (= lager F-getal), of indien uw diafragma al op zijn maximum staat dan moet je de ISO verhogen. De ruis in de ISO zal afhangen van uw type toestel. Persoonlijk ga ik tot 800 en soms tot 1600, maar ik verhoog wel enkel mijn ISO indien ik niet anders kan. Het klopt dus dat je die best zo laag mogelijk laat staan.
                            Wil je toch met dezelfde instellingen werken, dan moet je je toestel op een statief plaatsen. Maar dan moet je onderwerp ook wel onbeweeglijk zijn (en met dieren is dat niet altijd het geval natuurlijk).
                            Als dat ook geen optie is, dan moet je flitsen (maar dan moet je wel investeren in een goede flitser en niet de ingebouwde van je toestel zodat je kunt bouncen) en je goed inlezen over strobisme.

                            By the way, als ik de originele foto bekijk (via windows photo viewer) dan ziet deze er veel scherper uit dan dat ik hem hier op het forum bekijk. Ik heb de 2 naast elkaar opengedaan en dan is er toch wel een duidelijk behoorlijk verschil te zien. Het enige wat ik ermee gedaan heb is hem verkleinen door het max aantal MP terug te brengen naar 1024. Hoe komt dit??
                            Omdat je bij het verkleinen naar gelang sommige foto's ook wat moet naverscherpen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rusty

                              Amai, foto's maken is zo gemakkelijk nog niet! Ik probeer alvast om hem opnieuw te verkleinen en scherper te behouden met het programma dat Bouk me heeft aangeraden!
                              Last edited by Dealan; 5 december 2013, 10:04.
                              Olympus PEN EPL-5

                              Comment

                              Working...
                              X